| کد خبر: 802 |

تین نیوز | کمتر کسی است که به دلیل بی احتیاطی خودش یا دیگران به تصادف در جاده‌ها گرفتار نشده باشد و کابوس برخوردهای مرگبار را نداشته باشد.در جاده‌ها هر طور که رانندگی کنی، باز هم ممکن است به دلیل بی احتیاطی برخی دیگر از رانندگان، با تصادف، مجروحیت، مصدومیت و حتی فوت عزیزانمان مواجه باشیم.
صدای مهیب وقوع تصادف و فوت و یا مجروح شدن برخی انسان‌های بی گناه، دلیلش بی احتیاطی خودمان، عدم ایمنی راه‌ها و مشکلات در حوزه جاده‌ها می‌تواند باشد، اما امروزه فرهنگ درست رانندگی کردن و رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی بزرگ ترین مشکل در این زمینه است. حال که عید نوروز و شلوغی جاده‌ها در راه است، کاری نکنیم که عمری پشیمان باشیم. همچنین افزایش روزافزون تعداد وسایل نقلیه و سفرهای درون شهری و برون شهری باعث افزایش بیش از حد عوارض منفی سیستم‌های حمل و نقل شده است که یکی از مهم ترین این عوارض موضوع تصادفات است و آمار موجود بیانگر افزایش قابل توجه تعداد تصادفات در سال‌های اخیر است. می‌توان گفت که یکی از علل عمده تصادفات رانندگی در معابر برون شهری خواب آلودگی رانندگان و اصرار آنها به ادامه رانندگی در هنگام خستگی و خواب آلودگی است. خستگی، حالت‌های عصبی و تند خویی از عوامل حادثه ساز برای رانندگان محسوب می‌شود که فرد در این حالت‌ها نباید پشت فرمان بنشیند چون این عوامل توانایی راننده را در ادراک خطر، تصمیم گیری و اقدام به پیشگیری از تصادفات تضعیف می‌کند. علاوه بر این عوامل صبحت کردن، خوردن و نوشیدن، سیگار کشیدن، تنظیم ساعت خودرو و استفاده از تلفن همراه یا تنظیم موج رادیو از جمله عواملی است که ممکن است در یک لحظه راننده را رویاروی خطر قرار دهد. بزرگ ترین حوادث رانندگی همیشه بر اثر کوچک ترین کوتاهی است که با رعایت کامل نکات ایمنی در رانندگی می‌توان جلوی بسیاری از حوادث جاده ای را گرفت. یکی از معضلات اساسی در کشور ما آمار بالای تصادفات رانندگی می‌باشد، به حدی که روزانه 70 نفر را به کام مرگ می‌فرستد و اغلب نیز نیروهای جوان و خلاق و آماده به کار که سرمایه‌های بزرگ برای عمران و آبادانی کشور هستند. غیر از خسارات جانی، خسارات مالی آن نیز قابل توجه می‌باشد، یعنی سالانه حدود 10 میلیارد دلار ضرر می‌بینیم و از این لحاظ کشور ما جزو چند کشور اول در جهان است. این آمارها عمق فاجعه و وسعت آن را نشان می‌دهد که ما با چه معضلات و مشکلات بزرگی روبرو هستیم، اما برای کاهش تصادفات، کارهای زیادی صورت گرفته از قبیل ایمنی خودروها، بالا بردن کیفیت ترمز خودروها، آموزش راننده ها، سخت گیری در صدور گواهینامه ها، گسترش عرض جاده ها، افزایش جرایم تخلفات رانندگی، علامت گذاری خیابان‌ها و جاده ها، افزایش ماموران پلیس و تصویب قوانین جدید و نظایر آن. تصادفات رانندگی اولین عامل مرگ و میر در سنین بچگی، نوجوانی و جوانی است، جدای از خطر مرگ، هر ساله تعداد چند برابر کسانی که به دنبال تصادف وسایل نقلیه فوت می‌کنند، مجروحان این تصادفات هستند. آسیب‌هایی به دنبال تصادف وسیله نقلیه نه تنها می‌تواند آثار جبران ناپذیری بر زندگی سالم و مستقل فرد تا آخر عمرش داشته باشد بلکه آمار بالای تصادفات موجب تحمیل فشارهای شدید مالی بر اقتصاد بهداشتی جامعه می‌شود. هر روز پزشکان ارتوپد شاهد قربانیان تصادفاتی هستند که تصمیم گرفته اند رانندگی کنند ولی اصول آن را رعایت نکرده اند. با رعایت قوانین ترافیکی، رانندگی اصولی، حفظ اتومبیل در وضعیت فنی مناسب، بستن کمربند ایمنی، رانندگی نکردن در حالت خواب آلودگی و استفاده نکردن از تلفن همراه در حین رانندگی می‌توان تا حد زیادی احتمال تصادف رانندگی را کاهش داد. از آنجا که حین تصادف، احتمال پرتاب شدن به بیرون اتومبیل در کسانی که کمربند ایمنی نبسته اند 10 برابر است، احتمال مرگ یا جراحت بعد از تصادف در کسانی که از کمربند ایمنی استفاده نکرده اند دو برابر می‌شود. بعضی افراد فکر می‌کنند استفاده از کمربند ممکن است آنها را در موقع تصادف یا اگر آتش سوزی در اتومبیل رخ دهد یا اتومبیل در رودخانه ای بیفتد در داخل اتومبیل گیر بیندازد، این فکر غلط است. طبق آمار، گیر کردن در اتومبیل فقط یک دهم درصد از کل مرگ و میرهای حین تصادفات است. بیشتر کسانی که در حین تصادف کمربند نبسته اند و از ماشین به بیرون پرتاب شده اند می‌میرند و اکثر آنها از پنجره جلویی ماشین به بیرون پرتاب می‌شوند. اکثر تصادفات رانندگی در سرعت‌های زیر 60 کیلومتر اتفاق می‌افتد، حتی در سرعت 20 کیلومتر در ساعت هم گزارش فوت در کسانی که کمربند ایمنی نبسته اند گزارش شده است.

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

آخرین عناوین پربازدیدترین پربحث ترین
معرفی کتاب معرفی نشریه هفته نامه حمل ونقل