| کد خبر: 137299 |

اعمال تحریم های اقتصادی در سال های گذشته منجر به سیل واردات قطعات بی کیفیت خودرویی بویژه از کشور چین شده است، موضوعی که بازار این محصولات را تا حد اشباع پیش برده و نارضایتی های زیادی از سوی فعالان این عرصه و مصرف کنندگان به همراه داشته است.

تین‌نیوز | 

اعمال تحریم های اقتصادی در سال های گذشته منجر به سیل واردات قطعات بی کیفیت خودرویی بویژه از کشور چین شده است، موضوعی که بازار این محصولات را تا حد اشباع پیش برده و نارضایتی های زیادی از سوی فعالان این عرصه و مصرف کنندگان به همراه داشته است.

 
به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا به ارومیه، دومین نمایشگاه بین المللی خودرو، قطعات و صنایع وابسته آذربایجان غربی، آوردگاهی برای حضور خودروسازان و همچنین شرکت های مختلف تولید کننده و واردکننده قطعات خودرویی بوده است.

حضور 90 شرکت داخلی و خارجی فعال در عرصه قطعات خودرویی و صنایع وابسته و لوازم یدکی چشمگیر بوده و بازار خودروی کشور که بتدریج رنگ رفع تحریم ها را به خود می بیند، آماده جهش و توسعه است.

در این میان اما آنچه در گفت وگو با فعالان عرصه قطعه مشهود بوده، گلایه از وا دادن بازار کشور به خارجی ها در دوران تحریم و اشباع بازار از قطعات بی کیفیت خودرویی بوده که قیمت ارزان و حاشیه سود بالای آنها، عرصه را بر داخلی ها تنگ کرده است.

در همین پیوند، «سیاوش رضازاده» فعال اقتصادی و واردکننده قطعات اصلی انواع خودروی پژو در گفت وگو با ایرنا اظهار داشت: با اعمال تحریم های ظالمانه در سال های گذشته، شاهد سیل ورود قطعات بی کیفیت بویژه از کشور چین در بازار خودروی کشور بودیم، موضوعی که بسیاری خانواده های کشور را با خسارت های جانی و مالی مواجه کرد.

وی اظهار داشت: شرکت متبوعش در زمینه واردات قطعات اصلی انواع خودروی پژو از فرانسه اقدام می کند، اما در سال های گذشته با مشکلات عدیده ای از جمله نقل و انتقال پول و حواله ها از طریق بانک ها یا عدم توانایی گشایش ال. سی مواجه شده است.

این فعال بخش خصوصی خاطرنشان کرد: هرچند مشکل نقل و انتقال پول از طریق شرکت های ثالث خارجی و با واسطه تا حدودی حل شد، اما هزینه های زیادی گاه تا 20 درصد بیشتر به شرکت تحمیل کرد؛ موضوع که با اجریی شدن برجام همچنان شاهد آن هستیم و هنوز گشایش مناسبی در این زمینه حاصل نشده است.

وی بیان داشت: واردات قطعات خودرو در اولویت دهم کالایی وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار دارد و به همین دلیل قادر به گشایش ال. سی برای واردات نیستیم.

رضازاده همچنین با اشاره به ایجاد یک شرکت جوینت ونچر (همکار مشترک) با یک شریک فرانسوی، ادامه داد: به دلیل تداوم برخی تحریم ها، امکان صدور ضمانتنامه بانکی برای توسعه همکاری ها برایمان میسر نیست.
وی اضافه کرد: با وجود شعبه بانک تجارت در پاریس، اما این بانک نیز به دلیل کمبود منابع ارزی نتوانسته به صدور ضمانتنامه برای شرکتمان اقدام کند و به ناچار مجبور به همکاری با شریک فرانسوی خود با ریسک بالا، بدون هیچگونه ضمانت و فقط برپایه اعتماد هستیم.

این واردکننده قطعات خودرو در ادامه با اشاره به رکود موجود در بازار خودرو بویژه در یک سال اخیر، آن را ناشی از عدم گردش پول در بازار توصیف کرد و گفت: این روزها مردم ترجیح می دهند پول های خود را بیشتر در بانک ها و موسسه های اعتباری نگهداری کنند.

وی ادامه داد: ضعیف تر شدن وضعیت اقتصادی و درآمدی جامعه سبب شده، مردم تا زمانی که خودروهایشان خراب نشده برای تامین قطعه یا حضور در تعمیرگاه ها مراجعه نکنند، در حالی که پیش از این با اطلاع از کوچکترین مشکل در خودروها مراجعه می کردند.

رضازاده تصریح کرد: 80 درصد بازار قطعه کشور از محصولات چینی اشباع شده، این در حالی است که برخی دیگر با واردات قطعات بی کیفیت به صورت فله ای و با شگردهای مختلف از گمرکات و تنها با بسته بندی شکیل، آنها را به عنوان جنس ایرانی به مشتریان می فروشند.

وی خاطرنشان کرد: موضوع اخیر ضربه ای بزرگ به برخی تولیدکنندگان داخلی قطعات خودرو است که با توانمندی و کیفیت بالا به فعالیت مشغولند.

این واردکننده قطعه خودرو، حاشیه سود بالای قطعات بی کیفیت که گاهی اوقات تا 200 درصد قیمت محصول را شامل می شود، به عنوان عامل اصلی اشباع شدن بازار از این کالاها برشمرد و گفت: این در حالی است که قطعات اصلی و اوریجینال به دلیل قیمت بالا نهایتا با حاشیه های سود 10 تا 20 درصدی کشش قیمتی دارند؛ اما خوشبختانه مشتریان و صاحبان خودرو امروز تهیه قطعات اصلی را بر این کالاهای بی کیفیت ترجیح می دهند.

«فرشاد امیری» مدیر فروش یک شرکت تولیدکننده قطعات جلوبندی خودروهای سواری که در این نمایشگاه حضور داشت، اما تحریم ها را بر روی فعالیت شرکت شان بی تاثیر خواند و گفت: کیفیت بالای تولید قطعات توسط شرکت متبوعشان سبب شد تا خودروسازانی مثل ایران خودرو و سایپا همواره ترجیحشان این باشد که با ما کار کنند.

وی بیان داشت: هرچند ورود چینی ها به بازار ایران در زمان تحریم ها مشکلات عدیده ای برای این شرکت ایجاد کرد، اما با حفظ کیفیت تولیدات توانستیم روند صعودی خویش را حفظ کرده و پس از مدتی دوباره بازار خود را به دست آوریم.

این فعال بخش خصوصی خاطرنشان کرد: خرابی های متعدد خودروهای چینی و همچنین خودروهایی که از قطعات چینی استفاده می کردند، کم کم مشتریان را بر آن داشت تا به استفاده از قطعات کیفی هرچند با صرف هزینه بالاتر بپردازند.

وی بیان داشت: به تازگی امکان گشایش ال. سی برای شرکتشان به میزان محدود فراهم شده، اما تا بازگشت به شرایط پیش از تحریم ها هنوز راه زیادی در پیش است.

امیری همچنین امکان برخورد با واردکنندگانی که به صورت فله ای اقدام به واردات قطعات بی کیفیت به کشور و سپس بسته بندی و فروش آن به نام جنس ایرانی می کنند را بسیار بعید بر شمرد و تصریح کرد: باید نظارت گسترده تری بر آنها وجود داشته و برخورد شدیدتری انجام شود.

وی تصریح کرد: محال است با تداوم شرایط کنونی شاهد ارتقای سطح کیفی قطعات خودرویی در کشور باشیم، زیرا عمده کالاها با واسطه و از طریق کسانی که فقط به منافع خود می اندیشند وارد می شود.

پیش تر حسن بشارت نیا عضو شورای عالی برگزاری نمایشگاه تخصصی قطعات خودرو (سبک و سنگین) و ماشین آلات تهران به ایرنا گفته بود: بی کیفیتی که در برخی قطعات خودرویی شاهدیم، مربوط به کالاهای وارداتی است که بی نام و نشان و به صورت فله ای، بدون کارتن و بسته بندی وارد می شوند و پس از آن با انجام یک بسته بندی بر روی آنها به نام قطعه ایرانی فروخته می شوند که بی کیفیت هستند.

بشارت نیا تصریح کرد: در صورتی که از اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی یا انجمن های تولیدکنندگان لوازم یدکی حمایت حقوقی شود، می توانیم با کالاها، لوازم و قطعاتی که نام و نشان مشخصی ندارند برخورد کنیم.

وی گفت: تولیدکنندگان باید از کارگاه یا کارخانه برخوردار باشند، اما در برخی موارد مشاهده شده افرادی با اخذ موافقت اصولی یک کارخانه، در عمل به جعبه سازی روی می آورند و اجناس وارداتی خود را با بسته بندی در جعبه ها به فروش می رسانند.

بشارت نیا تاکید کرد: برخورد با چنین افراد و گروه هایی که حتی فروشندگان لوازم یدکی نیز دل خوشی از آنها ندارند از سوی اتحادیه فروشندگان در شرایط کنونی میسر نیست، زیرا از اختیار لازم برخوردار نیستند.

وی تصریح کرد: در چند سال گذشته کیفیت بسیاری قطعات خودرویی و لوازم یدکی موجود در بازار ایران در یک مسیر سراشیبی قرار گرفته و هر روز در حال تنزل است.

به گزارش ایرنا، دومین نمایشگاه بین المللی خودرو، قطعات و صنایع وابسته آذربایجان غربی از روز سه شنبه (13 تیرماه) لغایت جمعه (16 تیرماه) با حضور 60 شرکت تولیدکننده داخلی و بیش از 50 شرکت تولید کننده خارجی از کشورهای کره جنوبی، ژاپن، چین، ترکیه، آلمان، فرانسه، اسپانیا و ... در محل پارک جنگلی ارومیه و با حضور مسئولان کشوری و استانی برگزار شد.

این نمایشگاه در سه بخش خودروهای سبک، خودروهای سنگین و قطعات خودرویی و لوازم یدکی برپا شد.

 

منبع: خبرگزاری ایرنا

اخبار مرتبط

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

نظرسنجی
مدیریت لجستیکی در حوزه حمل‌ونقل زمینی، هوایی و ریلی در زلزله اخیر کرمانشاه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
نتایج
آخرین عناوین پربازدیدترین پربحث ترین
معرفی کتاب معرفی نشریه هفته نامه حمل ونقل