| کد خبر: 166441 |

بر اساس آمار موجود علیرغم افزایش ۱۵ درصدی تردد‌های نوروزی، تعداد کشته‌شدگان تصادفات سه درصد افزایش یافت که این آمار نشان می‌دهد فرهنگ‌سازی در کاهش میزان تخلفات و جرائم رانندگی نقش بسزایی دارد.

تین‌نیوز | 

رئیس پلیس‌راه راهور ناجا گفت:  جاده‌های کشور ظرفیت و کشش این حجم از سفر و خودرو را ندارد، اما خدا رو شکر مردم امسال همکاری بیشتری با پلیس داشتند. با توجه به افزایش یک ونیم میلیونی تعداد خودرو‌ها در سال ۹۶ افزایش سفر‌ها یک موضوع عادی و قابل پیش‌بینی بود، اما مردم امسال هم همکاری خوبی داشتند.

به گزارش تین‌نیوز، سردار محمدحسین حمیدی اظهار داشت: تحلیل تصادفات نوروزی امسال نشان می‌دهد که ۷۰ درصد تصادفات فوتی کشور براثر خستگی و خواب‌آلودگی، انحراف به چپ و عدم توجه به جلو رخ‌داده است که این یعنی عامل انسانی، باعث وقوع ۷۰ درصد تصادفات نوروزی امسال شد.

وی افزود: در طول اجرای طرح ویژه ترافیکی مهم‌ترین علل وقوع تصادفات فوتی را می‌توانیم سرعت و سبقت غیرمجاز و عدم توجه به جلو نام ببریم که ۸۵ درصد تصادفات را به خود اختصاص داده است.

سردار حمیدی با اشاره به نقش ۵۷/۵ درصدی سواری‌ها و ۳۸ درصدی موتورسیکلت‌ها در بروز حوادث در فروردین تا اردیبهشت ۹۷، تصریح کرد: اتوبوس‌های بین‌شهری کمترین میزان تصادفات را در دو سال اخیر داشتند.

شناسایی ۳۴۰۰ نقطه حادثه‌خیز در کشور

رئیس پلیس‌راه در خصوص نقاط حادثه‌خیز جاده‌ای و نقش آن‌ها در بروز تصادفات و سوانح گفت: در جاده‌های کشور که بیش از ۲۰۰ هزار کیلومتر هستند؛ ۳۴۰۰ محل حادثه‌خیز مشخص‌شده است.

وی بابیان این‌که درگذشته ۶ هزارتا ۷ هزار نقطه حادثه‌خیز وجود داشت، تشریح کرد: مناطق حادثه‌خیز در کشور به‌مرور کاهش‌یافته و در حال حاضر فقط در ۱۵۰۰ نقطه از ۳۴۰۰ محل حادثه‌خیز مشخص‌شده که تصادفات بیشتری در آن به وقوع پیوسته است طی سه سال ۵۳۰۰ نفر جان خود را ازدست‌داده‌اند. اقدامات زیادی در خصوص آشکارسازی نقاط حادثه‌خیز انجام‌شده است؛ تابلو‌های فسفری نصب‌شده و اقدامات ایمنی لازم صورت گرفته تا توجه راننده به آن نقطه جلب شود و بتواند تا زمان رسیدن به آن محل، سرعت خود را کاهش داده و بر خودروی خود مسلط شود و به‌سلامت از آن نقطه عبور کند.

سردار حمیدی در خصوص اینکه با چه راهکاری می‌توان تعداد حوادث و سوانح در ۱۵۰۰ محل مشخص‌شده را کاهش داد، ادامه داد: این آمار نشان می‌دهد که هزینه‌های جاری و روشی که هم‌اکنون در دست‌کار است، کافی نبوده است؛ باید عزم و اراده جدی در کار باشد، در غیر این صورت شاهد افزایش تلفات خواهیم بود. بروز تصادف در نقاط حادثه‌خیز بیشتر به دنبال مواردی، چون شیب تند، پیچ تند، وجود پرتگاه و نبود حفاظ و ایمنی اتفاق می‌افتد، همچنین تاریکی، عدم ایمن‌سازی نقاط مسکونی حاشیه راه و ... ازجمله مواردی هستند که باعث شده‌اند نقاط حادثه‌خیز هنوز تصادفات جاد‌ه‌ای را به خود اختصاص دهند.

رئیس پلیس‌راه با اعلام اینکه برای شناسایی مناطق حادثه‌خیز جاده‌ای از یک کارگروه ویژه اعم از رانندگان وسایل حمل‌ونقل عمومی و مأموران زبده پلیس‌راه و راهداری استفاده‌شده است،اظهار داشت: برای هرکدام از نقاط حادثه‌خیز پرونده‌ای تشکیل و راهکار اصلاحی اندیشیده شده است. همه این موارد موکول به دریافت و بودجه و اعتبار خاصی است؛ لذا اگر اقدامی انجام نگیرد، شاهد بروز سوانح و حوادث در این نقاط خواهیم بود.

سردار حمیدی، پراکندگی این نقاط حادثه‌خیز را در ۳۵ استان کشور برشمرد و ادامه داد: وزارت راه برای کاهش نقاط حادثه‌خیز و آشکارسازی نقاط باقیمانده اقدامات لازم را انجام داده است، اما باید پروژه‌های اصلاحی را سریع‌تر انجام داد و موانع موجود را رفع کرد تا بدین ترتیب بتوان از بروز سوانح و حوادث رانندگی که در نقاط حادثه‌خیز اتفاق می‌افتد، جلوگیری کرد. اگر طبق روال عادی این روند انجام شود، سال‌ها طول می‌کشد تا شاهد حذف و کاهش نقاط حادثه‌خیز باشیم.

کشته شدن سالانه دو هزار نفر در تصادفات جاده‌ای نقاط حادثه‌خیز

رئیس پلیس‌راه راهور ناجا با اعلام یک آمار درباره حوادث مرگبار رانندگی در نقاط حادثه‌خیز، تصریح کرد: تصادفات جاده‌ای تنها در نقاط حادثه‌خیز سالانه حدود ۲۴۰۰ میلیارد تومان خسارات مالی به کشور وارد کرده و دو هزار نفر نیز در این مناطق کشته می‌شوند. برابر آخرین جمع‌بندی‌های پلیس‌راه حدود ۳۴۰۰ محل حادثه‌خیز در جاده‌های برون‌شهری وجود دارد که علی‌رغم کاهش آن‌ها طی سال‌های گذشته وضعیت ۱۵۰۰ محل از این تعداد بحرانی است و حجم زیادی از تصادفات فوتی و جرحی در آن‌ها رخ می‌دهد.

سردار حمیدی با اشاره به اینکه، بررسی‌های پلیس‌راه نشان می‌دهد حدود ۳۰ درصد تصادفات جاده‌ای در محل‌های حادثه‌خیز رخ می‌دهد، تصریح کرد: برابر آمار‌ها سالانه حدود ۲۰۰۰ نفر تنها در این محل‌ها کشته می‌شوند این حوادث در نقاطی رخ می‌دهد که آدرس آن‌ها کاملاً مشخص و علائم و تابلو‌های آشکارساز نیز در آن‌ها نصب‌شده است.

وی با اشاره به مطالعات انجام‌شده از سوی مرکز مطالعات پلیس راهور ناجا ادامه داد: بر این اساس خسارت مستقیم مالی هر مرگ تصادفات یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان است که با احتساب ۲۰۰۰ مرگ در محل‌های حادثه‌خیز باید گفت سالانه حدود ۲۴۰۰ میلیارد تومان به‌طور مستقیم محل‌های حادثه‌خیز فقط از بابت مرگ‌ومیر به اقتصاد کشور خسارت وارد می‌شود که این آمار جدا از سایر خسارات جانبی، زخمی‌ها و ایجاد مشکلات اجتماعی برای افراد است.

عدم تخصیص بودجه لازم برای انجام اصلاحات هندسی و ایمن‌سازی مسیر‌های پرخطر

رئیس پلیس‌راه راهور ناجا همچنین با گلایه از عدم تخصیص بودجه لازم برای انجام اصلاحات هندسی و ایمن‌سازی مسیر‌های پرخطر گفت: با توجه به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر این‌که اگرچه آمار تلفات تصادف‌های جاده‌ای کاهش‌یافته است، اما آمار تلفات همچنان بالاست و نیروی انتظامی و دستگاه‌های مسئول باید تلاش کنند، این آمار به‌‎طور مستمر کاهش یابد؛ قطعاً باید همه دستگاه‌های مسئول به‌خصوص مراجع قانون‌گذار اعتبارات ویژه‌ای را برای اصلاح سریع محل‌های حادثه‌خیز اختصاص دهند تا بتوانیم به‌فوریت از حداقل ۲۰۰۰ مرگ تصادفات در سال جلوگیری کنیم. در سه سال گذشته در ۱۵۰۰ نقطه بحرانی جاده‌ها ۵۳۰۰ نفر جانشان را ازدست‌داده‌اند، این در حالی است که می‌توان گفت در این حادثه‌ها سهم خطای انسانی و خودرویی چندان قابل‌توجه نبوده است.

وی درباره نقاط حادثه‌خیز نیز به بخش‌هایی مانند پیچ‌های جاده هراز اشاره کرد و از محور‌های تهران- مشهد، تهران- اصفهان یا استان فارس نام برد که مدتی قبل اتوبوس سربازان در آنجا دچار حادثه شد.

به گفته سردار حمیدی در سه سال اخیر رفع نقاط حادثه‌خیز جدی گرفته نشده و از تعداد آن‌ها آن‌طور که باید کاسته نشده است، به همین دلیل پلیس برای کاهش خطر در چنین محل‌هایی تلاش می‌کند تا حضور فیزیکی بیشتری داشته باشد.

منبع: سايت خبری باشگاه خبرنگاران جوان

اخبار مرتبط

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

آخرین عناوین پربازدیدترین پربحث ترین
معرفی کتاب معرفی نشریه هفته نامه حمل ونقل