| کد خبر: 898 |

تین نیوز | یک مقام مسئول وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه افزایش بی‌رویه قیمت قیر موجب افزایش هزینه نگهداری آزادراه‌ها شده است، گفت: در راستای توجیه مالی منطقی برای بخش خصوصی سازنده آزادراه، افزایش قیمت عوارض در مسیری نظیر تهران-پردیس گریزناپذیر است.
افزایش قیمت عوارض عبور خودرو در آزادراه تهران-پردیس از یک‌‌هزار و 800 تومان به 2 هزار و 500 تومان در چند روز اخیر، موجب نارضایتی مسافران این مسیر آزادراهی و ساکنان شهر پردیس شده است.
 
آزادراه ‌٢٣ کیلومتری تهران-پردیس با هدف اتصال تهران به شهر جدید پردیس و کاهش مسافت بین این دو شهر، به‌ صورت مشارکتی و با سهم ‌٣٢ درصدی بانک مسکن،‌٣ درصدی وزارت راه، ‌١٨ درصدی شرکت عمران پردیس و ‌٢ درصدی سازمان توسعه راه‌های ایران ساخته شد.
 
در ابتدا نرخ عوارض این آزادراه 1500 تومان تعیین شد، در سال جاری مبلغ عوارض به 1800 تومان افزایش یافت و در حال حاضر این رقم 2800 تومان است.
 
البته همین افزایش قیمت موجب شده است برخی راننده‌ها از محور قدیم تهران-دماوند استفاده کنند و بار ترافیکی این آزادراه کاهش یابد.
 
در همین راستا رانندگان سواری‌‌های خطی مسیر تهران-دماوند نیز در راستای عدم پرداخت این مبلغ، از محور قدیم دماوند استفاده می‌کنند.
 
حال با این شرایط به نظر می‌رسد افزایش قیمت‌ عوارض‌ نه تنها سرمایه بخش خصوصی سازنده را در موعد مقرر بر می‌گرداند، ‌بلکه با کاهش تردد خودرو‌ها، مبلغ کمتری هم نصیب سازندگان این پروژه می‌شود.
 
گرانی قیر و رشد هزینه‌های نگهداری آزادراه موجب افزایش عوارض شد
 یک مقام مسئول وزارت راه در این‌باره به خبرنگار فارس گفت: ‌پیش از این افزایش قیمت عوارض آزادراه‌ها با هماهنگی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور انجام می‌شد اما اکنون این امر در حال تحویل به معاونت برنامه‌ریزی وزارت راه است.
 
وی بیان کرد: از این پس آزادراه‌ها پس از ساخت، ‌به معاونت برنامه‌ریزی وزارت راه و شهرسازی تحویل می‌شود و تمرکز در آنجا انجام خواهد شد.
 
این مقام مسئول وزارت راه و شهرسازی تأکید کرد: تعیین نرخ عوارض آزادراه فرمول مخصوصی دارد و دولت در راستای جذب سرمایه‌گذار، باید مشوقی برای آنها در نظر بگیرد.
 
وی با بیان اینکه احداث زیربناهای حمل و نقل با بودجه‌های محدود عمرانی امکان‌پذیر نیست، بیان کرد: آزادراه‌ها با مشارکت 50 درصدی دولت و 50 درصدی بخش خصوصی ساخته می‌شود بنابراین لازم است دولت با ارائه مشوق‌هایی، سرمایه بخش خصوصی را در توسعه زیرساخت‌های عمرانی به کار گیرد.
 
وی ادامه داد: افزایش قیمت قیر و رشد هزینه‌ نگهداری آزاد‌راه‌ها موجب افزایش هزینه شرکت‌های سازنده آزادراه شده است و همین امر موجب می‌شود نرخ عوارض در راستای تأمین منابع نگهداری آزادراه افزایش یابد.
 
این مقام مسئول وزارت راه و شهرسازی با اشاره به وجود مجوزهای قانونی برای حضور بخش خصوصی در ساخت زیرساخت‌ها، اظهار داشت: قطعاً لازم است در راستای جذب سرمایه بخش خصوصی‌ برای اجرای پروژه‌های عمرانی و زیرساختی، جذابیت‌ها و مشوق‌هایی ایجاد شود.
 
وی تأکید کرد: باید فضا برای اجرای پروژه‌ها طوری فراهم باشد که بخش خصوصی مطمئن شود وزارت راه و شهرسازی و دولت از تفاهم‌نامه‌ها و وعده‌های خود برای ساخت آزادراه‌ها عدول نخواهد کرد و بخش خصوصی از سود سرمایه‌گذاری خود و بازگشت اصل سرمایه مطمئن باشد.
 
وی با تأکید بر اینکه ساخت کشور ایران بدون حضور بخش خصوصی امکان‌پذیر نیست، گفت: بودجه دولتی کم است اما زمانی که با مجوزهای قانونی حضور بخش خصوصی در پروژه‌ها عملیاتی شود، اجرای پروژه‌ها سرعت می‌گیرد.
 

اخبار مرتبط

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

نظرسنجی
به نظر شما اولویت استفاده از سرمایه‌های جذب شده خارجی از سوی وزارت راه و شهرسازی در کدام بخش است
نتایج
آخرین عناوین پربازدیدترین پربحث ترین
معرفی کتاب معرفی نشریه هفته نامه حمل ونقل