| کد خبر: 26754 |

تین نیوز |  براساس یافته‌های یك طرح مشترك تحقیقاتی، سازمان جهانی تجارت و سازمان همكاری اقتصادی‌ (OECD) درسال ٢ ١٣، درخصوص تعیین اولویت‌ها و استراتژی‌های توسعه کشورهای درحال توسعه، مشخص شد كه برای این كشورها مشاركت در زنجیره ارزش جهانی (GVC) و تسهیل تجاری به مهم‌ترین اولویت برای احیای اقتصادشان تبدیل شده است. این یافته‌ها بر این واقعیت تاكید دارد كه برای اكثر كشورهای درحال توسعه پیوستن به زنجیره ارزش جهانی یک مسیر نیل به توسعه اقتصادی و شكل‌دهی به ساختار صنعتی تبدیل شده است. زنجیره ارزش‌جهانی برای توصیف مجموعه عملیات موردنیاز در یک صنعت یا خدمت جهت خلق ارزش جدید به‌كار می‌رود كه در مراحل و مناطق مختلف به صورت زنجیروار صورت می‌پذیرد. رشد زنجیره ارزش جهانی موجب درهم‌تنیدگی اقتصادها و منجر به تخصص‌گرایی روبه‌افزایش فعالیت‌ها در زنجیره ارزش شده است. بیش از ٧ درصد از تجارت جهانی کالا مربوط به كالاهای واسطه‌ای و خدمات کالاهای سرمایه‌ای است. رشد حیرت‌آور تجارت بین شرکت‌ها در كالاهای واسطه‌ای و تجارت خدمات اشكال رقابت و تجارت جهانی را دچار تغییر كرده‌ است.  این یافته‌‌ها از خودارزیابی ٨ کشور در حال توسعه، ٥٢ كشور كمك‌كننده همكاری‌های دوجانبه و چند‌جانبه و ارایه‌دهندگان همكاری تجاری جنوب- جنوب و همچنین اخذ نظرات ٥٢٤شركت عرضه‌كننده در كشورهای درحال‌توسعه و ١٧٣شركت از كشورهای پیشرفته صنعتی اخذ شد. با وجود آن‌كه تامین‌کنندگان در كشورهای درحال‌توسعه از اجزای جدایی‌ناپذیر زنجیره ارزش جهانی كالاهای کشاورزی موادغذایی، فناوری‌اطلاعات، منسوجات و پوشاک، گردشگری، حمل‌ونقل و تدارکات هستند، اما موفق نشده‌اند از مزایای بالا رفتن از زنجیره ارزش، یعنی ارتقا از فعالیت‌های کم‌ارزش به فعالیت‌های با ارزش افزوده ‌بالاتر بهره‌مند شوند.  از این‌رو هرگونه اقدامی كه به بهبود مشارکت کشورها در این زنجیره بینجامد برای دستیابی به هدف رشد اقتصادی، اشتغالزایی و کاهش فقر مثمرثمر خواهد بود. اولویت‌هایی مانند افزایش رقابت‌پذیری، تنوع صادراتی، توسعه شبكه زیرساخت ازجمله زیرساخت‌های تجارت فرا‌مرزی است و همچنین گسترش همكاری‌های منطقه‌ای از اولویت‌های بعدی این كشورها اعلام شده است. درحال‌حاضر منافع ناشی از مشاركت در زنجیره ارزش جهانی به‌طور یکسان توزیع نمی‌شود، شرکت‌های بزرگ حرفه‌ای با فناوری بالا كه از شبكه‌های وسیع توزیع و بازاریابی، بازارهای صادراتی متنوع، پایگاه‌های قوی فروش و کارگران ماهر برخوردارند از منافع این مشاركت بیش از كشورهای دارای منابع تولید و متمركز بر بخشی از فرآیند تولید (مونتاژ) بهره‌مند می‌شوند.  بسیاری از کشورهای درحال توسعه به دلیل رویه‌های ناکارآمد مرزی، تعرفه‌های بالا و موانع غیرتعرفه‌ای كشورهای خریدار نمی‌توانند از مزایای تجارت کالایی یا خدمات بهره‌مند شوند. محدودیت در جریان اطلاعات، موانع سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی (FDI) سبب شده کشورهای درحال توسعه به‌طور گسترده به طراحی و پیاده‌سازی استراتژی‌های یکپارچه‌سازی و ارتقا در زنجیره ارزش جهانی روی آورند.این كشورها برای كسب سهم بیشتر در زنجیره ارزش جهانی متعهد می‌شوند كه به رفع موانع پیش ‌روی زنجیره عرضه شركت‌های كوچك و متوسط، بهبود بازدهی بخش خدمات (به‌ویژه خدماتی كه با زنجیره‌های ارزش جهانی هم‌پیوندی پیدا می‌کنند) و تقویت تعهد به ممانعت از بكارگیری اقدامات محدود كننده حمایت‌گرایی و موانع غیرتعرفه‌ای بپردازند.
از سوی دیگر شرکت‌های کوچک و متوسط (SME,s)علاقه‌مند به گسترش فعالیت‌ها در سطح بین‌المللی می‌توانند با انتخاب مدل کسب و کار زنجیره ارزش جهانی به‌عنوان وسیله‌ای برای افزایش رقابت جهانی، سودآوری و پایداری درازمدت به كارآیی بالاتری دست یابند. زنجیره ارزش فعالیت‌هایی مانند تحقیق و طراحی، تولید، بازاریابی، توزیع و حمایت از مصرف‌کننده نهایی را دربرمی‌گیرد. اگر شركتی بخواهد جایگاه خود در زنجیره ارزش را بداند، باید بپذیرد هر بنگاه به‌عنوان یک حلقه در فرآیند زنجیره ارزش، مابه‌ازایی به این زنجیره خواهد افزود. لذا با مدیریت ‌درست فعالیت‌های این زنجیره می‌تواند برای خود مزیت رقابتی ایجاد کند. با توجه به این‌كه رعایت استانداردهای بین‌المللی برای قیمت، کیفیت و برنامه زمانی تحویل، سختگیرانه‌تر شده است،  بنگاه‌هایی كه هزینه‌های کمتر، تولید بیشتر یا امتیاز خاص فناوری داشته باشند، قادر به مشاركت در این زنجیره هستند. به‌عبارت دیگر هر بنگاهی توان حفظ خود در این شرایط رقابتی را ندارد. از این‌رو انعطاف‌پذیری و مسئولیت‌پذیری در پاسخگویی به نیازهای مصرف‌کننده كالا و خدمات به مهم‌ترین جزء زنجیره ارزش تبدیل می‌شود و انتخاب كارآترین راه‌حل برای هر گام در زنجیره،  بنگاه را از رقبا متمایز خواهد کرد.

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

نظرسنجی
مهمترین دلیل عدم تحقق کامل اهداف برنامه پنجم توسعه در حوزه حمل‌ونقل را چه می‌دانید؟
نتایج
آخرین عناوین پربازدیدترین پربحث ترین
معرفی کتاب معرفی نشریه هفته نامه حمل ونقل