| کد خبر: 4770 |

تین نیوز | رئیس اتحادیه شرکت‌های تعاونی مسافربری با بیان اینکه وعده‌های دولت قبلی درباره حمایت از ناوگان اتوبوسی جاده‌ای با اجرای فاز اول هدفمندی محقق نشد، گفت: با افزایش نرخ سوخت، منتظر حمایت دولت از بخش خصوصی هستیم در حالی که دولت یازدهم هم از انجمن‌های حمل‌و‌نقلی در جلسات تصمیم‌سازی هدفمندی استفاده نکرد.
 
احمد‌رضا عامری اظهار داشت: اتحادیه شرکت‌های تعاونی مسافربری کشور در سال 1359 در راستای هماهنگی و اتفاق در شکل دفتر مرکزی عملیاتی شد و سپس در سال 1362 در قالب اتحادیه (اتحادیه اقتصادی و بازرگانی شرکت‌های تعاونی مسافربری هفده‌گانه کشور) موجودیت قانونی یافت.
 
وی ادامه داد: در آن زمان بود که اتحادیه شرکت‌های تعاونی مسافربری کشور با هدف برنامه‌ریزی جمعی برای تحقق و اجرای نقش‌های متعدد و متنوع نظیر جابه‌جایی مسافران، اعزام نیروها به مناطق جنگی، تخلیه شهرها از زنان و مردان پیر و ناتوان و کودکان که امکان شرکت‌ آنان در جنگ و یا حضورشان در منطقه میسر نبود، کار خود را آغاز کرد.
 
رئیس اتحادیه شرکت‌های تعاونی مسافربری کشور با تشریح‌ فعالیت‌‌های این اتحادیه بیان کرد: اتحادیه از طریق شرکت‌های تحت پوشش دارای 56 مرکز تعاونی در تهران و بیش از یک‌هزار شرکت، شعبه و نمایندگی که طرف قرارداد شرکت‌های عضو هستند، در سراسر کشور فعالیت می‌کند ضمن آنکه در خطوط برون‌مرزی و کشورهای آسیای میانه نیز فعال است.
 
تقاضای سفر پایین است/متوسط ضریب اشغال صندلی اتوبوس 15 نفر‌
وی با اشاره به انتظارات بخش خصوصی از دولت پس از اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها، اظهار داشت: در شرایط موجود به دلیل نرخ بالای هزینه سفر و طبیعتاً به دنبال آن نرخ بلیت، میزان سفرها با اتوبوس پایین است و اغلب سفرها بیش از آنکه تفریحی باشد، اجباری است.
 
رئیس اتحادیه شرکت‌های تعاونی مسافربری کشور ادامه داد: حال و با افزایش نرخ سوخت نیز قطعاً هزینه سیر اتوبوس‌ها افزایش می‌یابد و این امر در نرخ‌های بلیت نیز تأثیرگذار خواهد بود.
 
عامری گفت: در حال حاضر متوسط ضریب اشغال صندلی بسیار پایین و در یک اتوبوس 40 نفره، 15 نفر است، حال فرض کنید نرخ بلیت هم با افزایش نرخ سوخت افزایش یابد، این مورد موجب می‌شود تقاضا باز کاهش یابد چون مردم توانایی پرداخت این ارقام را ندارند.
 
رئیس اتحادیه شرکت‌های تعاونی مسافربری کشور بیان کرد: در حال حاضر حمل و نقل و سفر جزو سبد هزینه‌های خانوار محسوب نمی‌شود و خانواده در صورتی که مبلغی را اضافه بیاورد به سفر اختصاص می‌دهد.
 
با دولت برای آزادسازی نرخ‌ها همکاری کردیم/ پشتمان را خالی کردند
وی در ارتباط با قانون هدفمندسازی یارانه‌ها بیان کرد: قانونی اجرا شده است که از ابتدا به درستی پیاده نشد، قبل از اجرای فاز اول هدفمندی یارانه‌ها به ما اعلام‌ می‌کردند تسهیلات بدون سود به راننده‌ها اعطا می‌کنند و یا این که عوارض گمرکی بابت ورود ناوگان دریافت نمی‌شود که هیچ یک محقق نشد.
 
رئیس اتحادیه شرکت‌های تعاونی مسافربری کشور بیان کرد: نرخ سوخت، روغن و قطعات فنی اتوبوس پس از اجرای هدفمندسازی در مرحله اول افزایش یافت اما هیچ حمایتی از رانندگان نشد؛ بیشترین مصرف سوخت در بخش حمل و نقل عمومی است اما دولت هیچ یارانه‌ای به این بخش اختصاص نداد.
 
عامری گفت: حداقل خواسته‌‌ها پس از اجرای فاز اول هدفمندی یارانه‌ها، تسهیلات با نرخ سود کم‌ بود که هیچگاه محقق نشد؛ تا قبل از نوسانات نرخ دلار در سال گذشته و سال 91 ، نرخ هر دستگاه اتوبوس 180 تا 220 میلیون بود اما در حال حاضر هر دستگاه اتوبوس 650 تا 750 میلیون تومان است، هر جفت لاستیک یک میلیون تومان بود اما در حال حاضر 5 میلیون تومان است.
 
رئیس اتحادیه شرکت‌های تعاونی مسافربری کشور ادامه داد: در حال حاضر اگر راننده‌ای بخواهد اتوبوسی خریده و وارد یک شرکت تعاونی شود، یا باید به اندازه قیمت اتوبوس (500 تا 700 میلیون تومان) پول نقد داشته باشد و یا آنکه تسهیلات با نرخ سود بسیار سنگین دریافت کند.
 
وی اضافه کرد:‌ هیچ یک از وعده‌ها به رانندگان پس از اجرای فاز اول هدفمندی یارانه‌ها محقق نشد.
 
این کارشناس حمل و نقل اظهار داشت: قرار بود از محل درآمدهای حاصل‌ از آزاد‌سازی نرخ سوخت در فاز اول هدفمندی یارانه‌ها، «تسهیلات قرض‌الحسنه»، «معافیت گمرکی برای ورود ناوگان» و «بسته‌های حمایتی» ارائه شود اما‌ متاسفانه همه یارانه‌ها نقدی شد و رقمی به حمل و نقل نرسید.
 
رئیس اتحادیه شرکت‌های تعاونی مسافربری کشور ادامه داد: الان هم نرخ سوخت در قالب فاز دوم هدفمندی باز افزایش یافت اما بعید می دانیم این دولت هم حمایتی از بخش حمل و نقل داشته باشد.
 
عامری اظهار داشت: نه تنها یارانه‌های نقدی از محل آزاد‌سازی مرحله اول حامل‌های انرژی حاصل نشد بلکه دولت مجبور بود هر ماه مبلغی نیز برای پرداخت یارانه مردم به آن می‌افزاید و این نشان از اجرای نادرست دارد.
 
رئیس اتحادیه شرکت‌های تعاونی مسافربری کشور اظهار داشت: وقتی درآمدی از محل آزاد‌سازی نرخ حامل‌های انرژی حاصل می‌شود، که دولت مجبور باشد مبلغی به آن بیفزاید، بنابراین انتظار ارائه تسهیلات قرض‌الحسنه و یارانه به بخش تولید و حمل و نقل هم منطقی نیست. ‌
 
دولت جلسه‌ای با تشکل‌های حمل و نقلی برای اجرا فاز دوم هدفمندی نداشت
رئیس اتحادیه شرکت‌های تعاونی مسافربری کشور بیان کرد: این دولت قبل از اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها جلسه‌ای با بخش خصوصی و انجمن‌های حمل و نقلی نداشت.
 
عامری اضافه کرد: دولت یازدهم در جلسات تصمیم‌سازی برای اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها از نظر هیچ یک از انجمن‌ها و تشکل‌های بخش خصوصی استفاده نکرد، در هیچ یک از جلسات دولتی‌ها نبودیم در حالی که بیشترین مصرف سوخت توسط بخش حمل و نقل جاده‌ای مصرف می‌شود.
 
وی بیان کرد: توجه به بخش خصوصی و مردم، فقط شعار است و دولت بیش از عمل، حرف می‌زند.
 
بخش خصوصی مشوقی برای ماندن در حمل و نقل عمومی جاد‌ه‌‌ای ندارد
عامری اظهار داشت: در دولت قبلی و این دولت، تاکنون هیچ تسهیلات نوسازی ناوگان اتوبوس بین‌ شهری دریافت نکرده‌ایم، در حالی که  یک دستگاه اتوبوس 500 تا 700 میلیون تومان قیمت دارد؛ برای نسل ما قدیمی‌ترها که اتوبوس‌های 100 هزار تومانی را به خاطر داریم، الأن خرید یک دستگاه اتوبوس به نرخ 700 میلیون تومان خیلی زیاد است.
 
رئیس اتحادیه شرکت‌های تعاونی مسافربری کشور یادآور شد: با این رقم‌های کرایه و بلیت، هزینه‌های سنگین ناوگان، قیمت بالای روغن و قطعات و تقاضای پایین سفر، بازگشت این سرمایه 700 میلیون تومانی سال‌ها طول می‌کشد در حالی که اگر سرمایه‌گذار فقط پول یک دستگاه اتوبوس را در بانک با نرخ سود 25 درصد قرار دهد، هم سرمایه‌اش حفظ می‌شود و هم ماهیانه درآمد مطلوبی از محل همین سود خواهد داشت.
 
وی در خصوص تعداد ناوگان عمومی حمل و نقل جاده‌ای مسافری بیان کرد: در حال حاضر 20 هزار دستگاه اتوبوس، 35 هزار دستگاه سواری کرایه و 46 هزار دستگاه مینی‌بوس در ناوگان فعال است‌.
 
عامری با بیان اینکه نوسازی ناوگان مینی‌بوسی مطلوب نیست، اضافه کرد: سن مینی‌بوس‌ها به غیر از 3 هزار دستگاهی که سال 91 وارد ناوگان شده اغلب بسیار بالا است.‌‌
 
تسهیلات صندوق توسعه ملی نداشتیم
وی درباره دریافت تسهیلات نوسازی ناوگان و همکاری دولت با بخش خصوصی در این زمینه، اظهار داشت: از روز اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها و وعده دولت برای همکاری با رانندگان تا امروز هیچ امکاناتی در اختیار بخش خصوصی قرار نگرفته است.
 
رئیس اتحادیه شرکت‌های تعاونی مسافربری کشور درباره دریافت تسهیلات صندوق توسعه ملی بیان کرد: تاکنون از سوی رانندگان و این اتحادیه، هیچگونه تقاضای دریافت تسهیلاتی به صندوق توسعه ملی ارائه نشده است.

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

آخرین عناوین پربازدیدترین پربحث ترین
معرفی کتاب معرفی نشریه هفته نامه حمل ونقل