| کد خبر: 37566 |

تین نیوز |  بزودی سهمیه سوخت وانت بارهایی كه نقشی در جابجایی بار و كالا ندارند و غیرفعال محسوب می‌شوند معادل خودروهای شخصی شارژ خواهد شد.
 
به گزارش تین نیوز از ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت، معاون صنایع و انرژی ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت گفت: یكی از سیاستهای اصلی ستاد حمل و نقل و سوخت براساس تدابیر معاونت اجرایی رئیس جمهوری، اجرای تمامی مصوباتی است كه از سالها قبل در بخش حمل و نقل و سوخت اجرایی نشده است.
 
حسین هاشمی افزود: بر همین اساس از سال گذشته روند اجرایی شدن مصوبات دنبال شده كه گزارشهای آن بارها به رسانه‌ها ارائه شده است.
 
وی به ساماندهی كارتهای سوخت در كشور اشاره و تصریح كرد: نظام عرضه بنزین و گازوئیل در كشور از طریق كارتهای هوشمند انجام می‌شود، بنابراین به دلیل اهمیت این موضوع و اجرایی نشدن برخی از مصوبات این حوزه در سالهای گذشته كه باعث سو استفاده‌ها و رانتها شده بود، ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت با همكاری سازمانها و دستگاههای متولی در نظر دارد این تكالیف و مصوبات را اجرایی كند.
 
معاون صنایع و انرژی ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت عنوان كرد: بخش قابل توجهی از این مصوبات در حوزه كارت سوخت خودروهای حمل و نقل عمومی، كارت سوخت آژانسها، متورسیكلتها و خودروهای فرسوده انجام شد و 6 میلیون كارت سوخت ساماندهی، ابطال و اصلاح شده است.
 
وی ادامه داد: این امر باعث شد تا مصرف بنزین یارانه‌ای در كشور 7 میلیون و 300 هزار لیتر كاهش یابد.
 
هاشمی به دیگر فعالیتهای این ستاد اشاره كرد و افزود: جلساتی در كارگروه ساماندهی مصرف بنزین تشكیل شد كه سه و چهار جلسه آن به بحث وانت بارها اختصاص یافت، چراكه بخش وانت بار سهم قابل توجهی در مصرف بنزین دارد.
 
وی گفت: در كشور 2 میلیون و 200 هزار وانت بار وجود دارد كه سهم این خودرو در ناوگان حمل و نقل 16 درصد است، این در حالی است كه 30 درصد مصرف بنزین به بخش وانت بار مربوط می‌شود.
 
هاشمی تصریح كرد: بخشی از این وانت بارها فعالیت عمومی ندارند و تنها سهمیه سوخت دریافت می‌كنند، در حالی كه نقشی در جابجایی كالا ندارند و بخشی نیز جنبه خصوصی و مالكیت خصوصی داشته و افرادی نیز با این خودرو كارهای تجاری و صنفی خود را انجام می‌دهند.
 
معاون صنایع و انرژی ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت ادامه داد: صرفا افرادی كه از وانت بارها در بخش جابجایی بار در شهرها و راههای بین شهری استفاده می‌كنند، باید از یارانه سوخت استفاده كنند.
 
وی به دو مصوبه در این حوزه اشاره كرد و گفت: یك مصوبه مربوط به سال 90 بوده كه از سوی ستاد هدفمندی یارانه‌ها نیز ابلاغ شده و به بحث اصلاح سهمیه وانت بارهای غیرفعال پرداخته، اما تاكنون اجرایی نشده است و مصوبه دیگر نیز به كاهش 5 میلیون لیتری بخش وانت بارها اشاره دارد.
 
هاشمی افزود: در حال حاضر 950 هزار كارت سوخت در سامانه هوشمند سوخت وجود دارد كه مربوط به وانت بارهای غیرفعال بوده و یك میلیون و 200 هزار كارت سوخت نیز به وانت بارهای فعال در این سامانه تعلق دارد.
 
معاون صنایع و انرژی ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت عنوان كرد: تعداد كل وانت بارهای موجود در كشور 2 میلیون و 200 هزار خودرو است كه تعداد 950 هزار از این وانت بارها از قبل در فراخوانهایی كه توسط وزارت كشور و اتحادیه صنفی و وزارت راه اعلام شده بود، شركت نكردند و در حال حاضر سهمیه سوخت متوسط از 120 تا 240 لیتر بنزین دریافت می‌كنند.
 
وی گفت: براساس مصوبه ستاد هدفمندی یارانه‌ها، بزودی سهمیه سوخت وانت بارهایی كه در سامانه هوشمند سوخت غیرفعال تلقی شده و در حال حاضر نیز سهمیه متوسط دریافت می‌كنند كاهش خواهد یافت و كارت سوخت این تعداد وانت بار(تعداد 950 هزار خودرو وانت) همانند خودروهای شخصی و ماهیانه 60 لیتر شارژ خواهد شد.
 
هاشمی افزود: براساس برنامه ریزیهای انجام شده توسط ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت مصوبات مربوط به كاهش سهمیه سوخت وانت بارها تا پایان سال تعیین تكلیف و این پروژه قبل از پایان سال اجرایی خواهد شد.
 
معاون صنایع و انرژی ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت تصریح كرد: براساس گزارشهای دریافتی ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت، در حال حاضر یك میلیون و 200 هزار وانت بار در سامانه هوشمند سوخت فعال تلقی می‌شوند و سهمیه سوخت بالایی دریافت می‌كنند، اما بخشی از آنها در حمل بار و جابجایی كالا نقشی ندارند كه سمهیه سوخت آنها نیز بزودی معادل خودروهای شخصی شارژ خواهد شد.
 
وی عنوان كرد: اجرای مصوبه ستاد هدفمندی یارانه‌ها در مورد كاهش سهمیه سوخت وانت بارهای غیرفعال در ناوگان حمل و نقل كشور دو سال است كه به تاخیر افتاده و این موضوع بخش عمده‌ای از منابع كشور را هدر داده است.
 
هاشمی گفت: برای 950 هزار وانت باری كه هم اكنون غیر فعال بوده و سهمیه سوخت متوسط بین 60 تا 240 لیتر بنزین دریافت می‌كنند فراخوان دیگری انجام نخواهد شد و بزودی سهمیه سوخت این وانت بارها به 60 لیتر در ماه كاهش خواهد یافت و در فاز دوم نیز وانت بارهایی كه هم اكنون در سامانه هوشمند سوخت فعال تلقی می‌شوند، اما اگر تشخیص داده شود كه آنها نیز در بخش جابجایی بار و كالا نقشی ندارند، سهمیه سوختی معادل خودروهای شخصی دریافت خواهند كرد.
 معاون صنایع و انرژی ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت افزود: پیش بینی می‌شود از این محل حدود 4 میلیون لیتر در مصرف بنزین صرفه جویی شود

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

نظرسنجی
مهمترین دلیل عدم تحقق کامل اهداف برنامه پنجم توسعه در حوزه حمل‌ونقل را چه می‌دانید؟
نتایج
آخرین عناوین پربازدیدترین پربحث ترین
معرفی کتاب معرفی نشریه هفته نامه حمل ونقل