| کد خبر: 136823 |

مدیرکل دفتر ارزیابی‌های اقتصادی و مدیریت بهره‌وری حمل ونقل وزارت راه و شهرسازی از انتخاب جاده مخصوص تهران- کرج به عنوان محور برتر جهت راه‌اندازی سامانه اتوبوس‌های تندروی (BRT) حومه‌ای خبر داد.

تین‌نیوز | 

 مدیرکل دفتر ارزیابی‌های اقتصادی و مدیریت بهره‌وری حمل ونقل وزارت راه و شهرسازی از انتخاب جاده مخصوص تهران- کرج به عنوان محور برتر جهت راه‌اندازی سامانه اتوبوس‌های تندروی (BRT) حومه‌ای خبر داد.

سید محمدمهدی میرزایی روز سه شنبه گفت: بر اساس برآوردهای اولیه، روزانه در حدود 270 هزار مسافر در زمان 100 دقیقه به ‌صورت رفت ‌و برگشت از سامانه BRT حومه‌ای تهران - کرج استفاده خواهند کرد در حالی‌ که زمان سفر با خودرو شخصی در این مسیر به‌ طور متوسط 150 دقیقه طول می کشد.
وی با اشاره مطالعات طرح راه‌اندازی BRT حومه‌ای در حدفاصل دو کلان‌شهر تهران و کرج اظهار داشت: BRT تا این لحظه فقط در حمل‌ و نقل درون‌شهری به چشم می‌خورد که نمونه بارز آن سامانه اتوبوس‌های تندرو کلان‌شهر تهران در قالب 10 خط است.
وی افزود: با توجه به خروجی موفقیت‌آمیز سامانه اتوبوس‌های تندرو در کلان‌شهرها، این سامانه قابلیت ارائه سرویس در خارج شهرها را نیز می تواند، داشته باشد.
مدیرکل دفترارزیابی‌های اقتصادی و مدیریت بهره‌وری حمل‌ و نقل وزارت راه وشهرسازی گفت: با مشاهده نمونه‌های موفق اجرا شده در سایر شهرهای دنیا و به ویژه عملکرد مثبت BRT حومه‌ای در شهر استانبول ترکیه به طول 52 کیلومتر و شهر بوگوتا در کلمبیا به طول 113 کیلومتر و همچنین عدم تکافوی سامانه‌های حمل‌ و نقلی موجود حدفاصل دو کلان‌شهر تهران و کرج از جمله مواردی بودند که برای ارائه این طرح مزید بر علت شدند.
میرزایی تصریح کرد: محورهای موجود حدفاصل تهران- کرج در طول روز و ایام پیک سفر با ترافیک سنگینی مواجه است که حتی به چشم یک معضل به آن نگاه می‌شود و با وجود این که بین تهران- کرج سه مسیر آزادراهی، جاده مخصوص و بزرگراهی به ‌علاوه دو مسیر ریلی مترو و قطار وجود دارد، اما همچنان ترافیک محور تهران- کرج برای مسافران و کاربران آزاردهنده است.
این مقام مسئول در معاونت حمل ‌و نقل وزارت راه و شهرسازی با اشاره به سهم قابل ‌توجه حمل‌ و نقل شخصی نسبت به حمل‌ و نقل همگانی در یان مسیر گفت: براساس آمارهای موجود 69 درصد تردد‌ها بین تهران و کرج توسط وسایل نقلیه شخصی انجام می شود.
مدیرکل دفتر ارزیابی های اقتصادی و مدیریت بهره‌وری حمل و نقل با اشاره به برنامه ‌ریزی‌های انجام ‌شده برای بررسی و اجرای این پروژه گفت: مطالعات کلی در قالب دو موضوع اصلی یکی انتخاب بهترین محور و دیگری مناسب‌ترین ناوگان انجام پذیرفت که ابتدا سه کریدور شامل آزادراه تهران- کرج، جاده مخصوص و بزرگراه همت- کرج مورد مطالعه قرار گرفت. همچنین در زمینه انتخاب ناوگان نیز سه گزینه که شامل اتوبوس‌های تندرو درون‌شهری، اتوبوس‌های هدایت‌شونده (guided bus) به‌عنوان نوع پیشرفته اتوبوس‌های تندرو و اتوبوس‌هایی مابین دو نوع یاد شده، مدنظر قرار گرفتند.
میرزایی با بیان اینکه راه‌اندازی اتوبوس‌های هدایت‌ شونده به دلیل داشتن خطوط مجزا (dedicated) و ناوگان و زیرساخت ویژه با دشواری‌های مختلفی روبرو خواهند شد، گفت: با توجه به مسافت 50 کیلومتری مسیر، پیش‌بینی می شود، هزینه راه‌اندازی آن بسیار بالا خواهد بود. از طرفی با توجه به حجم سفرهای کاری و تحصیلی و اهمیت زمان سفر در این مسیر مقرر شد، سامانه BRT در مسیر جداگانه و توسط اتوبوس‌های خاص ( به جهت عملکرد و نوع طراحی) راه‌اندازی شود.
وی با توجه به برآورد ظرفیت جابجایی اتوبوس‌ها اظهارداشت: در BRT حومه‌ای برخلاف اتوبوس‌های درون‌شهری که دارای دو ظرفیت نشسته و ایستاده هستند، امکان ایجاد ظرفیت ایستاده بنا بر مسائل ایمنی مقدور نیست ازاین‌رو چینش‌ صندلی ها در اتوبوس‌های BRT حومه‌ای باید به‌گونه‌ای باشد که حداکثر ظرفیت نشسته در آن تعریف شود.
این مقام مسئول در معاونت حمل‌ و نقل وزارت راه و شهرسازی با اشاره به نحوه انتخاب کریدورهای عبوری خطوط BRT حومه‌ای تهران- کرج بیان داشت: این انتخاب بر اساس نتیجه انجام یک مدل نظرسنجی در قالب ارزیابی 13 شاخص از فعالان و نخبگان عرصه حمل‌ و نقل صورت گرفت و سرانجام جاده مخصوص تهران- کرج به‌عنوان گزینه برتر انتخاب شد و آزادراه تهران- کرج و سپس بزرگراه همت- کرج نیز در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.
به گفته وی، یکی از علل انتخاب جاده مخصوص کرج تقاضای سفر به شمار می‌رود.
به‌طوری‌که آزادراه تهران- کرج عمدتاً قابلیت جابجایی مسافر از نقطه مبدأ به نقطه مقصد را دارا است اما در مقابل جاذبه‌های سفر همچون کارخانه‌ها، شهرک‌های صنعتی و مسکونی در جاده مخصوص به‌ مراتب بیشتر است.
وی افزود: بر اساس برآورد اولیه روزانه 270 هزار نفر مسافر در زمان 100 دقیقه به‌صورت رفت‌ و برگشت از سامانه BRT حومه‌ای تهران- کرج استفاده خواهند کرد ، این در حالی است که زمان سفر با خودرو شخصی به‌ طور متوسط در این مسیر 150 دقیقه طول می‌ کشد.
 

منبع: پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی

اخبار مرتبط

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

نظرسنجی
مهمترین دلیل عدم تحقق کامل اهداف برنامه پنجم توسعه در حوزه حمل‌ونقل را چه می‌دانید؟
نتایج
آخرین عناوین پربازدیدترین پربحث ترین
معرفی کتاب معرفی نشریه هفته نامه حمل ونقل