| کد خبر: 114743 |

تین‌نیوز| صف‌های طولانی و انتظارهای چند روزه باعث به ستوه آمدن رانندگان کامیون گردیده است.

بر اساس اطلاعات دریافتی از رانندگان کامیون ایرانی که چند روزی است در انتظار عبور از گذرگاه مرزی گوربولاغ- بازرگان می‌‌باشند، دو صف کامیون 15 کیلومتری در طرف پایانه مرزی ترکیه تشکیل شده و رانندگان به علت شدت بارش، برودت هوا، نبود وسایل گرمایشی، سوخت و غذا، در شرایط بدی به سر می‌‌برند.

این گزارش در حالی بدست ما رسیده که پیش از این نیز بارها و بارها، شاهد خبرهای مشابه از تشکیل صف‌‌های طولانی کامیون‌‌ها بوده‌‌ایم.
با توجه به تحقیقات و بررسی‌‌های صورت گرفته، علت اصلی بروز چنین صحنه‌‌هایی، ظرفیت پایین گمرک ترکیه است، ظرفیت پذیرش گمرک ایران در مرز بازرگان روزانه حدود 2 هزار کامیون می‌‌باشد که این میزان در طرف ترکیه در پایانه مرزی گوربولاغ، تنها 500 کامیون در روز است که همین امر سبب شکل گرفتن گلوگاه در مرز ترانزیتی دو کشور شده و پیش از این نیز بارها شاهد شکل گرفتن صف های چندین کیلومتری در دو طرف بوده‌‌ایم.

از سوی دیگر با تبعیضی که در طرف پایانه ترکیه برای رانندگان وجود دارد، کامیون‌‌های تُرک خارج از نوبت از صف عبور کرده و کامیون‌‌های ایرانی مجبور به تحمل صف‌‌های طولانی و چند روزه می‌‌باشند و به علت برخورد تند ماموران گمرک ترکیه، نمی‌‌توانند نسبت به این موضوع اعتراضی داشته باشند.




برودت هوا و بارش سنگین برف هم در روزهای اخیر مزید بر علت شده و رانندگانی که برای گرم نگه داشتن خود مجبور به روشن کردن بخاری کامیون‌‌ها بوده‌‌اند، بعد از چند روز انتظار در صف با مشکل اتمام سوخت مواجه هستند در صورتی که در نزدیکی پایانه، تا فاصله چند کیلومتری، جایگاه سوختگیری وجود ندارد.

رانندگان همچنین با مشکل تهیه غذا و آب مواجه هستند و بیش تر افراد، آذوقه غذایی خود را نیز تمام کرده‌‌اند از سوی دیگر به علت شرایط نابسامان داخلی ترکیه، از نبود امنیت جانی و مالی نیز در احساس خطر می‌کنند چون پیش از این در چندین مورد، گروه‌‌های معارض و تروریستی به کامیون‌‌ها حمله کرده و در برخی موارد با غارت بار، کامیون‌‌ها را به آتش کشیده و حتی رانندگان را به اسارت گرفته‌‌اند.

موضوع ظرفیت پایین گمرک ترکیه و نیاز به گسترش و تجهیز پایانه‌‌های مرزی این کشور با ایران، چندین بار از سوی مسئولان ایرانی به گوش مقامات ترکیه رسانیده شده ولی بعد از گذشت چندین سال، تا کنون اقدامی در جهت بهبود شرایط صورت نگرفته و این در حالی است که ایران در سخت ترین شرایط، همواره تلاش کرده مراودات اقتصادی خود را با کشور ترکیه حفظ نماید و حتی بعد از کودتای نافرجام 15 جولای و حملات تروریستی رخ داده، مرزهای خود با ترکیه را مسدود نکرده است.

البته شایان ذکر است که این مشکل تنها در پایانه‌‌های مرزی ترکیه با ایران وجود ندارد، بلکه در اکثر گذرگاه های مرزی ترکیه از جمله یونان و بلغارستان نیز شاهد چنین صحنه‌‌هایی هستیم و با توجه به این که کشور ترکیه در مسیر ترانزیتی اصلی شرق به غرب قرار دارد و در واقع رابط بین دو قاره آسیا و اروپا می‌‌باشد، باید زیرساخت‌‌های لازم برای سهولت حمل و نقل و گسترش تجارت و تبادلات کالایی را فراهم نماید.


اکنون رانندگانی که نسبت به شرایط موجود معترض هستند و احساس امنیت جانی و مالی نمی‌‌کنند، از مسئولان ایرانی و همچنین گمرک ایران طلب یاری کرده‌‌اند تا شرایط ورود به ایران را هرچه سریع تر مهیا فرمایند تا حداقل بتوانند سوخت و غذا تهیه کنند، آن‌‌ها به علت بارش سنگین برف، شرایط را بسیار ناخوشایند ارزیابی کرده‌‌اند و همچنین اطلاع داده‌‌اند که یک راننده 55 ساله به دلیل برودت غیرقابل تحمل هوا، دچار ضعف جسمانی و پایین آمدن سطح هوشیاری شده است که با سعی فراوان و تحمل مشکلات عدیده‌‌ای موفق به انتقال وی به بیمارستان گردیده‌‌اند.

انتظار می‌‌رود، مسئولان کشوری در جهت بهبود شرایط و کمک به رانندگان ایرانی، رایزنی‌‌های لازم را انجام داده و تدابیری چاره ساز اتخاذ نمایند تا شاید شاهد اخباری غم انگیز نباشیم.

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

نظرسنجی
به نظر شما اولویت استفاده از سرمایه‌های جذب شده خارجی از سوی وزارت راه و شهرسازی در کدام بخش است
نتایج
آخرین عناوین پربازدیدترین پربحث ترین
معرفی کتاب معرفی نشریه هفته نامه حمل ونقل