| کد خبر: 807 |

تین نیوز |  با نزدیک شدن به آخرین روز‌های سال 92 آمار تلفات و خسارات ناشی از حوادث رانندگی به میزان قابل توجهی رو به افزایش است. آخرین تصادفی که با تلفات بالا تا کنون گزارش شده است در جنوب سیستان و بلوچستان حدفاصل کیلومتر 50 محور ترانزیتی ایرانشهر بوده است. بر اثر برخورد دو دستگاه خودرو پژو و پراید به دلیل شدت تصادف و آتش سوزی 5 نفر در دم کشته و سه نفر مجروح با صدمه زیاد به نقاط حیاتی بدن شدند. مطابق با آمار منتشر شده در 24 ساعت گذشته بر اثر سوانح مختلف رانندگی در سیستان و بلوچستان دست کم 12 نفر کشته وافزون بر30 نفر زخمی شدند که طی ماه‌های اخیر کم سابقه بوده است.با وجود آمار‌هایی که از کاهش حوادث جاده‌ای در سال جاری خبر می‌دهند، اخبار زیادی ناشی از حوادث جاده‌ای با تلفات بالا به گوش می‌رسد که عاملی برای تردید در صحت آمار‌های اعلام شده است. سوانح رانندگی مثل سقوط اتوبوس مسافربری «ولوو» در 29 بهمن در دره‌ای واقع در منطقه پلور جاده هراز 18 کشته و 25 مجروح برجای گذاشت؛ در تاریخ 26 بهمن در جاده اتوبان قم به دلیل واژگونی یک دستگاه اتوبوس اسکانیا 17 نفر مجروح شدند. در حادثه دیگری در تاریخ 19 شهریور امسال که در جاده تهران قم به وقوع پیوست براثر برخورد دو اتوبوس 44نفر کشته و 39‌نفر مجروح شدند.
 
خسارت تصادفات، چهار درصد درآمد ناخالص ملی
 بر اساس آمار اعلام شده مراکز جهانی، کشورهای حاشیه خلیج فارس و کشورهای جهان سوم صدر نشین جدول تصادفات و تلفات جاده‌ای هستند و در این میان ایران جزو 10 کشور پر سانحه جهان است. خسارت مالی تصادفات رانندگی معادل دو درصد درآمد ناخالص ملی بسیاری از کشور‌ها است که در ایران معادل چهار درصد از درآمد‌ ناخالص ملی اعلام شده و طبق بررسی پژوهشکده حمل‌ و نقل زیان تصادفات در ایران سالانه حدود 19 هزار میلیارد تومان است که عامل اصلی 85 درصد آن سرعت غیر مجاز است.در ایران طی پنج ماهه ابتدای امسال هفت هزار و 719نفر در تصادفات رانندگی کشته شده‌اند که هرچند این تعداد نسبت به مدت مشابه سال گذشته 6/9 درصد کاهش یافته است؛ اما می‌توان گفت به طور میانگین روزانه 50 نفر در این تصادفات جان خود را از دست داده‌اند. از میزان کل تصادفات 72 درصد در جاده‌های برون شهری و روستایی و 28 درصد مربوط به درون شهری بوده است.
 
عامل انسانی بیشترین عامل در تصادفات
 یکی ازاعضای هیات علمی پژوهشکده حمل‌ و نقل، اعلام کرد: تخلفات رانندگی به‌عنوان مهم‌ترین عامل سوانح محسوب می‌شود؛ این‌که رانندگان قوانین و مقررات را رعایت نمی‌کنند و سرعت و سبقت غیرمجاز، حرکات مارپیچی و شتاب‌زده دارند از جمله عواملی است که باعث وقوع سوانح و تصادفات جاده‌ای می‌شود.طبق آنچه مراکز پژوهشی معتبر جهان اعلام کرده‌اند در سال 2004 (1382شمسی) تلفات جاده‌ای به‌عنوان نهمین عامل مرگ انسانی بوده که تا سال 2030 به پنجمین عامل مرگ تبدیل می‌شود. بررسی تخصصی پروژه‌های ITS اجرا شده در کشور‌های درحال توسعه، پیش‌بینی سازمان‌های جهانی مبنی بر افزایش تصادفات و افزایش حداقل 65 درصد تلفات جاده‌ای را تا سال 1399 تایید می‌کند. براساس گفته‌های کارشناسان حمل و نقل عامل 75 درصد از تلفات جاده‌ای عامل انسان و راننده است و در میان تصادفات بیشترین دلیل تصادف سرعت غیر مجاز خودروها بوده است.در باره برجستگی نقش عوامل انسانی در حوادث رانندگی یک روان شناس در گفت وگو به آرمان بیان کرد: معمولا عوامل انسانی و رفتاری انسان در عرصه‌های مختلف عاملی برای بالا بودن میزان مرگ و میر می‌شود. رفتار‌های ناسالم و پرخطر باعث شده‌اند تا تلفات انسانی با لا رود. در چند قرن گذشته مرگ و میر بالا به علت بیماری‌های عفونی بوده در حالی که، امروزه بیشترین آمار مرگ و میر را بیماری‌های قلب و عروقی، قند خون و یا سرطان به خود اختصاص داده است. میزان قابل توجهی از این بیماری‌ها که با تغییر رفتار انسانی مثل ورزش کردن و یا تغییر رژیم غذایی تا حد زیادی کاهش پیدا خواهد کرد.امیرهوشنگ مهریار در ادامه بیان کرد: حوادث راهنمایی و رانندگی نیز بخشی از این رفتار‌های پرخطر در انسان هستند که عاملی برای افزایش مرگ و میر و آسیب می‌شوند. هر چند در کنار این عامل می‌توان به عوامل دیگری مثل جاده و ماشین نیز در بالا بردن تصادفات اشاره کرد.او گفت: در حوادث رانندگی نقش انسان را می‌توان در دو دسته از عوامل جست‌وجو کرد؛ دسته اول به یادگیری صحیح قوانین راهنمایی و رانندگی باز می‌گردد. اینکه متاسفانه قوانین به درستی و به شکلی کاربردی به افراد آموزش داده نمی‌شوند و به دلیل همین عدم آگاهی کامل از قوانین، افراد از این اصول تجاوز می‌کنند و این تجاوز از اصول عاملی برای با لا رفتن حوادث راهنمایی و رانندگی است. دسته دوم شرایط زندگی و شرایطی است که افراد به طور مشخص دارند و شرایطی نامتعادل شناخته می‌شوند و با داشتن آن شرایط رانندگی می‌کنند. شرایطی مثل خستگی، استرس، فشار و از این دست که هم در اوضاع و شرایط جسمی افراد و هم در شرایط روحی شان اثر می‌گذارد و عاملی موثر در بالا بردن حوادث رانندگی می‌شود.مهریار در ادامه صحبت‌هایش متذکر شد: برای داشتن رانندگی ایمن باید مهارت‌های نگرشی و ارزشی در افراد را بالا ببریم. مقید بودن به انجام مقررات عاملی باید باشد که هر فرد به شکل ذاتی و خودجوش رعایت کند نه اینکه تنها با حضور پلیس مجبور به انجام شود.
 
برنامه سفرهای نوروزی 
در باره برنامه‌هایی که نیروی انتظامی برای بالا بردن امنیت مسافران با توجه به افزایش قابل توجه مسافرت‌ها دارد، معاون عملیات راهنمایی و رانندگی ناجا در گفت‌وگو با آرمان بیان کرد: با توجه به بالابودن سفرهای نوروزی به دلیل داشتن زمانی طولانی نزدیک به هفده روز در ایام نوروز، نیروی انتظامی برنامه‌های مشخصی را تدوین کرده است تا با اتخاذ آنها بخشی از تصادفات کاهش پیدا کند. علیرضا جهانگیری ادامه داد: میزان تصادفات با تراکم سفر و به تبع آن تراکم جاده‌ای رابطه‌ای مستقیم دارد؛ چرا که، تراکم بیشتر عاملی برای داشتن ظرفیت جاده‌ای پایین‌تر است و ظرفیت پایین‌تر احتمال تصادف را افزایش می‌دهد. آنچه این تراکم را به وجود می‌آورد استقبال مردم از شهر‌های مختلف برای طی کردن زمان تعطیلات است. از عوامل تعیین کننده این تراکم شرایط آب و هوایی شهرهای مسافر پذیر و یا زیارتی بودن آنها است.او در ادامه گفت: در راستای پایین آوردن تصادفات در ایام نوروزی برنامه‌هایی چیده شده است و اطلاع رسانی‌های مشخصی صورت خواهد گرفت. همچنین در این ایام برای ایجاد سفری ایمن، 500 هزار نفر از نیروی انتظامی در تمام عرصه‌ها در تمام مدت نوروز حضور خواهند داشت.جهانگیری افزود: نظم بخشیدن به سفر، تسهیل عبور و مرور، ایمن بودن رانندگی، ایمن بودن مسافر و ایمن بودن راه از برنامه‌های راهنمایی و رانندگی است که در راستای آن به تمام استان‌ها دستورالعمل‌هایی را ابلاغ کرده‌ایم. او در پایان گفت: با تمام اقداماتی که ما برای هموطنانمان در نظر گرفته‌ایم باز هم مهم‌ترین عامل خودشان هستند که باید نکات ایمنی را رعایت کنند. در آخر ما از مردم می‌خواهیم اگر برنامه سفری تفریحی را دارند درصورت امکان مکانی متفاوت را انتخاب کنند که تراکم سفر کمتری دارد تا بدین شکل احتمال حادثه را تا بخشی کاهش دهند. هرچند برای این کار از قبل باید اطلاع رسانی‌های لازم انجام شود.

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

نظرسنجی
مهمترین دلیل عدم تحقق کامل اهداف برنامه پنجم توسعه در حوزه حمل‌ونقل را چه می‌دانید؟
نتایج
آخرین عناوین پربازدیدترین پربحث ترین
معرفی کتاب معرفی نشریه هفته نامه حمل ونقل