| کد خبر: 115604 |

تین‌نیوز| میرشفیع گفت: می‌توان حدود ۵ هزار کیلومتر آزادراه‌ جدید با استفاده از ظرفیت‌هایی که اخیراً برای سرمایه‌گذاری مراجعه کرده‌اند احداث کرد که با شکل گرفتن این پروژه‌ها حداقل ۳ سال برای مهندسان مشاور و پیمانکاران کار ایجاد خواهد شد.


سیدحسین میرشفیع در نشست مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل با جامعه مهندسان مشاور اظهار داشت: شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملِ‌ونقل جایگاه اصلی بخش مهندسی کشور است و حرفه مهندسی در بخش راه‌سازی مهجور مانده است، به‌طوری‌که مهندسی ساختمان از سازمان نظام‌مهندسی بهره جست اما در بخش راه‌سازی به دلیل قدرت کارفرما یک ساختار یک‌طرفه شکل‌گرفته است و از نظر فنی که قابلیت رشد و اجرا در سطوح فراملی وجود داشت، به دلیل ضعف‌های ساختاری در نظام کارفرمایی این ضعف به مجموعه مهندسی مشاور کشور منتقل‌شد.

وی افزود: بسیاری از مسائلی که ازنظر علمی بسیار عادی به نظر می‌رسد در اجرا مشاور قادر به عملیاتی کردن آن نیست و عمدتاً در مجموعه اجرایی و کارفرمایی در برابر تغییرات مقاومت می‌کنند. علی‌رغم اینکه بار هزینه‌ای بالایی برای جامعه دارد و حجم عملیات، نوع خاک‌برداری، عدم توجه به ایدئولوژی مثل روز برای ما روشن است اما در چرخه اجرایی اجرا می‌شود و هزینه چند برابری پرداخت می‌شود درحالی‌که به‌موقع حاضر به پرداخت هزینه ناچیزی به مهندس مشاور نیستیم تا جلوی‌ ضررهای بیشتر را بگیریم.

عضو هیئت مدیره شرکت ساخت تصریح کرد: نکات موردنظر مهندسان مشاور در خصوص اسناد خزانه به‌طور مرتب از جانب شرکت ساخت به سازمان برنامه‌وبودجه گفته می‌شود. ازنظر فنی برای بسیاری از مباحث مانند مهندسی ارزش که سال‌ها از تصمیم برای اجرای آن می‌گذرد همچنان اقدامی صورت نمی‌گیرد و در برابر برخی محاسبات نادرست و ضعف‌های مهندسی در پروژه‌ها هیچ‌یک ناظران پروژه صحبتی به میان نمی‌آورند.

میرشفیع خاطرنشان کرد: سعی شد یک حجم کار جدیدی برای آزادراه‌ها در کشور تعریف شود، در حالی که دولت امکان سرمایه‌گذاری گسترده ندارد. اما خوشبختانه میزان استقبال بخش خصوصی از آزادراه‌ها بهبود یافته است و هم‌اکنون مشاوران شاهد هستند که پروژه‌ها بین تمام شرکت‌ها توزیع می‌شود و سعی بر ایجاد رابطه صمیمانه با متخصصان در این حوزه است. 

معاون ساخت و توسعه آزادراه‌ها با بیان اینکه «ظرفیت جامعه مشاوران بالا است و می‌توانند این انگیزه را در سرمایه‌گذاران افزایش دهند» گفت: آن‌ها به حرف مشاوران اعتماد ویژه‌ای دارند و می‌توانند طرح‌های اقتصادی‌تر از مدل‌های دولتی را طراحی و فرصت سرمایه‌گذاری ایجاد کنند تا حجم وسیعی از اشتغال‌زایی در تمام بخش‌های درگیر یک پروژه‌ راه‌سازی ایجاد شود.

به گفته میرشفیع اگر جریان مالی طوری طراحی شود که کارهای جدید ایجاد شود مشاغل متعددی در مهندسی راه‌ فعال خواهد شد. وی در این زمینه افزود:زیرا بر اساس برنامه‌ای که روز گذشته(شنبه) در حضور وزیر راه‌ و شهرسازی مطرح شد، می‌توان حدود ۵ هزار کیلومتر آزادراه‌های جدید با استفاده ازظرفیت‌هایی که اخیراً مراجعه کرده‌اند احداث کرد که حداقل ۳ سال برای مهندسان مشاور و پیمانکاران کار ایجاد خواهد شد.

عضو هیئت مدیره شرکت ساخت و توسعه یادآور شد: با همراهی مهندسان مشاور و افزایش استقبال سرمایه‌گذاران می‌توان هزینه تمام‌شده پروژه‌های آزادراهی را کاهش داد. از طرفی بروکراسی قرارداد‌ها کم شده است و می‌توان اشتغال مولدی ایجاد کرد.

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

نظرسنجی
به نظر شما اولویت استفاده از سرمایه‌های جذب شده خارجی از سوی وزارت راه و شهرسازی در کدام بخش است
نتایج
آخرین عناوین پربازدیدترین پربحث ترین
معرفی کتاب معرفی نشریه هفته نامه حمل ونقل