| کد خبر: 27425 |

تین نیوز | رییس شورای بازرگانی مشترک ایران و ترکیه گفت: شرط ترک‌ها برای توافق در تردد کامیون‌ها در مرز بازرگان، برداشتن مابه‌التفاوت سوخت از طرف ایران به شرط پلمپ باک کامیون‌های ترکیه است.
 
رضا کامی اظهار کرد: بعد از اعتصاب دو هفته‌ای کامیون‌ها در مرز بازرگان و حل نشدن اختلاف‌ طرفین کامیون‌ها و اتوبوس‌ها تردد در این مرز را کاهش داده‌اند و ورود و خروج در این هفته کاهش چشم‌گیری پیدا کرده است.
 
وی افزود: آمار گمرکات منطقه نشان می‌دهد محصولات صادراتی زیادی در گمرک متوقف مانده است اما تکلیف برخی از کالاها مثل مواد غذایی و کالاهای کشاورزی که فساد‌پذیر هستند باید به زودی مشخص شوند.
 
کامی اظهار کرد: این مشکلات به دلیل افزایش نرخ سوخت از طرف ایران و اخذ مابه‌التفاوت سوخت از کامیون‌های ترکیه به وجود آمده است که ترکیه نیز برای مقابله با مثل به اعمال عوارض دوبرابری اقدام کرده است.
 
رییس شورای بازرگانی مشترک ایران و ترکیه گفت: مسیر ایران و ترکیه از قدیم به عنوان مهم‌ترین قسمت جاده ابریشم شناخته می‌شد و جایگزین‌کردن آن برای دو طرف کار راحتی نیست.
 
به گفته رییس شورای بازرگانی مشترک ایران و ترکیه این بلاتکلیفی عوارض دو طرف باعث تحمیل خسارت‌های بالا به صادر‌کنندگان و وارد‌کنندگان دو کشور می‌شود، همچنین افزایش هزینه‌ حمل‌ونقل توان رقابت تجار را کاهش می‌دهد.
 
وی خاطر نشان کرد: دو دولت ایران و ترکیه مایل به توافق جدید هستند اما تا به حال روند مذاکرات مثبت نبوده است.
 
کامی عامل اصلی این مشکل را انسجام شرکت‌های حمل‌ونقل در ترکیه می‌داند، در حالی که در ایران حاکمیت حمل‌ونقل دست رانندگان است و رانندگان فقط از شخصیت حقوقی شرکت‌ها استفاده می‌کنند اما تصمیم‌گیری توسط شرکت‌ها انجام نمی‌شود.
 
به گفته رییس شورای بازرگانی مشترک ایران و ترکیه حجم تجارت ایران و ترکیه در سال 2002 یک میلیارد دلار بوده است که این میزان در سال 2012 به 15 میلیارد دلار رسید اما در سال 2013 با کاهش دو میلیارد دلاری مواجه بود که این کاهش به دلیل کاهش صادرات سنگ‌هایی گران‌قیمت به دلیل افزایش تحریم‌ها بود.
 
کامی اظهار کرد: تراز تجاری ایران و ترکیه عمدتا برای ایران منفی است و 60 درصد به نفع ترکیه است. همچنین مبادلات غیرنفتی ایران و ترکیه به‌طور میانگین سه میلیارد دلار است.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

نظرسنجی
به نظر شما اولویت استفاده از سرمایه‌های جذب شده خارجی از سوی وزارت راه و شهرسازی در کدام بخش است
نتایج
آخرین عناوین پربازدیدترین پربحث ترین
معرفی کتاب معرفی نشریه هفته نامه حمل ونقل