| کد خبر: 31300 |

وبلاگ تین نیوز، داوود کشاورزیان | پس از این که ترک‌ها در روزهای پایانی ماه گذشته اقدام به وضع تعرفه عبوری برای کامیون‌های ایرانی در خاک خود کردند، ایران نیز طبق حقی که داشت این مساله را تلافی کرد و پس از آن برای حل بحران پیش آمده به طرف ترک پیشنهاد مذاکره داد که البته پس از صحبت‌های ابتدایی انجام شده با ترکیه برای حل موضوع تعرفه ترانزیت، دیگر مذاکره‌ جدیدی صورت نگرفته و اوضاع به شکل سابق است. 

این در حالی است که در طول سال‌های گذشته همواره عملیات ترانزیت بین ایران و ترکیه طبق قرارداد وضع شده بین دو کشور که در دهه 70 نهایی شده است انجام می‌شده و این اقدام ترکیه توجیه‌پذیر نبوده است اما ایران بر مبنای حسن نیتی که داشت و دارد پیشنهاد مذاکره را داده که ترک‌ها هنوز آن را نپذیرفته‌اند و شرایط به مانند گذشته ادامه دارد. 

البته با توجه به وضعیت و موقعیت جغرافیایی ایران و ترکیه ترانزیت زمینی کالا از طریق خاک هر دو طرف مزیت نسبی بالایی دارد و قطعا نمی‌توان به قطع رابطه همکاری ترانزیتی با ترکیه اندیشید اما در شرایطی که تعرفه کامیون ها بسیار بالا رفته و هزینه رفت و آمد را به اوج خود رسانده است می‌توان به طراحی مسیرهای جایگزین و موازی با ترکیه نیز فکر کرد.

به هر حال عملیاتی شدن عبور و مرورها از مسیرهای جدید پس از نهایی شدن بررسی‌ها انجام خواهد شد و در صورتی که صرفه مالی و اقتصادی لازم در این مسیرها به اثبات برسد ما از طراحی آن‌ها استقبال می‌کنیم.

برگرفته از خبر ایسنا

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

آخرین عناوین پربازدیدترین پربحث ترین
معرفی کتاب معرفی نشریه هفته نامه حمل ونقل