| کد خبر: 335 |

بیش از یک هزار و ۲۰۰ فوتی در نوروز ۹۲

تین نیوز | ایام نوروز نزدیك است و حجم تردد سفر از طریق جاده‌ها نیز افزایش خواهد یافت، جاده‌هایی كه به دلیل ایمن و تعریض نبودن به میدان جنگ تبدیل شده است و سالانه هزاران مسافر و گردشگر جان خود را در جاده‌های استان‌های مختلف از دست می‌دهند. استان فارس به عنوان یكی از مقاصد گردشگری ایران، رتبه نخست حادثه‌خیزترین استان را از آن خود كرده است.
 
یكی از علل بالا بودن آمار مرگ‌ومیر در جاده‌های كشور ایمن نبودن جاده، خودرو و همچنین بالا بودن حجم ترددها در محورهای مواصلاتی است.

در كشورهای صنعتی حجم تردد و مسافرت‌ها بین سیستم حمل‌ونقل ریلی، هوایی و جاده‌ای به خوبی تقسیم شده است اما در ایران به دلیل ضعف در سیستم حمل‌ونقل ریلی و هوایی بیشتر حجم تردد از طریق جاده انجام می‌شود كه همین امر باعث فرسودگی جاده‌ها در كنار كمبود آن شده و باعث شده جاده‌ها در ازای خدمت‌رسانی جان بستانند به‌گونه‌ای كه در نوروز سال گذشته بیش از یك هزار و 200 مسافر جان خود را در جاده‌ها از دست دادند كه این رقم اسفبار و بسیار قابل‌توجه است.

فارس با اختلاف، رتبه اول حوادث جاده‌ای كشور

به گفته سعید غلام‌زاده مدیركل پزشكی‌قانونی استان فارس، این استان با اختلاف بسیار زیاد از دیگر استان در رتبه اول از لحاظ حوادث جاده‌ای قرار دارد و در هشت ماه گذشته، شاهد فوت یك هزار و 150نفر در تصادفات جاده‌ای بوده است.
 
رئیس كل دادگستری استان فارس با بیان اینكه در تصادفات همیشه مقصر راننده و اشتباهات انسانی نیست، گفت: در یك تصادف باید همه جوانب و زوایای بروز حادثه مورد بررسی قرار گیرد و كارشناسان علت حادثه را فقط تخلف راننده اعلام نكنند.

ذبیح‌الله خداییان با اشاره به اینكه فوت یك هزار و 150 نفر در هشت ماه زنگ هشداری برای ماست كه اقدامات پیشگیرانه در این زمینه انجام دهیم، گفت: وجود نقاط حادثه‌خیز در جاده‌های استان و همچنین رعایت نشدن استانداردهای لازم در ساخت خودرو‌ها در بروز حادثه دخیل است.
 
فوتی جاده‌ها از شهدای زمان جنگ بیشتر شده است

نماینده شیراز در مجلس شورای اسلامی گفت: در زمان هشت سال جنگ تحمیلی و مبارزه ایران با دشمن بعثی 200 هزار شهید تقدیم انقلاب شد، اما باید گفت تعداد افرادی كه جان خودشان را در جاده‌های ایران از دست داده‌اند از زمان جنگ بیشتر شده است.

سیدحسین ذوالانوار با اشاره به اینكه قطار، هواپیما و خودرو به ترتیب ایمن‌ترین وسیله برای سفر و جابه‌جایی است، اضافه كرد: انتظار ما از مسئولان این است كه برای تقویت سیستم حمل‌ونقل ریلی و هواپیمایی تلاش كنند. هر سال تعداد زیادی پلیس راهور را به خدمت می‌گیریم که شب و روز در حال ارائه خدمات هستند تا شهروندان ایمنی بیشتری داشته باشند اما می‌توانیم هزینه‌های ساخت جاده و هزینه و افزایش تعداد پلیس‌ها را برای تقویت سیستم حمل‌ونقل ریلی به كار بگیریم.
 
راه طولانی فارس و خستگی راننده
نماینده شیراز در مجلس تصریح كرد: اگر عیب خودروها و ایمن نبودن جاده را در بروز حوادث‌ها در نظر نگیریم، سرعت و خستگی راننده به دلیل طولانی بودن جاده یكی دیگر از علت‌های بروز حادثه است.

زمانی كه مسیر طولانی می‌شود راننده سرعت خود را برای سریع رسیدن به مقصد افزایش می‌دهد كه همین امر سبب بروز حوادث ناگوار رانندگی می‌شود. ذوالانوار ادامه داد: اگر سیستم حمل‌ونقل ریلی فارس را تقویت كنیم و همچنین تعداد واگن‌های مسیر اصفهان به شیراز و تهران به فارس را افزایش دهیم قطعا میزان تصادفات جاده به میزان قابل‌توجهی كاهش خواهد یافت.

وی گفت: در حال حاضر بلیت‌های مسیر تهران به شیراز به دلیل افزایش تقاضا از هفته‌های گذشته پیش فروش شده است و دو واگنی كه در مسیر تردد دارد، تنها ظرفیت 600 مسافر را دارد كه خلأ و كمبود در این زمینه بسیار زیاد است.

نماینده شیراز در مجلس تصریح كرد: مسافت 900 كیلومتری تهران به شیراز بسیار طولانی است اما با هواپیما با سرعت 900 كیلومتر یك ساعت و پنج دقیقه طول می‌كشد و مسیر قطار آن نیز بسیار ایمن در كوتاه‌ترین زمان ممكن انجام می‌شود.
 
ذوالانوار تاكید كرد: به‌طور كلی باید گفت كه اگر خواهان كاهش تعداد تصادفات جاده‌ای هستیم برای كوتاه مدت می‌توانیم با رفع نقاط حادثه‌خیز جاده‌ها را ایمن و تعریض را در دستور كار داشته باشیم اما در بلند مدت باید سیستم حمل‌ونقل ریلی و هوایی را تقویت كنیم.

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

آخرین عناوین پربازدیدترین پربحث ترین
معرفی کتاب معرفی نشریه هفته نامه حمل ونقل