| کد خبر: 662 |

تین نیوز | وزیر كشور كه به عنوان مهمان ویژه مراسم اختتامیه «سیزدهمین كنفرانس بین‌المللی مهندسی حمل‌ونقل و ترافیك» حضور یافته بود، در سخنانی از شهرداری تهران به واسطه برگزاری این كنفرانس قدردانی و از رشد تعداد مقالات و شمار شركت‌كنندگان در این كنفرانس به عنوان فرصتی برای هم‌اندیشی و انتقال تجربه تقدیر كرد. عبدالرضا رحمانی‌فضلی بیان كرد: «توجه به حمل‌و‌نقل و ترافیك نه تنها مسئله‌‌ای ضروری كه امری واجب است كه به عنوان معضل مهم حیات بشری باید به آن نگاه كنیم، چرا كه امروزه ترافیك و آلودگی هوا و آثار روانی، اجتماعی و اقتصادی ناشی از آن تنها مشكل تهران و سایر شهرهای بزرگ كشور نیست، بلكه در شهرهای متوسط و حتی كوچك كشورمان نیز به مشكلی بزرگ تبدیل شده است.» وزیر كشور لزوم توجه كالبدی به ترافیك در قالب یك مدل ملی را مورد تاكید قرار داد و اعلام كرد: «در غیر این صورت با مشكلات بزرگ‌تری مواجه خواهیم شد و امروزه حلقه مفقوده یا علت‌العلل مشكلات ما نوع نظام برنامه‌ریزی سكونتگاه‌های شهری و نگاه حاكم بر زیست‌بوم‌ شهرهای‌مان است.» دكتر فضلی با اشاره به اینكه خودروسازان همچون بنگاه‌های اقتصادی، نگاه مبتنی بر سودآوری را اصل قرار داده‌اند، بیان كرد: «تولید انبوه خودرو به عنوان محصولی پر سود و مصرف روزافزون این محصول پر سود و فضای مورد نیاز به منظور تردد خودروهای جدید، رقابت نابرابری را رقم زده است.» او با بیان اینكه اتومبیل در جامعه ما به وسیله‌ای برای نشان دادن تشخص و تفاخر تبدیل شده، تاكید كرد: «خودرو به جای اینكه به عنوان وسیله‌ای آرامش‌ بخش در خدمت انسان قرار گیرد، به عنوان وسیله‌ای مشكل‌‌آفرین اسباب زحمت شهروندان را فراهم آورده است.» رئیس شورای امنیت كشور با تاكید بر اینكه در موضوع حل مشكل ترافیك می‌توانیم دو نگاه متفاوت داشته باشیم، اضافه كرد: «نگرش نخست، معطوف به حل مشكل در ابعاد ناحیه‌ای و حداكثر منطقه‌ای و نگاه بعدی، مبتنی بر نگرش توسعه‌محور بر اساس الگوهای توسعه پایدار است كه ترجیح ما نگاه دوم است.»وزیر كشور با اشاره به اینكه فرایند برنامه‌ریزی در كشورمان از دهه 1340 آغاز شد و به سه دوره تاریخی قابل تقسیم است، یادآور شد: «دوره اول با برنامه‌ریزی بخشی و مبتنی بر توزیع منابع بر‌اساس فعالیت‌ و جمعیت آغاز شد كه شكل‌گیری كلانشهرها در كشور محصول این دوره است.» رحمانی‌فضلی با بیان اینكه برنامه‌ریزی جامع، دومین دوره بود كه در آن عامل فضا و مكان نادیده گرفته شد، تاكید كرد: «در این دوره عناصر موثر در برنامه‌ریزی به مراتب پیچیده‌تر شدند و سومین دوره نیز برنامه‌ریزی فضایی مبتنی بر آمایش سرزمین است كه متاسفانه ورود جدی به آن نداشته‌ایم.»جانشین فرمانده كل قوا در نیروی انتظامی با تاكید بر اینكه بحث حمل‌ونقل و ترافیك را باید در قالب برنامه‌ریزی مبتنی بر آمایش سرزمین ببینیم، ادامه داد: «در غیر این صورت مشكل از امروز به فردا منتقل شده و مشكلات هر روز انباشته‌تر می‌شوند.»وزیر كشور با اشاره با اینكه نگاه مبتنی بر توسعه پایدار كه در آن عنصر انسان و مكان فعالیت وی مورد توجه قرار می‌گیرد، كلید حل بسیاری از مشكلات موجود از جمله مشكل ترافیك است، گفت: «علاوه بر مهندسان حمل‌ونقل، كارشناسان علوم اجتماعی، محیط‌زیست، جغرافیا، اقتصاد و سایر علوم نیز باید به كمك حل مشكل ترافیك بیایند.» رحمانی‌فضلی با بیان اینكه ترافیك، رشته‌ای منزوی و منقطع نیست، بلكه با بسیاری از علوم ارتباط نزدیك دارد، افزود: «اگر به این موضوع دقت نكنیم، وارد مداری بسته خواهیم شد و هر چند ممكن است بتوانیم مشكلات را به صورت موردی و محلی كنترل كنیم اما در ابعاد ملی هرگز نمی‌توانیم آنها را حل و فصل كنیم.» او با تاكید بر اینكه مدیریت شهری تهران با كارهای بسیار پسندیده‌ای كه انجام داده، مشكلات این كلانشهر را مدیریت كرده، اضافه كرد: «اگر نگاه جامع نداشته باشیم و در محیط‌زیست خود تعامل و توازن ایجاد نكنیم، هرگز نمی‌توانیم موفق شویم.»وزیر كشور با اشاره به اینكه حل مسائل و مشكلات شهرها نیازمند نگاه انسان‌محور است نه خودرو محور، یادآور شد: «شعار هر خانواده ایرانی یك پیكان قبل از انقلاب اسلامی، ناشی از نگاه به خودرو به عنوان وسیله‌‌ای برای نشان دادن موقعیت اجتماعی بود.» رحمانی‌فضلی تاكید كرد: «در این صورت خانواده‌ها صرفا برای سفر، تفریح و گذران اوقات فراغت خود از خودرو شخصی استفاده می‌كنند.» رئیس شورای امنیت كشور با تاكید بر اینكه شلوغی شهر و ترافیك باعث خستگی مردم و ناتوان شدن و ناكارآمد شدن آنها در محیط كار و زندگی می‌شود، اضافه كرد: «در حمل‌ونقل عمومی باید به‌دنبال مدل‌هایی برویم كه مبتنی برخواست و نیاز مردم و متناسب با شرایط اقتصادی و زیست‌محیطی‌مان باشد.» وزیر كشور با اشاره به اینكه دولت برداشتن گام‌های بلند در زمینه توسعه حمل‌ونقل عمومی را در دستور كار دارد، گفت: «از جمله این اقدامات، اصلاح قوانین و مقررات و ارتقای سهم حمل‌ونقل عمومی در مرحله دوم طرح هدفمندی یارانه‌هاست.» رحمانی‌فضلی با بیان اینكه در بحث سوخت، اصلاح و ارتقای بنزین در دستور كار دولت قرار دارد، افزود: «همچنین تقویت حمل‌ونقل عمومی و توسعه حمل‌ونقل ریلی با استفاده از تفكرات علمی اساتید و صاحب‌نظران مورد توجه قرار خواهد گرفت.»

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

آخرین عناوین پربازدیدترین پربحث ترین
معرفی کتاب معرفی نشریه هفته نامه حمل ونقل