| کد خبر: 29730 |

تین نیوز | نشست تخصصی مدیران راهداری و راهسازی کشور با حضور وزیر راه و شهرسازی و معاونین و مدیران راهداری و راهسازی کشور صبح امروز در محل مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی آغاز شد.

به گزارش تین نیوز از روابط عمومی مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی در این نشست تخصصی که به منظور بحث و بررسی پیرامون محورهای ارتقای کیفیت رویه‌های آسفالتی، ارتقای ایمنی راه‌ها و آمادگی راهداری زمستانی برگزار شد،  شکرچی زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به اینکه مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی تلاش دارد تا فعالیت های تحقیقاتی و پژوهشی خود را تبدیل به مسائل اجرایی نماید گفت: پس از ادغام مجموعه‌های حوزه راه در مرکز تحقیقات، این مرکز به حوزه‌های جدید و وسیع‌تری ورود کرده است و تلاش نموده‌ایم تا با استفاده از همکاران دانشگاهی و توان علمی و تخصصی موجود در کشور در راستای ارتقای کیفیت زیرساخت‌ها حرکت نماییم.

وی ادامه داد: از آنجا که کلیه وظایف تحقیقاتی وزارت راه و شهرسازی در مرکز تحقیقات متمرکز شده است سعی نموده ایم تا بخش آموزش‌های وزارت راه و شهرسازی را که مدت‌ها متوقف بود مجددا فعال نماییم که اولین اقدام آن نیز در حوزه راهداری خواهد بود. همچنین دوره‌های خاص قیر و آسفالت را هم در نظر داریم که در آتی اجرا خواهد شد.

آخوندی وزیر راه و شهرسازی نیز در ادامه این نشست با اشاره به اینکه باید دستورالعمل روشنی برای راهداری تدوین شود، گفت: به دنبال راه اندازی صندوق توسعه ملی راه‌ها از محل منابع مالیات جاده و مالیات سوخت هستیم.
وی با بیان اینکه شبکه حمل و نقل جاده ای کشور نقش بسیار مهمی را در توسعه کشور دارد، گفت: اما این شبکه روبه فرسودگی است و در برخی از محورها ظرفیت اشباع رسیده است.

آخوندی با اشاره به اینکه نمی توانیم سطح سرویس جاده‌ها را فقط از طریق بودجه عمومی کشور حفظ کنیم، بیان کرد: در نهایت مجبوریم به یک نوع صندوق توسعه ملی راه ها بیاندیشیم و منابع را از طریق مالیات بر جاده و یا مالیات بر سوخت تامین کنیم.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در حال پیگیری این صندوق هستیم و لوایحی را به مجلس ارائه می دهیم، گفت: کل راه های شریانی کشور 34 هزار کیلومتر است که عمده راهداری در این بخش انجام می شود. در حالی که ما 45 هزار کیلومتر راه اصلی و 100 هزار کیلومتر راه روستایی داریم که عملا در آن راهداری وجود ندارد.

آخوندی با تاکید بر اینکه سطح راهداری راه های شریانی با دیگر راه ها متفاوت است، افزود: اما نمی توان به این دلیل دیگر راه ها را کنار گذاشت.
وی ادامه داد: در حال حاضر کمتر از 2 هزار میلیارد تومان در اختیار وزارت راه و شهرسازی است که این نشان‌دهنده این است که نیاز به رویکرد مجددی در راهداری داریم.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه ایمنی جاده ها بسیار اهمیت دارد، بیان کرد: باید ارتقاء کیفیت را در بحث راهداری مدنظر داشته باشید و به تامین نشانه ها، ابنیه فنی و گازدهی ها توجه شود.
آخوندی با تاکید بر اینکه وضع استاندارد و دستورالعمل فنی برای راهداری از نکات مهم دیگر است، گفت: سازمان راهداری، در این زمینه دستورالعمل روشنی ندارد و از تجربیات گذشته استفاده می کند، بنابراین انتظار دارم که سازمان دستورالعملی را در این خصوص تدوین کند.

وزیر راه و شهرسازی افزود: موضوع جدی دیگر این است که ایمنی به شرطی ارتقاء می یابد که مردم را با خودمان همراه کنیم زیرا نحوه رفتار 20 میلیون راننده بسیار اهمیت دارد و باید در رفتار آنها تغییر ایجاد شود.
آخوندی با تاکید بر اینکه آموزش های ایمنی باید از دانش آموزان شروع شود، گفت: قصد داریم تا با آموزش و پرورش هم گفتگوی مفصلی در این باره داشته باشیم.

وی به نقش تکنولوژی در جاده ها اشاره کرد و گفت: چندین سال است که حرف جدیدی راجع به تکنولوژی نزده ایم و به تازگی صحبت هایی در مورد بتن غلتکی شده است، اما باید تکنولوژی های روز در راهسازی مورد توجه قرار گیرد.
وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: ارزان بودن قیر موجب شده تا تمام کسری بخش راهسازی با ضخامت قیر جبران شود و الان که قیمت قیر افزایش پیدا کرده، باید به فکر تکنولوژی ساخت باشیم.

آخوندی با بیان اینکه به راه باید به عنوان کریدور توسعه نگاه کنیم، افزود: معتقدم سازمان راهداری باید مورد نوسازی و مدرن سازی قرار گیرد و تحولی در نیروی انسانی و تجهیزات این سازمان ایجاد شود.
وی با اشاره به اینکه این سازمان جزء قدیمی ترین سازمان های کشور است، اظهار داشت: این موضوع موجب شده که سازمان راهداری بسیار سنتی باشد و در مقابل تغییر مقاومت کند.

وزیر راه و شهرسازی افزود: بیمه مسئولیت راهداران را هم در قانون پیشبینی کردیم و امیدواریم که پس از تصویب در مجلس، همه راهداران را بیمه کنیم.
 
خاطرنشان می شود نشست تخصصی مدیران راهداری و راهسازی کشور عصر امروز به کار خود پایان خواهد داد.

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

نظرسنجی
مهمترین دلیل عدم تحقق کامل اهداف برنامه پنجم توسعه در حوزه حمل‌ونقل را چه می‌دانید؟
نتایج
آخرین عناوین پربازدیدترین پربحث ترین
معرفی کتاب معرفی نشریه هفته نامه حمل ونقل