| کد خبر: 650 |

تین نیوز | هر ساله 19 هزار نفر براثر تصادف‌ها جان خود را از دست می‌دهند. درست است كه اكثر این تصادف‌ها به دلیل عدم رعایت نكات ایمنی توسط راننده اتفاق می‌افتد اما ایمنی خودروها هم در این مسئله بسیار موثر است. به زعم كارشناسان برخی خودروهای تولید داخل از نكات ایمنی كاملی برخوردار نیستند.
 
سیدهادی هاشمی در مورد امنیت خودروهای تولید داخل می‌گوید:در اروپا صد در صد تست‌ها انجام می‌شود. ضمن آنكه تست‌هایی كه ما باید همزمان با اروپا انجام دهیم با 15 سال تاخیر شروع كردیم. همچنین اصلا استاندارد یورو 3 را در كشور انجام ندادیم. بنابراین باید از موسسه استاندارد پرسید چرا این استاندارد را حذف كردند؟
 
او در پاسخ به این سوال كه ایمنی خودروهای تولید داخل تا چه اندازه است پاسخ می‌دهد: ایمنی این خودروهای ایران پایین است. تصادف در همه جای دنیا وجود دارد. تصادفاتی كه در ایران منجر به جرح یا فوت می‌شود به دلیل ایمنی پایین خودروهاست. در حال حاضر پلیس تلاش خود را می‌كند، مجلس قوانین و مقررات تقریبا خوبی را تصویب كرده، هلال‌احمر و اورژانس هر چند كه عقب ماندگی زیاد دارد پای كار هستند، اما خودروساز پای كار نمی‌آید. خودروساز چون از رانت‌های دولتی استفاده می‌كند، درهای كشور را با گمرك و مالیات بسته‌ و هیچ استانداردی وجود ندارد كه از آنها تست و به مردم اعلام كند، رقابت را از بین برده است.
 
این كارشناس ارشد تصادفات در ادامه با بیان اینكه، وزارت صنایع و معادن و موسسه استاندارد با شركت‌های خودروساز دوست هستند، می‌افزاید: كیفیت خودروهای داخلی به قدری پایین است كه اگر گمرك و مالیات را دولت بردارد و خودروهای وارداتی آزاد شوند تمام خودروسازهای ایران در طول سال نمی‌توانند یك خودرو بفروشند و تنها دلیلش هم ایمنی پایین خودروهاست.
 
هاشمی در ادامه با اشاره به خودروهای مونتاژ شده در ایران می‌گوید: این خودروها هم باید تست شود. زیرا قطعات هم قبل و هم بعد از مونتاژ باید تست شوند تا عملكرد آنها به صورت تجمعی مشخص شود.
 
وی با اشاره به این ادعا كه اسكانیا اتوبوس خوبی است یا خیر می‌افزاید: اسكانیا خودرو خوبی است اما اینكه در ایران ساخته می‌شود از كیفیت آن زده می‌شود. ما تست كیفیت هم به صورت واقعی نداریم. به دلیل آنكه سازمان استاندارد نمی‌تواند این اتوبوس‌ها را تست كند آنها هم كیفیت اتوبوس‌ها را پایین می‌آورند. از طرف دیگر سازمان استاندارد می‌داند. امیدواریم كه مسئولان جدید سازمان استاندارد اینگونه نباشند. تا وقتی كه اینگونه پیش می‌رویم كیفیت‌ها همین‌گونه خواهد بود. موسسه استاندارد كه متهم ردیف یك عدم ایمنی و سازگاری وسایط نقلیه در ایران است. ما خودروهایی در كشور داریم كه حكم قاچاق دارد ولی پلاك می‌شود. مانند RD یا PK كه هر یك از قطعات آن متعلق به یك خودرو دیگر است. این خودرو استاندارد نیست و هیچ كشوری آن را تایید نمی‌كند در صورتی كه وزارت صنایع و معادن و سازمان استاندارد اجازه می‌دهند و پلیس هم آن را پلاك می‌كند. چون قوانین و مقررات را رعایت نمی‌كنند و برابر قوانین مجلس و ایمنی نمی‌روند هر روزه تعداد كثیری از مردم كشته می‌شوند و خودروسازان هر كاری دوست دارند می‌كنند.
 
سرهنگ هاشمی با بیان اینكه كشورمان تست جاده‌ای ندارد، ادامه می‌دهد: ما پایین‌تر از كشورهای آفریقایی قرار گرفته‌ایم زیرا آنها این تست را در كشورشان دارند. ولی معنی نداشتن تست جاده‌ای این نیست كه خودروساز را به حال خود رها كنند تا هر كاری دلش خواست انجام دهد. مسئولان امر باید هر شش ماه یك‌بار از بین اتوبوس‌ها رندم چند اتوبوس را پلمب كرده و برای تست به یك كشور اروپایی بفرستند.
 
به دلیل آنكه ما با استانداردهای اروپایی كار می‌كنیم. این پلمب باید بدون اطلاع كارخانه صورت گیرد نه اینكه كارخانه فقط یك اتوبوس استاندارد برای تست بسازد، ولی معمولا در ایران این اطلاع‌رسانی به كارخانه‌ها صورت می‌گیرد وگرنه وضع خودروهای ما به این وحشتناكی نبود. ایمنی خودروهای ما تاسف‌انگیز است.
 
 مجلسی‌ها به امنیت خودروها اهمیت نمی‌دهند
 یك كارشناس رسمی تصادفات دادگستری هم در مورد تست‌هایی كه باید روی اتومبیل‌ها انجام شود، به تهران امروز می‌گوید: اسكانیا به لحاظ استفاده از موادغیراستاندارد، زودسوز و تند سوز مشكل اساسی دارد.‌ ضمن آنكه سازه این اتوبوس‌ها بسیار ضعیف است و در سیستم برق‌رسانی و ورود و خروج مشكل وجود دارد. تست جاده‌ای یكی از تست‌هایی است كه از اتوبوس‌ها گرفته می‌شود. تست‌های زیادی كه به صورت انفرادی یا به صورت جمعی روی قطعات و كل ماشین انجام می‌شود كه در كشور ما یا انجام نمی‌شود یا به صورت سطحی، زوری و صوری انجام می‌شود كه منافاتی هم با تولید ملی و كارخانه ندارد. هر چقدر تلاش كنیم سرمان را زیر برف نكنیم و در ارتقای خودروهایمان واقعیت‌ها را ببینیم، مطمئن باشید علاوه بر اینكه منافع آن به مردم می‌رسد از دید جهانی هم حركت مثبتی را انجام داده‌ایم و در آینده خودروهای با كیفیت خوب را حتی می‌توانیم صادر كنیم. اگر بخواهیم بگوییم خودروهای دنیا را ساخته‌ایم و این ایرادها را دشمنان درست كرده‌اند، همان سرمان را زیر برف كردن است.
 
میرفاضل نیكزاد با اشاره به اینكه گفته شده اتوبوس‌های درون شهری اسكانیا در جاده‌ها به كار گرفته و باعث حادثه‌سازی شده است، می‌افزاید: باید به دوستانی كه می‌گویند، اتوبوس‌های درون شهری و بیرون شهری متفاوت هستند، بگویم كه از نظر ما فرقی نمی‌كند. وقتی قرار است یك جنس مطمئنی را تولید كنیم باید قابلیت كار در هر دو حوزه درون و بیرون شهری را با تامین ایمنی كافی برای مسافران داشته باشد. چنانچه این ایمنی وجود نداشته باشد نه قابل استفاده در شهر است نه در جاده‌ها. چه بسا اگر خدای نكرده یكی از این اتوبوس‌ها در شهر آتش بگیرد، عواقب بدتری را هم برای اتوبوس و هم ماشین‌های اطراف آن در ترافیك شهری در پی خواهد داشت.
 
وی با بیان اینكه بعضی از خودروهای تولید داخل ایمنی كاملی دارند و خط تولیدشان خط تولید كنترل شده‌ای است، ادامه می‌دهد: متاسفانه در مقابل برخی دیگر از اتومبیل‌های تولید داخل ایمنی لازم را ندارند و بارها و بارها این در صحبت‌های مقامات مختلف بیان شده و در آمار تصادف‌های ما هم واضح است كه چه خودروهایی فاقد ایمنی لازم هستند. وقتی شما در یك سال از یك نوع خودرو یا چند نوع خودرو تولید شده توسط یك شركت حوادث منجر به فوت می‌بینید از جمله خودروهایی كه ترمز درستی و ایربگ ندارند، بدنه‌شان در تست ضربه جواب نداده مشخص می‌شود كه چه خودروهایی ایمنی لازم را ندارند. نیكزاد با اشاره به اینكه ضعف قانونی در این موارد زیاد است، می‌گوید: اگر مسئولان بخواهند جهت ارتقای سیستم ایمنی خودروها و كاهش تلفات جاده‌ای یك حركت اساسی بكنند، اولین قدم اصلاح قوانین است. ما از نظر قوانین مشكل داریم .
 
متاسفانه در هر زمینه‌ای حتی فوتبال در مجلس بحث می‌شود ولی در زمینه مسائل اساسی مانند تلفات جاده‌ای، كشته‌هایی كه در آتش‌سوزی اتوبوس‌ها سوختند، نمایندگان حساسیت به خرج نمی‌دهند. نمی‌دانند باید در این مورد قوانین تصویب كنند. جان مردم مهم‌تر است و باید بیشتر به آن توجه شود.
  
برای اقدام درست نباید منتظر اتفاق وحشتناك باشیم
 سخنگوی کمیسیون عمران مجلس در مورد اتوبوس‌های شركت اسكانیا به تهران امروز می‌گوید: قرار بر این بود كه كمپانی این شركت از سوئد اتفاقاتی كه رخ داده را بررسی كند. نتایج آن بررسی قرار بود به كمیسیون عمران مجلس ارسال شود كه متاسفانه هیات سوئدی آمدند اما نتیجه و بازخورد آن به كمیسیون ارائه نشده است. هفته قبل درخواست كردم كه با حضور وزارت صنعت و معدن، شركت‌های سازنده مربوطه و پلیس جلسه‌ای داشته باشیم.
 
مهرداد بائوج لاهوتی با اشاره به اینكه درباره این اتوبوس همه قبول داریم كه اتفاق مشابه در دفعات اتفاق افتاده است و همه هم منجر به آتش‌سوزی‌های شدید یا كمتر شده كه برخی از این آتش‌سوزی‌ها حادثه‌آفرین بودند، می‌افزاید: این نقص فنی باید برطرف شود. چرا نسبت به جان انسان‌ها بی‌تفاوت هستیم. بالاخره حق این است كه تا روشن شدن دلایل كافی حداقل از شماره‌گذاری آن جلوگیری می‌شد و نیاز به قانون‌گذاری نداشت. ما نباید منتظر اتفاق شدید‌ و وحشتناك‌تر باشیم و دچار پشیمانی شویم كه چرا جدی‌تر با مسئله برخورد نكردیم.
 
برای خودروهای سواری معاینات و تست‌های كامل ایمنی وجود دارد و اگر خودرو عمومی تست نشود فاجعه است. كمپانی مربوطه باید در مورد كنترل و تست یك اتومبیل پاسخگو باشد. در حادثه‌ای كه برای اتوبوس راهیان‌نور رخ داد، افرادی كه در اتوبوس زنده ماندند افرادی بودند كه روی صندلی‌ها ننشسته بودند به دلیل آنكه سقف به صندلی‌ها چسبید بود خیلی‌ها فوت كردند. یعنی استحكام سقف و ستون‌های این اتوبوس به گونه‌ای است كه راحت جوش‌هایش باز می‌شود.

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

نظرسنجی
مهمترین دلیل عدم تحقق کامل اهداف برنامه پنجم توسعه در حوزه حمل‌ونقل را چه می‌دانید؟
نتایج
آخرین عناوین پربازدیدترین پربحث ترین
معرفی کتاب معرفی نشریه هفته نامه حمل ونقل