| کد خبر: 34494 |

تین نیوز | در حالی آزاد راه تهران - شمال سالهاست که با وجود اختصاص بودجه همچنان در زمره طرح‌های ناتمام عمرانی کشور قرار دارد که برآورد می شود تا سال 1399 با مجموع هزینه‌ای نزدیک به 2000 میلیارد تومان تکمیل شود.
 
آزادراه تهران- شمال از جمله پروژه های عمرانی است که در سال 1376 کلید خورد و تا قبل از شروع برنامه پنجم توسعه یعنی تا حوالی سال 1389 حدود 76 میلیارد تومان در آن بودجه صرف شد.
 
اما بررسی عملکرد بودجه های تخصیص یافته به پروژه آزاد راه تهران - شمال نشان می دهد که در سال 1390 حدود 16 میلیارد و 200 میلیون تومان و در سال 1392 نیز بالغ بر 20 میلیارد تومان از بودجه های عمرانی برای ساخت این طرح هزینه شده است.
 
همچنین دولت برای سال جاری بودجه‌ای 97 میلیارد تومانی را برای اختصاص به آزاد راه تهران-شمال مصوب کرده و برآورد آن در لایحه بودجه سال آینده با ریزش قابل توجهی به 21.3 میلیارد تومان کاهش یافته است.
 
در لایحه بودجه سال 1394 پیش بینی شده که طرح عمرانی آزاد راه تهران - شمال تا شش سال آینده به اتمام برسد که در این مدت به حدود 1600 میلیارد تومان دیگر منابع مالی نیاز خواهد بود.
 
این طرح در حالی در شرایط خوشبینانه با مجموع 23 سال زمان تکمیل خواهد شد که به دلیل طولانی شدن زمان ساخت و افزایش تورم، هزینه آن نیز به مرور به طرز قابل ملاحظه ای افزایش یافته است.
 
بر این اساس، در لایحه بودجه سال بعد این گونه برآورد می شود که آزاد راه تهران-شمال از ابتدا تا تکمیل، هزینه بیش از 1920 میلیارد تومانی را به همراه داشته باشد.
 
اما، این آزاد راه در چهار قطعه به طول مجموع ۱۲۳ کیلومتر در حال اجراست که قطعه چهارم آن در حد فاصل چالوس تا مرزن‌آباد از پایان سال 1391 مورد بهره‌برداری قرار گرفته و فاز اول این پروژه نیز حدود ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است، اما در قطعات دوم و سوم به دلیل پیچیدگی‌ها و صعب‌العبور بودن مسیر تاکنون اقدام جدی صورت نگرفته است.
 
این درحالی است که جهانگیری-معاون اول رییس جمهور- در بازدید اخیر خود از این طرح وعده داده که قطعه اول آن نیز تا دو سال دیگر به بهره‌برداری برسد.
 
این مسیر در مجموع با احداث ۱۴۶ دستگاه تونل در دو مسیر رفت و برگشت به طول ۸۷ کیلومتر و تعداد ۸۱ دستگاه پل بزرگ به طول ۱۱ کیلومتر در حال احداث است.
 

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • لبراهیم خیرالهی 0 0

    این بودجه نویسی با این پیش بینی هیچگونه هماهنگی وجود ندارد بودجه ۹۰ میلیاردی به ۲۱ نزول میکند ۶سال زمان باید به ۱۸ سال صعود کند /

  • شهناز 0 0

    بااین مدیران جهادى ونوابغى که مانند خاورى وبابک زنجانى که بودجه چندین آزادراه تهران شمال را درآنى میبلعند تا سال ١٩٩هم ساخته نمیشه!!!!!

  • مجتبی 0 0

    تا این زمان ما که جز حرف و حدیثکار اجرایی ملموسی ندیده ایم آقایان اگر لطف کنند فقط به فقط یک لاین این اتوبان را تحویل این ملت مظلوم نمایند دستشان را میبوسیم و از رویا پردازی خلاص میشویم

  • علیرضا 0 0

    واقعا دست مریزادبه این مدیران که تااین حد به فکرامنیت واسایش مردم هستند!بااین برنامه ریزی وبااین تخصیص بودجه وهمچنین روند افزایش تولید خودرو در کشورومتعاقب ان حجم روز افزون ترافیک دراین محور وای به حال جاده فعلی ومسافرینی که ساعتهاباید برای دو سه روز تعطیلی گرفتارشلوغی و سنگینیه ترافیک وحشتناک این جاده باشند.

  • saeid 0 0

    تاسال ۹۹ ایشالله مبارکه…

نظرسنجی
به نظر شما اولویت استفاده از سرمایه‌های جذب شده خارجی از سوی وزارت راه و شهرسازی در کدام بخش است
نتایج
آخرین عناوین پربازدیدترین پربحث ترین
معرفی کتاب معرفی نشریه هفته نامه حمل ونقل