| کد خبر: 510 |

تین نیوز | در حال حاضر تحولات در منطقه یورو و وضعیت اقتصاد جهان در کنار ناآرامی های سیاسی این کشور که به سقوط دولت ویکتور یانوکوویچ منجر شده، مهم ترین نگرانی ها درباره افق وضعیت اقتصادی این کشور است. اعتماد به دولت و نهادهای دولتی پایین است، رشد اقتصاد طی دو سال اخیر پایین بوده و به دلیل وضعیت بحرانی کشور پیش بینی می شود شرایط برای مدتی وخیم باقی بماند.
    در سه ماهه چهارم سال 2013 پس از پنج فصل کاهش نرخ رشد اقتصادی، اقتصاد اوکراین در مقیاس سالانه رشدی 7/3 درصد داشت که حاصل محصول خوب کشاورزی بود. در کل سال گذشته میلادی اقتصاد اوکراین هیچ رشدی نداشت؛ درحالی که در سال 2012 نرخ رشد 2/0 درصد بود. از سوی دیگر عملکرد بخش های کلیدی داخلی اوکراین به دلیل شرایط بیرونی نامطلوب و عدم اجرای اصلاحات در داخل، ضعیف باقی مانده است.
    پیش بینی شده رشد اقتصادی در سال جاری میلادی مثبت باشد؛ اما ریسک هایی که اقتصاد اوکراین را تهدید می کنند بسیار بزرگ هستند و همه چیز به تحولاتی بستگی دارد که از این پس رخ خواهد داد. در خارج اوکراین روند شکننده بهبود شرایط در منطقه یورو که سبب کاهش تقاضا برای کالاهای صادراتی اوکراین می شود و دسترسی کمتر به بازارهای سرمایه جهانی موانع اصلی رشد و رونق اقتصادی این کشور هستند.
    در داخل، تاثیر بحران سیاسی چند ماه اخیر و ناکامی در دستیابی سریع به ثبات سیاسی در کنار بدهی عظیم و اجرایی نشدن اصلاحات اقتصادی موانع بزرگی هستند که سامان یافتن شرایط را دشوار خواهند کرد. به تعویق افتادن اصلاحات ضروری به این معنا است که اصلاحات در آینده باید با سرعت و شدت بیشتری انجام شوند. از سوی دیگر دسترسی اوکراین به منابع مالی خارجی به دلیل بی اعتمادی سرمایه گذاران اندک است.
    سرمایه گذاران بین المللی نگران وضعیت کلی اقتصادی و سیاسی و جو بد سرمایه گذاری هستند. در حال حاضر بانک جهانی برای حمایت از بخش بانکداری مشغول همکاری با دولت، بانک ملی اوکراین و نهادهای مالی این کشور است تا سیاست های اصلاحی به اجرا گذاشته شود.
    شواهد موجود نشان می دهد اوکراین با یک بحران در حوزه بهداشت و درمان مواجه است و نیاز دارد تدابیر فراگیر و فوری برای سامان دادن به وضعیت سیستم بهداشتی و درمانی اتخاذ کند تا روند بدتر شدن شرایط معکوس شود. نرخ مرگ و میر بزرگسالان در اوکراین بالاتر از همسایگان این کشور است و جزو بالاترین میزان ها در اروپا و جهان است.
    در ابتدای سال 2009 نرخ بیکاری در این کشور به 5/9 درصد افزایش یافت؛ زیرا این کشور نیز تحت تاثیر بحران مالی و رکود اقتصادی در جهان قرار گرفت. در سال 2013 نرخ بیکاری 5/7 درصد بود. درحالی که کارخانه ها با کمبود نیروی کار ماهر مواجه هستند. بسیاری از فارغ التحصیلان دانشگاه ها نمی توانند شغل مناسب بیابند و در نهایت در حوزه هایی که با تحصیل و مهارت شان سازگار نیست، مشغول به کار می شوند.
    نرخ باسوادی در اوکراین بالااست با این حال اختصاص بودجه بالابه آموزش به رشد کیفیت آموزش منجر نشده است. در این حوزه، اولویت دولت اوکراین باید استفاده بهتر از منابع اختصاص یافته به این بخش از طریق کاهش تعداد مدارس و سازگار کردن تعداد آنها با تعداد دانش آموزان باشد.
    اوکراین ظرفیت عظیمی در حوزه کشاورزی دارد و می تواند نقشی مهم در تامین امنیت غذایی جهان بازی کند. طی سال های اخیر از این ظرفیت به طور کامل استفاده نشده است و این امر حاصل عدم نوسازی روش ها و تجهیزات بوده است. ایجاد یک سیستم قانونی برای تضمین مالکیت زمین، ثبت تحولات و دسترسی بیشتر به بازارهای جهانی عناصر مهم سازمان یافتن این بخش هستند.
    امنیت جاده های اوکراین از لحاظ تصادفات و مرگ و میرها یکی از بدترین ها در اروپا است. بخشی بزرگ از شبکه جاده های این کشور نیازمند نوسازی است تا استانداردهای اروپایی امنیت رعایت شود. بهبود کارآیی بخش حمل ونقل می تواند نقشی بزرگ در افزایش رقابت پذیری اقتصاد داشته باشد.
    در حوزه مصرف انرژی، اوکراین یکی از پایین ترین کارآیی ها را در منطقه دارد و نوسازی ساختار و تجهیزات این بخش یکی از چالش های اصلی دولت آینده این کشور خواهد بود. این بخش با مشکلاتی نظیر حفظ امنیت، اتکاپذیری و کیفیت عرضه مواجه است که حاصل به تعویق افتادن اصلاحات است.
    سرمایه گذاری ناکافی، به تعویق افتادن عملیات های تعمیر و نگهداری، وضعیت نامطلوب مالی شرکت های فعال در حوزه انرژی برخی از مشکلات این بخش هستند. تداوم این وضعیت، پایایی رشد اقتصادی را تهدید می کند و به محیط زیست لطمه وارد می کند و هزینه ارائه خدمات اجتماعی را بالاخواهد برد.
    
   

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

نظرسنجی
به نظر شما اولویت استفاده از سرمایه‌های جذب شده خارجی از سوی وزارت راه و شهرسازی در کدام بخش است
نتایج
آخرین عناوین پربازدیدترین پربحث ترین
معرفی کتاب معرفی نشریه هفته نامه حمل ونقل