| کد خبر: 394 |

تین نیوز | از افتتاح بزرگراه قروه به همدان بیش از 6 ماه می‌گذرد و این طرح ملی همچنان با چاله‌های عمیق بی‌اعتباری مدارا می‌کند.
 محور سنندج به همدان یکی از پرترددترین محورهای مواصلاتی استان کردستان به شمار می‌رود که در گذشته از محورهای حادثه‌خیز بود و همه ساله تعداد زیادی از هموطنان در حوادث رانندگی جان خود را از دست می‌دادند.
 
تیتر اول رسانه‌های مختلف آن روزها پر بود از خبر سانحه رانندگی در محور قروه به همدان، چند کشته و زخمی در محور قروه به همدان... این جاده هنوز هم خانواده 4 نفره جلال بهرامی را به یاد دارد که شوق بازگشتشان به خانه برای همیشه در سردی خاک نهفت یا آن حادثه‌ای که موجب شد، «رویا» عروس جوان خانواده قروه‌ای، رویای شیرین مادرشدن را  هیچگاه نچشد.
 
مرداد ماه امسال خبر رسید که قرار است، باند دوم بزرگراه سنندج به همدان بهره‌برداری شود و نور امید در دل همه آنهایی تابید که عزیزی را در این جاده از دست داده بودند، هرچند این خبر نمی‌توانست دیگر مرهمی بر دل پدر و مادر رویای جوان و چندین رویای دیگری باشد که کابوس مرگ آنها را در خود فرو برد.
 
بالاخره این خبر به سرعت در رسانه‌ها پیچید که باند دوم بزرگراه چهار خطه همدان - قروه به طول 75 کیلومتر، با عرض 11 متر و با هزینه 750 میلیارد ریال افتتاح شد.
 
افزایش ایمنی، افزایش سرعت طرح، کاهش مصرف سوخت و کاهش آلاینده‌های زیست‌محیطی از جمله مزایای اجرای این طرح بود.
 
این محور به عنوان قسمتی از کریدور مهم و ترانزیتی که مبادی ورودی جنوب کشور به مرکز و مرکز به مرزهای خروجی غرب کشور (کردستان - عراق) را به هم متصل می‌نماید، مطرح است و به همین دلیل حجم ترافیک ترانزیتی بسیار بالا و ترافیک انبوه گردشگری غرب کشور را نیز شامل می‌شود.
 
هر چند آن زمان صحبتی از یک لایه‌بودن آسفالت این طرح از سوی هیچ مسئولی اعلام نشد، اما تنها با گذشت 6 ماه از افتتاح رسمی آن که با حضور مسئولان وقت انجام شد، جاده یک لایه‌ای نخ‌نما شد و تار و پود شن‌هایی که اساس آن بود نمایی جدید از بزرگراه را به رانندگان و مسافران نشان داد.
 
اما هم اینک مسیر رفت این بزرگراه در حد فاصل زندان قروه تا چند متر آن طرف‌تر از ناظم‌آباد، بیشتر شبیه رالی‌های گل‌آلود شده است که ماشین‌ها موانع را یکی پس از دیگری رد می‌کنند و در این بین برخی با دماغه در چاله‌ها فرود می‌آیند و آه حسرت از نهاد صاحبانشان بر می‌آورد چون این آوردگاه در بین رانندگان برنده‌ای نخواهد داشت و تنها برنده آن صافکارها و جلوبندی‌سازی‌ها هستند.
 
و حالا در آستانه عید نوروز، این محور علاوه بر تحمل بار سنگین چندین معدن غنی سنگ و پوکه موجود در منطقه باید بار ترافیکی ناشی از مسافرت‌های نوروزی را هم به جان بخرد اما اینکه مسافران چقدر از تردد در این مسیر رضایت داشته باشند را کسی نمی‌داند و یا حداقل فعلا زود است در این باره قضاوت کنیم.
 
البته این نکته که اجرایی شدن این طرح هرچند به صورت ناقص در کاهش بار ترافیکی و تصادفات منجر به فوت نقش به سزایی داشته است نباید از نظر دور داشت ولی انتظار چندین ساله مردم برای بهره‌برداری از این طرح اکنون دارد به سمتی پیش می‌رود که جز یاس ثمری در بر ندارد.
 
بزرگراه سنندج - همدان  80 درصد پیشرفت فیزیکی دارد
 به گفته معاون فنی و اجرایی اداره‌کل راه و شهرسازی کردستان، بزرگراه سنندج - همدان به عنوان یکی از طرح‌های ملی و زیربنایی در مجموع 176 کیلومتر طول دارد که 127 کیلومتر آن در استان کردستان قرار دارد.
 
علی‌اصغر کاظمی با بیان این مطلب گفت: تاکنون 120 میلیارد تومان برای احداث این مسیر هزینه شده و در صورت تامین اعتبار تا دو سال دیگر به بهره‌برداری کامل خواهد رسید.
 
وی گفت: کاهش موانع جاده‌ای، دسترسی آسان مناطق مرکزی کشور به بازارچه‌های مرزی، بالا رفتن امنیت جاده‌ای، تسریع  در حمل و نقل و بهبود شرایط اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ساکنان منطقه از مهمترین مزایای اجرای این طرح است.
 
کاظمی افزود: تاکنون از این طرح 20 کیلومتر در مسیر سنندج به دهگلان، 25 کیلومتر در مسیر دهگلان تا قروه و 35 کیلومتر از مسیر قروه تا گنجی ساخته شده و زیر بار ترافیک رفته است.
 
اگر هوا مساعد باشد آسفالت لایه دوم اجرا می‌شود
 رییس اداره راه و شهرسازی قروه به خبرنگار فارس گفت: اگر هوا مساعد باشد، عملیات اجرایی لایه دوم آسفالت مسیر 7.5 کیلومتری حدفاصل زندان قروه تا سه راهی ناظم‌آباد اجرایی می‌شود.
 
مصطفی رضایی افزود: 36 کیلومتر از این محور نیز فاقد لایه سوم آسفالت، علایم راهنمایی و رانندگی، خط‌کشی رمپ و دوربرگردان است که باید اجرایی شود.
 
این مسئول افزود: به منظور اجرای عملیات لایه دوم آسفالت و لکه‌گیری 300 تن آسفالت گرم تامین شده است.
 
وی اظهار داشت: گستردگی این طرح موجب شد تا از همان ابتدای کار زیر نظر شرکت ساخت و توسعه وابسته به وزارت راه و شهرسازی انجام گیرد و از حوزه استانی و شهرستانی خارج شود.
 
این مسئول گفت: پس از افتتاح این طرح به سرعت مکاتبات بسیاری با وزارت راه و شهرسازی انجام گرفت و با مدیران قبلی و جدید شرکت ساخت و توسعه زیربناهای کشور مذاکراتی در زمینه تسریع در اجرایی شدن لایه‌های دوم و سوم آسفالت این بزرگراه صورت گرفت.
 
رضایی ادامه داد: استفاده از تنها یک لایه "دیندر" وقوع چنین حادثه‌ای را گوشزد می‌کرد، این در حالی است که حداقل می‌بایست برای بهینه‌سازی آسفالت جاده از دو لایه "دیندر" و یک لایه "توپکا" استفاده می‌کردند که جمعا 19 سانت آسفالت را ایجاد می‌نمود اما متاسفانه تنها با یک لایه "دیندر" فقط 7 سانت ضخامت آسفالت این جاده است.
 
وی در پایان ابراز امیدواری کرد: با تامین اعتبار لازم وضعیت جاده تا قبل از آغاز سال نو و ورود مسافران به استان کردستان بهبود و اصلاح شود.

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

نظرسنجی
نظر شما در مورد عملکرد وزیر راه و شهرسازی در چهار سال گذشته و حضور وی در کابینه آتی به عنوان وزیر این حوزه چیست؟
نتایج
آخرین عناوین پربازدیدترین پربحث ترین
معرفی کتاب معرفی نشریه هفته نامه حمل ونقل