| کد خبر: 146574 |

توسعه افزایش تخلیه و بارگیری ریلی در سه بندر شهید رجایی، امام خمینی و بندر امیرآباد و آغاز اجرای اتصال بندر چابهار به شبکه ریلی مهمترین اقدامات وزارت راه و شهرسازی با هدف توسعه سیاست ریل- بندر است موضوعی که مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی درباره آن گفته بود:"ریل- بندر" به عنوان یک ضرورت می‌بایست در دستور کار قرار گیرد و لازمه این کار برگزاری جلسات مهم و مستمر، اتخاذ تصمیمات عاجل و اثرگذار است.

تین‌نیوز | 

 

توسعه افزایش تخلیه و بارگیری ریلی در سه بندر شهید رجایی، امام خمینی و بندر امیرآباد و آغاز اجرای اتصال بندر چابهار به شبکه ریلی مهمترین اقدامات وزارت راه و شهرسازی با هدف توسعه سیاست ریل- بندر است موضوعی که مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی درباره آن گفته بود:"ریل- بندر" به عنوان یک ضرورت می‌بایست در دستور کار قرار گیرد و لازمه این کار برگزاری جلسات مهم و مستمر، اتخاذ تصمیمات عاجل و اثرگذار است.

به گزارش مارین نیوز، مرکز توسعه و سیاست‌های راهبردی وزارت راه و شهرسازی گزارش می دهد در راستای توسعه زیرساخت‌های دریایی شاهد افزایش 37 میلیون تن به ظرفیت اسمی بنادر تابعه سازمان بنادر و دریانوردی (از 180 به 217 میلیون تن) طی سالهای ۹۶-۹۲ بوده‌ایم.

این گزارش هم‌چنین از افزایش 600 هزار TEU به ظرفیت کانتینری بنادر تابعه سازمان بنادر و دریانوردی(از 4600 به 5200 هزار TEU و افزایش ۸/۸ میلیون نفر به ظرفیت جایجایی مسافر از بنادر مسافری و چندمنظوره از 14 به ۲۲/۸ میلیون نفر خبر می‌دهد.
بهره‌برداری از تعداد 131 پروژه زیربنایی و تجهیزات بندری و دریایی در بنادر تجاری کشور به ارزش 10324 میلیارد ریال، اجرای تعداد 700 طرح و پروژه عمرانی به ارزش 68500 میلیارد ریال، توسعه محدوده منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی به میزان 2700 هکتار و هم‌چنین افزایش 4 کیلومتری در طول اسکله‌های بنادر تابعه سازمان بنادر و دریانوردی از 33 به 37 کیلومتر دیگر دستاوردهای حوزه بندری طی این سالهاست.
افزایش ۳/۳۴ هکتار به مساحت انبارهای سرپوشیده در بنادر تابعه سازمان بنادر و دریانوردی از 113 به ۱۴۷/۳ هکتار و بهره‌برداری از ترمینال ریلی کانتینری و ترمینال تخصصی خودرو در بندر شهید رجایی با مشارکت بخش خصوصی.
راه‌اندازی پایانه کانتینری بندر قشم به مساحت 10 هکتار
بهره‌برداری از اسکله 1000 تنی بندر چوئبده، اسکله سهیل بندرعسلویه، اسکله نفتی بندر امام خمینی «ره» و اسکله نفتی و مخازن بانکرینگ بندر شهید رجایی با مشارکت بخش خصوصی، اسکله صادرات مواد معدنی در جزیره نگین بندر بوشهر، احداث پایانه کالای خطرناک در بندر امام خمینی و ‌ ایجاد منطقه ویژه اقتصادی بندر آستارا به میزان 61 هکتار نیز دیگر
حمایت 465 میلیارد ریالی از بخش غیردولتی از محل وجوه اداره شده سازمان بنادر و دریانوردی در قالب پرداخت یارانه سود تسهیلات برای تعداد 300 طرح به ارزشی بالغ بر 6300 میلیارد ریال در زمینه‌هایساخت یا خرید شناورهای تجاری، خدماتی، مسافری و گردشگری، تأمین تجهیزات و طرح‌های سرمایه‌گذاری.
بهره‌برداری از تعداد 40 طرح ساخت یا خرید شناورهای تجاری و خدماتی (۲۴ فروند)، مسافری (۱۳ فروند) و نفتی (۱ فروند) و تأمین تجهیزات بنادر (۲ طرح) به ارزش 1020 میلیارد ریال که از اعطاء 53 میلیارد ریال یارانه سود تسهیلات از محل وجوه اداره شده سازمان بنادر و دریانوردی برخوردار گشته بودند.
احداث دیوار ساحلی بندر شهید بهشتی چابهار به ارزش 230 میلیارد ریال.
تخصیص 334 میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی برای طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار.
بهره‌برداری از فاز 1 طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار به ارزش 4500 میلیارد ریال.
دریافت 440 میلیون دلار سهمیه ارزی از بانک مرکزی جهت خرید تجهیزات دریایی و بندری:
انعقاد قراردادهای خرید انواع تجهیزات بندری و دریایی به ارزش 650 میلیون یورو و 626 میلیارد ریال از محل منابع داخلی سازمان بنادر و دریانوردی، صندوق توسعه ملی و فاینانس خارجی با مشارکت داخلی- خارجی.
انعقاد قرارداد ساخت نیروگاه برق 25 مگاواتی و احداث سیلوی مکانیزه 100 هزارتنی غلات به ارزش 64 میلیون یورو از منابع صندوق توسعه ملی با مشارکت داخلی - خارجی.
خارج‌سازی 33 فروند مغروقه از آبراه اروندرود به ارزش 200 میلیارد ریال
تکمیل فاز 2 طرح توسعه بندر شهیدرجایی به ارزش 4800 میلیارد ریال
تکمیل طرح توسعه بندر انزلی به ارزش 1300 میلیارد ریال
تکمیل طرح توسعه بندر امیرآباد به ارزش 1400 میلیارد ریال
احداث بزرگ‌ترین آب شیرین‌کن کشور در بندر شهید رجایی
بهره‌برداری از بندر شادگان
بهره‌برداری از سکوی بارگیری خودرو در بندر لنگه
بازنگری مطالعات طرح جامع بنادر بازرگانی کشور
اتصال بنادر به شبکه ریلی و جاده‌ای
توسعه افزایش تخلیه و بارگیری ریلی در بندر شهید رجایی، بندر امام خمینی (ره) و بندر امیرآباد، آغاز اجرای اتصال بندر چابهار به شبکه ریلی و برنامه‌ریزی جهت توسعه سایت ریلی بندر خشک آپرین و انعقاد قرارداد با شرکت‌های خصوصی در راستای افزایش سهم حمل‌ونقل ریلی و هم‌چنین ‌ اتصال بندر خشک کویر یزد به شبکه ریلی در سال جاری مهم ترین اقدامات وزارت راه و شهرسازی در راستای توسعه حمل و نقل ریلی در بنادر است.
ریل- بندر به عنوان یک ضرورت باید در دستور کار قرار گیرد
چندی پیش مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی طی سخنانی از دو دیدگاه به ضرورت توسعه زیرساخت های ریلی در بنادر کشور پرداخت و گفت: منظر اول، نگاه ملی است. با توجه به توسعه عملیاتی بنادر، ضریب پاسخگویی حمل و نقل جاده ای برای جابجایی کالا در حال کاهش است. منظر دوم، جنبه الزامات مربوط به رسالت های سازمانی و بنگاهی است. اگر سهم ریلی را در بنادر افزایش ندهیم، قطعا به لحاظ حجم تردد کامیون درون بندر با مشکلاتی متعددی همچون ترافیک، آلودگی و مشکلات زیرساختی مواجه خواهیم شد.
سعیدنژاد بر لزوم تلاش به منظور افزایش سهم ریلی در بنادر ایران تأکید کرد و گفت: باید با انجام مطالعه دقیق، تعداد شانتینگ یاردهای ریلی را در بنادر افزایش دهیم.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی تصریح کرد: "ریل- بندر" به عنوان یک ضرورت می بایست در دستور کار قرار گیرد و لازمه این کار برگزاری جلسات مهم و مستمر، اتخاذ تصمیمات عاجل و اثرگذار است.
وی ابراز امیدواری کرد، با برگزاری و تداوم نشست های مشترک اینچنینی بین دو مجموعه بنادر و راه آهن بتوان سهم ریل را از حمل و نقل بار درون بنادر افزایش داد.
 
 
منبع: سايت خبری مارین نیوز

اخبار مرتبط

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

نظرسنجی
مهمترین دلیل عدم تحقق کامل اهداف برنامه پنجم توسعه در حوزه حمل‌ونقل را چه می‌دانید؟
نتایج
آخرین عناوین پربازدیدترین پربحث ترین
معرفی کتاب معرفی نشریه هفته نامه حمل ونقل