| کد خبر: 61570 |

تین نیوز | به دنبال انتشار نظر برخی کاربران تین نیوز در خصوص اظهارات مسعود دانشمند عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران که گفته بود: "وزارت راه و شهرسازی با تفکیک آیین نامه های ثبت شرکت های "فورواردی و کریری" از یکدیگر می تواند به کنایه های فعالان جاده ای به دریایی ها در خصوص توانایی عملی ترانزیت کالا و رد این ادعا از سوی فعالان دریایی پایان دهد..."، برخی دیگر از کاربران تین نیوز نیز به ارایه نظر در این مورد پرداختند که این نظرات در ادامه آمده است:

1- طبق بند الف ماده ١٣ آیین نامه تاسیس شركت هاى حمل ونقل بین المللى افراد و كارمندان مرتبط فعال حمل ونقل لوله اى زمانى می توانند در آزمون تاسیس این شرکت ها شركت كنند كه وزارت نفت و سازمان هاى تابعه آن بعد از تایید كردن سوابق سال هاى اجرایى( مستعفى " بازخریدى" بازنشستگى ) آنان را نیز تایید نمایند. لذا درصورت عدم تایید یكى از ٣ مورد موصوف تنها سوابق اجرایی نمی تواند ملاك ثبت نام گردد. ضمنا وزارت نفت با آن همه عظمت خود نمی تواند معینات نفتى خود را به مسئولیت خود ترانزیت نماید چون ترانزیت كالا ( به جز حمل با راه آهن كه با تعهد راه آهن جمهورى اسلامى ایران میسر می باشد) كلیه ارگانهاى دولتى و بخش خصوصى می بایست با تعهد و مسئولیت یك شركت حمل ونقل بین المللى نسبت به این كار اقدام نمایند. ( حتى ترانزیت به صورت لوله اى) لذا اگر گمرك ایران در انجام ترانزیت لوله اى صرفا با مسئولیت وزارت نفت این رویه را بدون قبول اظهارنامه ترانزیتى از شركت حمل ونقل پذیرفته باشد این عمل گمرك مغایر قانون است.

2-  اگر هر صادر كننده و وارد كننده اى به عنوان فعال حمل ونقل بین المللى محسوب گردد باید همه اشخاص دارنده كارت بازرگانى هم به عنوان واجد شرایط در ازمون شرکت کنند. در ضمن طبق همان ماده ٢ آیین نامه كالاهاى عبورى و قوانین گمركى حتى ترانزیت با لوله هم باید توسط شركت هاى حمل و نقل بین المللى انجام پذیرد و شركت نفت نمی تواند در این موضوع دخالت ( فورواردرى) بنماید و اگر غیر از این باشد شركت نفت تخلف بزرگى را مرتكب شده است.

3- اگر مراد و مقصود به رسمیت نشناختن حمل و نقل از طریق لوله به عنوان یکی از شقوق حمل و نقل باشد، این فعل و ترک فعل خود غیر قانونی است امروزه به سان ایران در تمامی کشورها حمل و نقل از طریق لوله به عنوان یکی از شاخه های حمل و نقل شناخته شده است. اگر مراد و مقصود شرکت در آزمون است فعالان حمل و نقل از طریق لوله تمامی شرایط را دارا هستند و اگر اظهار شود که این آزمون برای حمل و نقل جاده ای و از طرف متولی آن سازمان محترم راهداری و حمل و نقل جاده ای برگزار می شود سخنی به حق است و تنها حق فعالان حمل و نقل جاده ای است. اما چون سایر شقوق به ویژه دریایی ها رخصت شرکت در آزمون را پیدا کرده اند فعالان حمل و نقل از طریق لوله نیز به حق هستند.

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • آرزو امیدوار 0 0

    هفته قبل دسته جمعی رفته بودیم شمال(نکا) جهت تایید سوابق بیمه جاده ها کیپ، آححح، ترافیک سنگین ولی روان، همه قانونمند بین خطوط حرکت می کردند. رسیدیم به مقصد دیدیم عده ای سیاه پوش با قیافه های ماتم زده " از بَلَمی به سوی ساحل " پیاده شدند. چهره های داغون، آشفته، پریشان و مضطرب آنان، جیگر هر بیننده ای را آتیش می زد. آمدند و رفتند سراغ هیات مدیره انجمن در حال تاسیس صنفی، چی گفتند چی شنفتندن؛ خودشان می دانند و خدایشان بازگشتند و سوار کشتی خود شده رفتند و رفتند دور شدند… کوچیک و کوچیک شدند در ورای افق در دل دریا گم شدند. دمی بعد از طریق گروه وایبری فعالان حمل و نقل بین المللی از طریق لوله پیامی با این مضمون دریافت گردید: " در راستای مصالح جمعی و همدردی با یکی از اعضای خانواده بزرگ حمل و نقل از برگزاری هر گونه مراسم شادی و تجمع پرهیز گردد " ما نیز به احترام حرف بزرگترها شرکت در آزمون را به دوره بعد موکول کردیم. البته از تصمیم بچه های حفاری(شرکت ملی حفاری شمال غرب کشور) و سایر مناطق بی خبرم، خبری شد خبرتان کنم. حال پریشان آنان جگرسوز بود خاطره بدی بود " خاطرات شمال محال یادم بره… " آرزو امیدوار رشتی - فعال حمل و نقل از طریق لوله

  • فعال حمل ونقل واقعى 0 0

    آرزو و امید بر جوانان عیب نیست

  • حمل ونقل ریلى 0 0

    در قانون عبور کالاى خارجى اشاره به حمل ونقل از طریق جاده دریا ریل هوا ویا ترکیبى از موارد فوق الذکر اشاره شده نه ترکیب با لوله!!!!!!

  • سید صالح یحیوی 0 0

    در ماده ۲ آیین نامه اجرائی قانون حمل و نقل و عبور کالای خارجی از قلمرو جمهوری اسلامی ایران مصوب ۱۸/۰۵ / ۱۳۷۷ آمده است. ماده ۲ - حمل و نقل کالای عبوری از قلمرو گمرکی جمهوری اسلامی ایران منحصر به یک وسیله خاص نبوده و حمل آنها با وسایط نقلیه گوناگون اعم از کشتی، کامیون، قطار، هواپیما و لوله یا ترکیبی از آنها(حمل مرکب) تحت ضوابط این آیین نامه مجاز می باشد. علاقمندان می توانند به کتاب " ترانزیت؛ قوانین، مقررات و رویه های اجرایی در قلمرو جمهوری اسلامی ایران " ناشر: سازمان رهداری و حمل و نقل جاده ای، صفحه ۲۱ و کتاب " قوانین و مقررات حمل و نقل بین المللی کالا و مسافر " ناشر: انتشارات کارا به سفارش سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، تدوین: دفتر حقوقی و تدوین مقررات، صفحه ۱۲۴ مراجعه نمایند. شایان توجه است که در سه ماده از قوانین مختلف نیز به شناسایی حق و حقوق فعالان حمل و نقل بین المللی از طریق لوله اشاره شده است که متعاقبا با ذکر عنوان قانون و شماره ماده به اطلاع افکار عمومی رسانیده خواهد شد.

  • سید صالح یحیوی 0 0

    راقم به سبب حضور و فعالیت در بندر نکا بسیاری از فعالان حمل و نقل دریایی را می شناسم و از رغبت ایشان به حضور و فعالیت در سایر شقوق حمل و نقل مطلع هستم بسیاری از قوانین، آیین نامه های اجرایی، دستورالعمل ها و بخشنامه ها بیات شده اند و پاسخ گویی واقعیت های فعلی صنعت حمل و نقل نیستند و ایشان به غایت راغب هستند که به استناد به قوانین مذکور دریچه ای برای نفوذ در حیطه فعالیت سایر شقوق بیابند. گرچه فعال بودن و رغبت حضور در همه ی صحنه ها عمل ناپسندی نیست ولی سبب آشفتگی و هرج و مرج می گردد. لذا لزوم بازنگری در قوانین امری ضروری است. در صنعت حمل و نقل دریایی حوزه های فعالیتی وجود دارد که با بی مهری بزرگان مغفول واقع شده است. مورد اول: همه ساله تعداد زیادی از شناورهای ماهیگیری صنعتی و نیمه صنعتی کشور جهت صید صنعتی و فعالیت به آب های بین المللی در اقیانوس هند رهسپار می شوند. فعالیت آنان تحت پوشش سازمان شیلات محلی و شرکت های تعاونی انجام می گیرد. در این بین اگر رخداد نامیمونی رخ دهد مثلا هزاران مایل دورتر موتور یکی از شناورها خراب شود. بعد از روزها با هزاران مکافات موضوع به اطلاع مالک کشتی رسانیده خواهد شد. ایشان نیز جهت امداد به سازمان جهاد و کشاورزی شهرشان مراجعه خواهند کرد آنان نیز به وزارت جهاد و کشاورزی اطلاع خواهند داد تا مراحل اداری طی شود و سازمان شیلات مرکز از موضوع مطلع شده از طریق نیروی دریایی پیگیر کمک رسانی شوند. فرآیند آن چنان طولانی خواهد شد که ناخواسته آن شناور در میان امواج دریا راه گم کرده در سرزمین دزدان دریایی لنگر خواهد انداخت و ده ها مورد دیگر که چنین می نمایاند که وزارت جهاد و کشاورزی از رسیدگی به آنها به سبب ماهیت فعالیت خود ناتوان است. فعالیت ناوگان ملی ماهیگیری از مواردی است که باید در زیر مجموعه سازمان بنادر و دریانوردی قرار گیرد. همکاران بزرگوار در انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته می توانند از طریق امور شرکت های سازمان بنادر و دریانوردی موضوع اتنزاع فعالیت های شناورهای مذکور از وزارت جهاد و کشاورزی را پیگیری نمایند و شرکت های کشتیرانی فعال در زمینه ماهیگیری را تاسیس و مدیریت نمایند. مدیریت آنلاین حمل و نقل دریایی موجب سهولت فعالیت آنان می شود و همکاران انجمن صنفی بر آن اشراف دارند. البته ممکن است مقاومت هایی در این خصوص به عمل آید. به ویژه در بنادر شمالی، از طرفی به سبب نزدیکی مراکز فعالیت ماهیگیری در سواحل با مراکز تولیدی در پس کرانه ها و از طرف دیگر به سبب استحصال یک کالای گرانقیمت در سواحل شمالی که تولید و صادرات آن سبب آشنایی و نزدیکی عده ای در سازمان شیلات وزارت جهاد و کشاورزی با آنان گردیده است مانع تراشی خواهند نمود ولی ایمان قلبی دارم که فعالان حمل و نقل دریایی در صورت پیگیری می توانند زمینه فعالیت جدیدی را در سواحل و بنادر خلیج فارس، دریای عمان، دریای خزر و دریاچه ارومیه(آرتیمیا) برای اعضای انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته فراهم نمایند. وضعیت حقوقی تولید ماهی در استخرها در داخل قلمرو سرزمینی نیز تا فراهم شدن شرایط زیر نظر وزارت جهاد کشاورزی باقی بمانند. مورد دوم: گروههایی در شبکه های اجتماعی کشور فعال هستند نظیر گروه وایبری فعالان حمل و نقل ریلی یا گروه تلگرام فعالان حمل و نقل هوایی و غیره گروه هایی این چنین در شبکه های اجتماعی مجازی بین المللی نیز فعال هستند اگر عضو جدید ایرانی وارد این مجموعه ها شوند با درخواست های فراوان جهت معرفی و در اختیار قرار دادن شناور دریایی جهت حمل از بنادر ایران به بنادر سایر کشورها مواجه خواهند شد. کشور قطر در حال ساخت مجتمع های ورزشی جهت برگزاری مسابقات جهانی است. و برای ساخت و ساز گسترده نیازمند به سیمان است بسیاری از فعالان حمل و نقل دریایی در به در دنبال کشتی جهت بارگیری سیمان از کارخانه سیمان کنگان به مقصد قطر هستند و به سبب نبود کشتی زمینه صادرات محدود شده است. شرکت های ساختمانی ترکیه، سیمان را از بندر مرسین بارگیری می کنند و با دور زدن دنیا به قطر می آورند در حالی که تجار به سبب نبود شناور قادر به صادرات سیمان در مسیر چند ساعته نیستند. بر اساس اعلام رسمی انجمن صنفی کشتیرانی و خدمات وابسته چند میلیارد تومان سرمایه دارد و با دعوت از اعضا می تواند شرکت سهامی عام کشتیرانی را تاسیس نمایند. این فعل دو مزیت عمده برای ایشان دارد. نخست از ریزش اعضا که گریبانگیر تمامی انجمن های صنفی شده است و علل آن نیز بدیهی است و بیان آن در این مجال نگنجد جلوگیری خواهد شد و از طرفی دیگر سایر فعالان غیر عضو را به عضویت ترغیب خواهد نمود. چه کم از آن شرکت خصولتی دارند. زمینه انتفاع جدیدی فراهم خواهد شد. با سرمایه اندوخته و نیز افزایش سرمایه می توانند در نخستین گام دو سه کشتی فله بر با DWT سه هزار، پنچ هزار تنی کارکرده خریداری نمایند و در مسیر بنادر حوزه خلیج فارس فعالیت نمایند. برای خرید شناورهای مذکور می توانند به شیپ بروکرهای کره ای مراجعه کنند شیپ بروکرهای چینی ارزان می فروشند ولی کالای بی کیفیت چنیی را، شیپ بروکرهای اماراتی گنجشک را به جای قناری رنگ می کنند و می فروشند اما شیپ بروکرهای کره ای با انصاف ترند. در یک مورد آکازیون کشتی پنچ هزار تنی کره ای با ۱۵ سال ساخت با تحویل در بندرعباس به قیمت ۴ میلیون دلار می فروختند به قولی " زیر پای یک خانم دکتر بود " خیلی تمیز و عالی بود پول نداشتم از کسانی هم که احتمال می دادم داشته باشند تا ۵،۶ میلیون بهم قرض بدهند پرس و جو کردم آنها نیز دست و بالشان تنگ بود در هر حال توسط یک بنگلادشی خریداری شد مراد و مقصود پیشنهاد تاسیس شرکت کشتیرانی توسط انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته است. و مراد و مقصود غایی دعوت همگان به فعالیت در حوزه کاری خودشان است.

  • دوست چاه کن 0 0

    شرکت ملى حفارى؟؟!!! تو محله ما یک چاه کن هم هست آیا ایشون چطور واجد شرایط هست؟؟؟

  • آرزو امیدوار 0 0

    خاله جان! من متولد اول شهریور ۱۳۳۷ تهران هستم سه روز قبل ۵۷ ساله شدم درسته دیگه پیرم ولی دل جوانی دارم و هزاران آرزو هر کس به طریقی دل ما می شکند. بیگانه جدا دوست جدا می شکند بیگانه اگر می شکند حرفی نیست. من در عجبم دوست چرا می شکند در تقابل بین فعالان حمل و نقل بین المللی از طریقه لوله با بدخواهان؛ نمی دانم آنان چه حظی می برند از منت کشی، گردن خود را خم می کنند پیش این و اون، در عجبم این همه زمینه فعالیت است چرا علاقمند به حضور در حیطه فعالیت سایر شقوق هستند. " در خصوص فعالیت شرکت های معلوم الحال و نمایندگی آنها در امر حمل و نقل جاده ای، با توجه به ابهامات موجود در نحوه فعالیت آنان، تا اطلاع ثانوی نسبت به انجام تشریفات مربوطه طبق روال سابق اقدام تا موضوع با مراجع مربوطه مورد بحثو بررسی قرار گرفته و تعیین تکلیف گردد " امروز و فردا است که تعیین تکلیف شوند.

نظرسنجی
مهمترین دلیل عدم تحقق کامل اهداف برنامه پنجم توسعه در حوزه حمل‌ونقل را چه می‌دانید؟
نتایج
آخرین عناوین پربازدیدترین پربحث ترین
معرفی کتاب معرفی نشریه هفته نامه حمل ونقل