| کد خبر: 10858 |

تین نیوز |  با شروع بهار و نوشدن فصل بسیاری از رانندگان به‌دنبال افزایش پوشش خسارت جانی و مالی بیمه شخص ثالث وسیله‌نقلیه خود هستند. هرسال با توجه به افزایش نرخ دیه توسط قانونگذار، صاحبان وسایل نقلیه نیز برای آرامش خاطر و امنیت در برابر حوادث جانی و مالی باید نسبت به افزایش پوشش بیمه‌نامه خود اقدام یا به اصطلاح الحاقیه دریافت کنند.
 
این الحاقیه برای دارنده بیمه نامه هایی لازم است که هنوز مقداری از مدت اعتبار بیمه نامه آنها باقی مانده است. چون رانندگانی که مدت اعتبار بیمه نامه شان قبل از تعیین نرخ جدید دیه به پایان رسیده باشد تکلیفشان کاملا روشن است و باید با توجه به نرخ های جدید به خرید بیمه نامه جدید اقدام کنند. اما کار وقتی پیچیده می شود که هنوز مقداری از مدت اعتبار بیمه نامه باقی مانده و دارنده بیمه نامه می خواهد سقف پوشش جبران خساراتش را توسط شرکت بیمه افزایش دهد. هرچند اهمیت انجام این کار برای دارندگان بیمه نامه برای ماه های حرام در کشورمان بیشتر از ماه های دیگر سال است ولی نمی توان تفاوت نرخ دیه سال گذشته را با سال جدید که تقریبا 32 درصد افزایش یافته نادیده گرفت.
 
گرچه براساس قانون داشتن الحاقیه هیچ الزام قانونی ندارد، اما صاحبان وسایل نقلیه با توجه به تفاوت نرخ دیه هر سال بجاست که درباره دریافت الحاقیه اقدام کنند، زیرا در صورت بروز تصادف منجر به فوت، خود باید مابه التفاوت نرخ دیه را متقبل شوند.
 
نرخ دیه امسال؟
هر سال قوه قضاییه با توجه به محاسبات شرعی نسبت به تعیین و اعلام نرخ دیه اقدام می کند. در سال 1393 نیز نرخ دیه در ماه های غیرحرام 152 میلیون تومان و در ماه های حرام 200 میلیون تومان تعیین شده است. بنابراین با توجه به رقم سال گذشته بیمه نامه شخص ثالث برای سال 1393 افزایشی حدود 32 درصد را تجربه کرده که این رقم می تواند در صورت بروز حادثه و تکمیل نبودن پوشش بیمه ای افراد، آنها را دچار دردسری بزرگ کند.
 
با حسابی سرانگشتی درمی یابیم فرد مقصر در تصادف منجر به فوت باید 48 میلیون تومان را از جیب بپردازد؛ تفاوتی که جبران و تامین آن برای بسیاری از افراد غیرممکن بوده وممکن است آنها را روانه زندان کند.
 
ماه های حرام کدامند؟
شاید اشتباه بسیاری از رانندگان درباره ماه های حرام باعث شود آنها از دریافت برگه الحاقیه منصرف شوند و زیاد به دنبال این کار نباشند. اما براساس شرع مبین اسلام از ۱۲ ماه قمری، چهار ماه رجب، ذی القعده، ذی الحجه و محرم ماه های حرام است که سه ماه حرام پشت سر هم و یک ماه (رجب) جدا از بقیه قرار گرفته است.
 
الحاقیه چقدر هزینه دارد؟
هرچند بحث حساب و کتاب حق بیمه کار چندان ساده ای نیست و بسیاری از شرکت ها با استفاده از نرم افزارهای حسابداری در شعب خود این دودوتا چهارتای معروف را انجام می دهند، اما مبنای کار ساده و مشخص است، به طوری که بیش تر شرکت های بیمه در وبسایت رسمی خود به ایجاد امکاناتی اقدام کرده اند تا مشتریان به صورت آنلاین و شخصی بتوانند مبلغ حق بیمه ای را که باید به شرکت مذکور بپردازند محاسبه کنند.
 
ولی بحث حساب و کتاب الحاقیه با خود بیمه نامه تفاوتی اساسی دارد که باید دارنده بیمه که متقاضی دریافت الحاقیه است، زحمت یک بار رفتن به دفاتر رسمی شرکت بیمه مورد نظر را به خود بدهد. به طور کلی دریافت الحاقیه بیمه شخص ثالث به عواملی چون نوع خودرو (پراید، پژو، سمند و...)، مدت زمان باقیمانده از بیمه نامه اصلی به صورت روزشمار و در نهایت سال های تخفیف بیمه شخص ثالث خودرو مربوط است.
 
همچنین در مورد میزان تخفیف های درنظر گرفته شده برای صدور الحاقیه باید گفت همانند خود بیمه نامه اصلی که برای سال اول 10 درصد، سال دوم 15 درصد، سال سوم 20 درصد و پس از آن حداکثر تا 70 درصد تخفیف برای سال هشتم درنظر گرفته، این تخفیف در قیمت الحاقیه نیز موثر است. البته به همین ترتیب اگر بیمه نامه ای به دلیل کنده شدن کوپن های خسارت از تخفیف برخوردار نباشد نباید منتظر دریافت تخفیف در الحاقیه خود باشد. همچنین صاحبان خودروهای بالای 15 سال باید منتظر دریافت صورتحسابی بیشتر از خودروهایی با سن کمتر از 15 سال باشند.
 
به عنوان مثال اگر فردی برای خودروی پراید خود شش ماه پیش بیمه نامه ای را خریداری کرده باشد، به طور متوسط برای این خودرو باید روزانه 300 تا 400 تومان هزینه الحاقیه بپردازد و اگر سال را به دو قسمت تقسیم و عدد باقیمانده روزهای بیمه نامه را ضرب در 400 تومان کنیم، هزینه الحاقیه بیمه نامه در سال جدید براحتی قابل محاسبه خواهد بود.
 
اما قاعده کلی درباره الحاقیه بیمه نامه شخص ثالث این است که بدون تردید هزینه دریافت الحاقیه اکثر قریب به اتفاق خودروها زیر صد هزار تومان خواهد بود.

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

نظرسنجی
به نظر شما اولویت استفاده از سرمایه‌های جذب شده خارجی از سوی وزارت راه و شهرسازی در کدام بخش است
نتایج
آخرین عناوین پربازدیدترین پربحث ترین
معرفی کتاب معرفی نشریه هفته نامه حمل ونقل