| کد خبر: 4843 |

تین نیوز |  آزادراه خرم آباد - پل زال که در اخبار با عنوان گران ترین عوارضی کشور شناخته و از آن یاد می شد در یکسال اخیر با حوادث ریزش صخره و کوه، دوباره به صدر اخبار برگشته تا چاره اندیشی برای رفع مشکلات این آزادراه به مطالبه مسافران تبدیل شود.
 
 آزاد راه خرم آباد - پل زال که با اخذ عوارض پنج تا 20 هزار تومانی لقب یکی از گرانترین عوارضی های کشور را به خود اختصاص داده طی ماههای گذشته شاهد حوادثی بوده که موجب نگرانی مسافران عبوری شده است.
 
گران بودن عوارضی این آزادراه موجب شده که کمتر از 50 درصد خودروهای عبوری از شاهراه شمال - جنوب تردد در این آزاد راه را به مسیر قدیمی خرم آباد - پلدختر ترجیح دهند که همین تعداد نیز نگرانیهایی بابت عبور از این محور دارند.
 
آزادراه خرم آباد - پل زال از محدوده مستعد زمین لغزش عبور کرده است تا در بارندگیها به دلیل جنس خاک منطقه احتمال ریزش صخره های منطقه بالا برود و این امر طی یکسال گذشته دو حادثه را به همراه داشت که هر دو این حوادث محور ترانزیتی شمال - جنوب را مسدود کرده است.
 
شاهراه ترانزیتی شمال - جنوب طی شش ماه دو بار مسدود شد
در آخرین حادثه در این زمینه شامگاه سیزدهم فروردین ماه سالجاری شدت گرفتن بارشها منجر به لغزندگی صخره های اطراف آزادراه خرم آباد - پل زال شد و این امر در نهایت سقوط تخته سنگها از کوه را به دنبال داشت که این موضوع منجر به خسارت به یک دستگاه اتوبوس عبوری از این محور و زخمی شدن سه نفر از سرنشینان این اتوبوس شد.
 
در این حادثه که در کیلومتر 52 آزادراه خرم آباد - پل زال لاین جنوب به شمال آن رخ داد برخورد سنگ با یک دستگاه اتوبوس عبوری از محور منجر به زخمی شدن سه نفر از سرنشینان شد که خوشبختانه جراحت این افراد سطحی بود.
 
این در حالیست که پیش از آن نیز در حادثه ای که 22 آذرماه سال گذشته رخ داد ریزش صخره ها منجر به خسارت به یکی از تونلهای آزادراه خرم آباد - پل زال شده بود.در این حادثه نیز با توجه به اینکه جنس زمین شناسی و خاک منطقه از جنس مارن، ماسه سنگ و رس است بر اثر بارشها خاک کوههای منطقه شسته و همین امر منجر به سقوط تخته سنگ ها بر روی تونل و بسته شدن این محور شده بود.
 
در حادثه رخ داده طی آذرماه سال گذشته به دنبال ریزش تونل یک دستگاه تریلی عبوری از این محور دچار خسارت شد که خوشبختانه به راننده آن آسیبی وارد نشد.
 
ضرورت تثبیت خاک و صخره های منطقه با استفاده از روشهای نوین
این دو حادثه در حالی رخ می دهد که بخشی از منطقه عبور آزاد راه خرم آباد - پل زال از مناطق مستعد رانش در محدوده استان لرستان محسوب می شود و پیش از این نیز شاهد اتفاقات مشابه در زمان اجرای پروژه بوده ایم که در صورت عدم تثبیت و چاره اندیشی اصولی در این زمینه ممکن است در حوادث آینده شاهد تلفات جدی تر باشیم.
 
در این راستا مدیر کل مدیریت بحران استان لرستان از مکاتبه معاون عمرانی استانداری لرستان با شرکت بهره بردار آزاد راه خرم آباد - پل زال برای ارتقای ایمنی این آزادراه خبر داد.
 
رضا آریایی می گوید: به منظور تسریع در عملیات تثبیت خاک و صخره های حاشیه آزادراه مکاتباتی با امضای معاون عمرانی استاندار لرستان با شرکت بهره بردار آزادراه صورت گرفته است.
 
وی با تاکید بر ضرورت استفاده از روشهای نوین به منظور تثبیت خاک این منطقه عنوان کرد: احداث دیوار حائل، استفاده از روش شاتکریت، مهاربندی و تثبیت خاک از راهکارهایی است که باید در دستور کار متولیان قرار گیرد.
 
ارتقای ایمنی آزادراه خرم آباد - پل زال از اولویت های مدیریت اجرایی استان است
معاون عمرانی استانداری لرستان نیز صبح شنبه در حاشیه بازدید از آزادراه خرم آباد - پل زال با بیان اینکه ایجاد ایمنی لازم از اولویتهای اصلی مدیریت استان در این جاده ترانزیتی است اظهار داشت: متاسفانه در نقاطی از این آزاد راه شاهد ریزش و رانش زمین و ایجاد خطراتی برای مسافران در ماههای اخیر بودیم.
 
مجید کیانپور ادامه داد: در این راستا برای جلوگیری از حوادث احتمالی ناگوار باید با تدابیر لازم جلوی این گونه رانش ها و ریزشها گرفته شود.
 
وی از این آزاد راه به عنوان شاهرگ حیاتی حمل و نقل زمینی شمال به جنوب کشور نام برد و گفت: ارتقای سطح راهداری در این آزادراه باید به عنوان ضروری ترین نیاز مدنظر متولیان قرار گیرد.
 
معاون عمرانی استانداری لرستان نگهداری مناسب و حذف نقاط رانشی و ریزشی در این آزاد راه را مورد تاکید قرار داد و گفت: آنچه برای مدیریت ارشد استان مهم و ضروری است جلوگیری از حوادث ناگواری است که ممکن است با رانش زمین جان مردم را به خطر بیاندازد.
 
بنابر این گزارش آزادراه خرم آباد - پل زال به طول 104 کیلومتر به عنوان گلوگاه شاهراه ترانزیتی شمال به جنوب کشور با صرف اعتباری بالغ بر 750میلیارد تومان با مشارکت 50 درصدی بخش خصوصی احداث شده است.
 
آزادراه خرم آباد - پل زال دارای حدود 26 کیلومتر تونل و سه کیلومتر پل دره ای است و برای ساخت این آزاد راه بیش از 40 میلیون متر مکعب عملیات کوه بری انجام شده است. این آزادراه دارای نزدیک به 28 تونل بوده و تونل "گندمکار" بزرگترین تونل این مسیر است که بیش از دو هزار و 300 متر طول دارد.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

آخرین عناوین پربازدیدترین پربحث ترین
معرفی کتاب معرفی نشریه هفته نامه حمل ونقل