| کد خبر: 105483 |

تین‌نیوز| شهروندان «توقف شماره‌گذاری خودروهای آلاینده و غیراستاندارد» را اولویت نخست برای کاهش آلودگی هوا می‌دانند. این نظر نتیجه نظرسنجی بزرگ همشهری درخصوص اولویت مقابله با خودروهای آلاینده است.تردد 3میلیون خودروی سواری، 780هزار دستگاه موتورسیكلت و 100هزار خودروی دیزلی در پایتخت، عامل 80درصد آلودگی هوای تهران هستند. رفت‌وآمد این تعداد وسیله نقلیه موجب می‌شود كه در هر سال 800هزار تن انواع آلودگی‌ها وارد هوای پایتخت شود. البته حدود نیمی از این 800هزار تن، توسط خودروهای فرسوده‌ای تولید می‌شود كه در كل 13درصد وسایل نقلیه تهران را تشكیل می‌دهند؛ خودروهایی كه 400هزار دستگاه بیشتر نیستند اما هر كدامشان در هر كیلومتر 40گرم گازهای آلاینده تولید می‌كنند. این عدد را مقایسه كنید با یك خودروی یورو2كه بخش اعظم خودروهای تهران را تشكیل می‌دهد. همین خودرو در هر كیلومتر 2.7گرم آلودگی هوا تولید می‌كند.
 
سهم بالای دیزلی‌ها
 خودروهای دیزلی هم سهم بزرگی در آلودگی هوا دارند. در تهران عدد این خودروها به 100هزار دستگاه‌می‌رسد. وسایل نقلیه دیزلی نظیر اتوبوس‌های شهری و غیرشهری، كامیون و مینی‌بوس از گازوئیل استفاده می‌كنند اما این سوخت با احتراق در موتورهای دیزلی، تركیبی خطرناك را از اگزوز آنها در شهر پراكنده می‌كند.
از تركیب گازوئیل و هوا در موتور دیزل اتوبوس و كامیون، منواكسید كربن، دی‌اكسیدكربن، آب، نیتروژن، اكسید نیتروژن، دی اكسید نیتروژن، كربن، ذرات آلی فرار و 200ماده سمی از اگزوز آنها خارج می‌شود كه از بین آنها، تركیبات اكسید نیتروژن، كربن و ذرات آلی فرار بسیار خطرناك و مرگ‌آور است. در این زمینه‌ ماه گذشته شهرداری تهران، یونسكو و چهره‌های بین‌المللی محیط‌زیست در دانشگاه صنعتی شریف تلاش كردند طی كارگاهی یكروزه مزایای نصب فیلتر دوده روی خودروهای دیزلی را یادآور شوند و از همه مسئولان دولتی بخواهند نصب فیلتر دوده را جدی بگیرند. این فیلترها می‌توانند دوده ناشی از خودروهای دیزلی را به صفر برسانند.
 
كاربراتوری‌های دو چرخ
 ضلع دیگر مثلث آلاینده‌ها، موتورسیكلت‌های كاربراتوری هستند. انتشار منواكسید كربن موتورسیكلت‌ها 7برابر حد مجاز است. استنشاق طولانی‌مدت این گاز آلاینده باعث مرگ مستقیم می‌شود. این خبری است كه چندی پیش طی پژوهش دانشگاه صنعتی شریف به‌دست آمده و نشان می‌دهد این وسایل نقلیه تا چه اندازه برای ادامه زندگی مردم خطرآفرین هستند.
البته موتورسیكلت‌ها سومین وسیله نقلیه پرشمار در كلانشهر تهران هستند اما در پژوهش مذكور نتایج آزمون 60نمونه موتورسیكلت 125سی‌سی كاربراتوری تهران نشان داد منواكسید كربن تولیدی این وسایل 7برابر حد مجاز است. همچنین 30درصد از سوخت در موتورسیكلت‌ها به‌صورت ناقص می‌سوزد كه این امر زمینه‌ساز تولید مقادیر قابل توجه آلاینده‌های منواكسید كربن، تركیبات هیدروكربنی نسوخته و دوده از موتورسیكلت‌هاست و عدم‌كنترل مناسب تركیب مخلوط سوخت و هوا توسط كاربراتور جزو علل اصلی انتشار مقادیر قابل توجه آلایندگی از موتورسیكلت‌ها محسوب می‌شود.
 
شهروندان كدام گزینه‌های نظرسنجی را انتخاب كردند؟ 
13مهرماه بود كه نظرسنجی بزرگ همشهری با عنوان « كدام راه مقابله با خودروهای آلاینده اولویت دارد؟» در قالب تیتر یك منتشر شد. نتایج این نظرسنجی كه تا ساعت 24روز 19مهر ادامه داشت، مشخص كرد كه 46درصد شركت‌كنندگان گزینه 4یعنی توقف شماره‌گذاری خودروهای آلاینده و غیراستاندارد را انتخاب كرده‌اند. گزینه‌های افزایش ظرفیت مترو(گزینه3)، صدور مجوز پلاك جدید فقط با اسقاط خودروی قدیمی (گزینه2) و جریمه دوربینی خودروهای فاقد معاینه فنی (گزینه1) در این نظرسنجی به‌ترتیب با 27، 19و 8درصد در رده‌های دوم تا چهارم قرار دارند.تجمیع نظرات نشان می‌دهد كه 73 درصد شهروندان آلودگی هوای شهرها را مربوط به وسایل نقلیه می‌دانند.


نمودار
 
 

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

آخرین عناوین پربازدیدترین پربحث ترین
معرفی کتاب معرفی نشریه هفته نامه حمل ونقل