| کد خبر: 1110 |

آیا حادثه‌دیدگان سوانح رانندگی می‌توانند از خودروسازها شکایت کنند؟

تین نیوز | اوایل سال 89 بود كه پلیس راهور برای الزامی شدن نصب كیسه هوا در خودروهای ساخت داخل فشار آورد. فرمانده پلیس راهور نیروی انتظامی در آن سال اعلام كرد كه اگر كارخانه‌های خودروسازی این تجهیزات را در تولیدات خود نصب نكنند، خودروها دیگر شماره‌گذاری نخواهد شد.
 
این تهدید پلیس با بی‌توجهی خودروسازان پاسخ داده شد تا باز هم پلیس راهور به شركت‌های خودروسازی مهلتی 4 ماهه دهد تا محصولات تولیدی‌شان را برای سال 1390 آماده كنند. این تهدید این بار عملی‌تر شد و به همین دلیل بالاخره در سال 90 خودروسازان مجبور شدند كه كیسه هوا را روی اتومبیل‌ها نصب كنند.

در سال 90تعداد كیسه‌های هوا برای پلیس مهم نبود، چون همین كه خودروسازان یك گام به پیش آمده بودند تا تجهیزات ایمنی روی خودروها نصب كنند خودش موفقیت خوبی به حساب می‌آمد. برای همین خودروهای ساخت داخل از دو سال پیش تاكنون، روی حداقل یك كیسه هوا برای محافظت از راننده را به روی خود دیدند؛اما الان 2 سال از آن تاریخ گذشته و پلیس در آستانه آغاز سال 93 به خودروسازان هشدار می‌دهد.

سردار اسكندر مومنی رئیس پلیس راهور ناجا دیروز اعلام كرد: «سعی داریم كه تعداد كیسه‌های هوا و مابقی ضریب‌های ایمنی خودروها را افزایش دهیم.» حال باید دید این بار واكنش خودروسازها به درخواست پلیس چه خواهد بود.
 
مهلت‌ها تمدید نشد
اردیبهشت ماه امسال كیومرث فروتنی، مدیركل صنایع ماشین‌سازی وزارت صنعت وقت گفت: «خودروسازان تا اول تیرماه برای نصب ایربگ فرصت دارند. فقط در دو نوع خودرو مشكل وجود دارد كه درتلاشیم برای نصب كیسه هوا در این خودروها تا شهریور ماه به خودروسازان فرصت دهیم.»این فرصت دو ماهه مصوبه هیات دولت دهم بود و طبق آن نصب حداقل 2 كیسه هوا برای راننده و سرنشین از اول تیرماه 92 برای تمام خودروهای سواری الزامی شد. با روی‌كار آمدن دولت هم خودروسازان نتوانستند از این الزام شانه خالی كنند.
 
نظام الدین برزگری رئیس سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران نیز بر الزام نصب دو ایربگ روی 80 درصد خودروها تا پایان شهریور از سوی خودروسازان تاكید كرد و این زمان را قابل تمدید ندانست.
 
ولی تحریم‌ها باز هم خلأ در اجرای صد در صد این اقدام ایجاد كرد تا برزگری در ادامه بگوید: خودروسازان موظف هستند 80 درصد خودروهای خود را تا پایان شهریور به دو ایربگ مجهز كنند. باید شرایطی فراهم شود تا ایربگ‌سازان در شرایط تحریم بتوانند نسبت به تامین ایربگ برای این میزان خودرو اقدام كنند بر این اساس اگر این 20درصد یك ایربگ داشته باشند مشكلی ندارد.
 
این در حالی است كه هنوز هم برخی خودروهای داخلی ایربگ نداشته یا كیسه هوای سرنشین كنار راننده را ندارند. برای راننده هم یك ایربگ در فرمان وجود دارد و از كیسه‌های هوا در درب‌ها خبری نیست.
 
خلأ قانونی بسیار زیاد است
یك كارشناس رسمی تصادفات دادگستری به تهران امروز می‌گوید: وی در مورد قابل اطمینان بودن ایربگ‌ها می‌گوید: ابتدا كه پلیس ایربگ را الزامی‌كرد تنشی بین پلیس و خودروسازان به وجود آمد كه برخی از آنها كیسه هوا را روی خودروهای خود نمی‌گذاشتند. ایربگ سیستم پیچیده‌ای ندارد همچنین تولید داخلی نداریم و از خارج وارد می‌شود. میرفاضل نیكزاد می‌افزاید: استاندارد روی حداقل‌ها تاكید می‌كند و طبق آن باید دو سرنشین جلو كیسه‌هوا داشته باشند. حداكثر تمام سرنشینان، 4 طرف خودرو (حتی سقف) باید دارای ایربگ باشد و در حال حاضردر خودروهای گران‌قیمت این شرایط لحاظ می‌شود.
 
وی در پاسخ به این سوال كه اگر كسی تصادف كند و براثر نداشتن ایربگ با مشكل برخورد كند می‌تواند شكایت كند یا خیر پاسخ می‌دهد: زمانی مردم می‌توانند شكایت كنند كه در مورد آن قانون داشته باشیم. بزرگ‌ترین مشكل ما در زمینه تصادفات جاده‌ای بر خلاف تصور برخی كه فكر می‌كنند مشكل خودرو، ایربگ، فرهنگ رانندگان و... است خلأ قانونی است.

در زمینه حمل و نقل، ترافیك، وسایل نقلیه و استاندارد خلأ قانونی بسیار زیادی داریم. زمانی كسی می‌تواند شكایت كند كه قاضی بتواند به بند یا بندهایی از قانون استناد كند. در قانون ما لزوم خیلی از مسائلی كه در مورد ایمنی خودروهاست الزامی ندارد. قانون در مورد كیسه هوا نیز هیچ تصویبی وجود ندارد.
 
به گفته نیكزاد سازمان استاندارد كشور سعی و تلاش آنچنانی برای ایمن شدن خودروها نداشته است. تنها مرجعی كه تاكنون تلاش صد در صد را داشته پلیس است كه مستقیم با كشته‌ها و تصادفات سر و كار دارد و متاسفانه هم اخیرا اهرم‌های قانونی كه پلیس می‌توانست از آنها استفاده كند، زیرسوال برده‌اند. در مصوبه‌ دولت دهم پلیس می‌توانست با تشخیص عدم ایمن بودن یك خودرو آن را شماره‌گذاری نكند كه در مصوبه جدید دولت یازدهم این مصوبه را تفسیر كرد و اختیار را از پلیس عملا گرفت.
 
ایربگ‌های ایرانی كیفیت ندارند
گردآفرین رزم‌آزما نیز در مورد موضوع كیسه‌های هوا به تهران امروز می‌گوید: مصوبه هیات دولت است كه شركت‌های خودروساز را موظف كرده كه در خودروها ایربگ الزاما وجود داشته باشد. ولی وجود ایربگ استاندارد جهانی نیست.

در خیلی از كشورها ایربگ‌ها فقط برای راننده و سرنشین جلوی ماشین است و در خیلی از كشورها به اندازه ظرفیت اتومبیل ایربگ پیش‌بینی شده است. در حال حاضر ماشین‌های گران‌قیمت حتی روی سقف نیز ایربگ تعبیه كرده‌اند كه در كاهش خسارت‌های جانی و مصدومیت‌ها بسیار مهم است.
 
به گفته این كارشناس تصادفات ایربگ‌ها اصولا طراحی شده كه از بالاتنه راننده و سرنشین مراقبت كند یعنی سرصورت، جناق سینه، دست‌ها و سر را پوشش می‌دهد. در بسیاری از تصادفات دایره فرمان در سینه راننده فرو می‌رود و باعث كشته شدن راننده می‌شود.رزم آزما در ادامه با اشاره به این كه در قوانین كشور ما چیزی نیست كه بتوان به آن استناد كرده و برای باز شدن یا نشدن ایربگ‌ها شكایت كرد، می‌افزاید: این در صورتی كه در تمام نقاط جهان این مسئله قابل تعقیب است.

وی با اشاره به خودروهای تولید داخل كشور می‌گوید: خیلی از خودروساز‌های داخلی كه به اجبار خودروها را به ایربگ مجهز می‌كنند از ایربگ‌های استانداردی استفاده نمی‌كنند. در خیلی از تصادفات داخلی ایربگ خودرو باز نمی‌شود. این ایربگ‌ها یا ایرانی هستند یا از نوع خارجی غیرمرغوب وارد كرده‌اند. ایربگ دارای یك كپسول گاز است كه با ضربه منفجر می‌شود و به سرعت كیسه را پر از هوا می‌كند. بعضی وقت‌ها این كپسول عمل نمی‌كند و بعضی وقت‌ها پارچه‌ ایربگ مشكل دارد.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

آخرین عناوین پربازدیدترین پربحث ترین
معرفی کتاب معرفی نشریه هفته نامه حمل ونقل