| کد خبر: 37563 |

تین نیوز | به دنبال انتشار یادداشتی از سیده فاطمه مقیمی نایب رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و ارتباطات اتاق بازرگانی تهران با عنوان " وظایف اتاق بازرگانی مطلوب "
که در آن عنوان شده بود " قریب به 130 سال از تشکیل اتاق بازرگانی ایران می‌گذرد، لیکن تنها در دهه‌های اخیر یا شاید چند دوره اخیر، نگاه جامعه اقتصادی کشور به اتاق بازرگانی تغییر قابل ملاحظه‌ای داشته است.
این نگاه متفاوت حاصل روند رو به ‌رشد خصوصی‌سازی و گذر از اقتصاد دولتی به اقتصاد پویای بخش خصوصی‌ است. هرچند که در ابتدای راه این انتقال قرار گرفته باشیم، امروز اتاق بازرگانی ایران به‌عنوان پارلمان بخش خصوصی و مشاور سه قوه در امور راهبردی اقتصاد کشور شناخته شده و اعتماد جامعه را به خود جلب کرده است..." یکی از کاربران تین نیوز نیز دیدگاه خود را در این زمینه بیان کرده است که در ادامه آمده است.

" تقابل ذاتی فعاليت حمل و نقل با فعاليت تجاری
اشخاص حقيقی و يا حقوقی که دارای کارت بازرگانی هستند گردهم آمده تشکل غير دولتی جهت ساماندهی فعاليت های خود ايجاد نموده اند. هر يک از اين اشخاص را اعضای اتاق بازرگانی گويند. از عمده فعاليت آنان رايزنی با مقامات رسمی و دولتی جهت ابراز کاستی ها و موانع تجاری و انتقال موارد مذکور به مقامات رسمی است. در طول تاريخ صنعت حمل و نقل، بازرگانان و تجار به عنوان آمر و حمل و نقل کنندگان به عنوان مامور آنان فعاليت نموده اند. در واقع اعضای اتاق کارفرما و فعالين صنعت حمل و نقل کارگزار ايشان بوده است. حمل و نقل يک فعاليت تجاری نيست بلکه يک فعاليت خدماتی است. 
اخيراً مشاهده می شود در شرايط نبود سخنگوی کاربلد صنعت حمل و نقل برخی از رسانه ها درصدد مطرح نمودن اعضای کمیسيون حمل و نقل اتاق به عنوان سخنگويان و فعالين حمل و نقل برآمده اند. حال اينکه آنان تجاری هستند که وسيله حمل و نقل نيز دارند و با رايزنی با همکاران عضو در اتاق اقدام به حمل و نقل محمولات آنان می نمايند. در واقع چون جهت فعاليت در کمسيون اتاق وقت می گذارند و نيک مستحضريد وقت طلا است.
با بررسی تقابل ذاتی بين آمر و مامور اعضای کمیسيون حمل و نقل در مواقع نبود تعامل به سمت تجار گرايش خواهند يافت. حضور فعالان صنعت حمل و نقل در اتاق بازرگانی فی النفسه بد نيست و حضور قانونی است اما به رغم وجود تشکل های موازی، مطرح نمودن اعضای کمیسيون اتاق بازرگانی به عنوان فعالين حمل و نقل پاک نمودن صورت مسئله و ورود شخصيت حقوقی ديگر به عنوان حامی صنعت حمل و نقل در انظار عمومی است. حال اينکه ايشان تجار و بازرگان عضو اتاق بازرگانی هستند. 

در اين بين تقابل به غايت آشکار اين دو صنف؛ اعلام نارضايتی بازرگانان از نرخ خدمات ارائه شده توسط فعالين صنعت حمل و نقل برای ايشان است. گرچه بيان و تفسير موضوع علل و علت گران بودن نرخ خدمات ارائه شده در اين مجال نمی گنجد. اما قيمت اصلی ترين ابزار حمل و نقل بيش از چند صد ميليون تومان است. کاميون هايي که قادر به تردد در جاده های مواصلاتی اروپا هستند عموماً توسط اين تجار و بازرگانان وارد و با سود کلان به فعالين صنعت حمل و نقل فروخته می شود. بعد از در يد اختيار قرار گرفتن اين وسيله، هزينه نگهداری، هزينه خدمات دولتی و ... سر به فلک می کشد. بی شک تجار و بازرگانان از اين موضوع مطلع هستند. علی ای حال به سبب ضعف در سازمان های غير دولتی اين صنف، تمامی گناهان بر گردن اين صنف مظلوم انداخته می شود."

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جواد رضازاده 0 0

    ضمن تایید نظرات ایشان یادآور می گردد که تجار و بازرگانان با بیان و گفتار و سخن سرایی نان در می آورند. یک تولید کننده کالایی را تولید می کند یک نانوا نان می پزد یک راننده می راند و… تولید کننده با اندیشیدن با درگیر شدن با فلزات با استشاق دود کارگاه نان در می آورد. نانوا با تحمل آتش تنور نان در می آورد راننده با خون دل نان در می آورد. لیکن تجار با بیان نغز و شیرین، مخاطب خود را جذب نموده خرید و فروشی انجام می دهند. اگر ایشان سخنوران ناشی و نابلد باشند مطمئناً ورشکست خواهند شد. لهذا تجار منصف همواره سخنگویان خبره بوده اند. بر عکس رانندگان که تنها مخاطبشان در جاده های دور و دراز یک رادیو و شاید یک پخش کننده صوتی و تصویری بوده است که روزها ساکت و آرام به حرف ها و ترانه های - شاید تکراری - آنان گوش فرا می دهند. زین سبب در سخن گفتن آنچنان خبره و زبده نیستند. دو هفته قبل در برنامه خطوط تجاری رادیو اقتصاد یکی از اعضای محترم مجمع تجار و بازرگانان(اتاق بازرگانی) به صورت تلفنی در برنامه اظهار نظر می کردند و آن چنان با بلاغت و فصاحت از ظلم صنعت حمل و نقل(رانندگان) گلایه می کردند که جگر شنونده عادی آتش می گرفت. مهمان برنامه نیز جناب آقای مهاجر بودند. گرچه تلاش نمودند که پاسخی محافظه کارانه به ایشان بدهند علی ای حال چون آن بزرگوار بیشتر در صنعت حمل و نقل هوایی و درون شهری متخصص هستند و نیز به پشتوانه تجربیات دور و درازشان سعی کردند ایشان آزرده نشوند. علی ای حال عدم پاسخ قاطع ایشان منجر به مشت محکم وارده به دستگاه رادیو و متلاشی شدن آن گردید. جوانی و ناپختگی است. القصه آن تاجر گویا در یک پارتی محموله صادراتی هندوانه به مقصد فرانکفورت داشتند و گله مند بودند که رانندگان دو میلیون تومان پول زیادی از ایشان می خواهند لذا بارشان در آستانه فساد است و اقتصاد مملکت می خوابد و تمامی کاسه و کوزه سر رانندگان قرار بود شکسته شود. نمی دانم چه برنامه ای داشتند. در هر حال ایشان خربزه را کیلویی به قیمت ۲۰۰ تومان سر زمین خریده بودند. به سنت یورو نتوانستم حساب کنم ۱۵ تن بار ایشان چقدر می شود. ارزش کالای خریداری شده سه میلیون تومان می شد. یعنی یک کامیون بار را خریداری کرده اند به قیمت ذکر شده و به شدت گله مند بودند کرایه درخواستی از تهران به فرانکفورت بیش از ارزش کالای ایشان است. و به سبب مطالبه مبلغ بیش از ارزش کالایش از طرف رانندگان ایرانی ایشان از صادرات پشیمان شده اند. لطفاً دوستان مطلع قیمت یک کیلو خربزه در بازار فرانکفورت را می دانند اطلاع دهند. حق و حقوق کشاورز بیچاره، سود کلان ایشان بماند. ظلم مضاعفی که در بیاناتشان خطاب به رانندگان روا داشته اند. بزرگان انجمن صنفی صنعت حمل و نقل چرا پاسخ نمی دهند. حداقل در بازه های زمانی که سرشان خلوت تر هست پاسخ دهند. هزینه های یک سفر راننده را حساب کنند و بگویند بسیاری از آنان با سیلی صورت خود را سرخ نگه داشته اند. از قیمت کشنده بگویند از هزینه های نگهداری بگویند. گاهاً سخنان بزرگواران اتاق را می خوانم، می شنوم می بینم سرم آتش می گیرد. با چسباندن چندین کلمه پر طمطراق جمله ای می سازند. اگر به متن بیاناتشان توجه شود آدمی با خود می اندیشید اینان از کرات دیگری آمده اند در این کشور زند گی نمی کنند. این انتخابات اتاق هم تمام می شد. اندکی آرامش بر شب ها تارم بر می گشتند. بانویی تصمیم گرفته اند هر هفته مصاحبه ای انجام دهند مش ممد از دوستان و همکاران خود در واقع از خود تشکر می کنند. تا بوده چنین بوده و چنان خواهد بود جای نگرانی نیست. دوری و دوستی. هر چقدر کمتر سخن گویند بیشتر عزیزند. … لعنت بر شیطان آقای مهاجر یک حرف خوب هم زدند ببخشند اندکی عامیانه بود. " از نحوه پوشش رانندگان می توان به وضع مالی آنها پی برد. " راست می گویند. آنها پول خرید اودکلن گران قیمت، کت و شلوار آن چنانی و کروات را ندارند. حسن کلام، فکاهه ای بود.

نظرسنجی
مهمترین دلیل عدم تحقق کامل اهداف برنامه پنجم توسعه در حوزه حمل‌ونقل را چه می‌دانید؟
نتایج
آخرین عناوین پربازدیدترین پربحث ترین
معرفی کتاب معرفی نشریه هفته نامه حمل ونقل