| کد خبر: 169759 |

◄ آخوندی: در شرایط سخت اقتصادی هستیم

وزیر راه و شهرسازی داشتن نظریه و تلاش برای عدم قطعیت در اقتصاد کنونی را راهکاری برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور دانشت.

تین نیوز

وزیر راه و شهرسازی داشتن نظریه و تلاش برای عدم قطعیت در اقتصاد کنونی را راهکاری برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور دانست.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی در نخستین دوره جشنواره پژوهشگران جوان اقتصاد ایران گفت:  از منظر برخی از رسانه‌ها مفهوم جمله دولت کاری کند؛ یعنی دولت علم اقتصاد را کنار بگذارد و سیاسی عمل کند. درواقع از شیر مرغ تا جان آدمیزاد را نرخ‌گذاری کند و هر کس دراین‌بین تخلفی مرتکب شد به مجازات برسد.

آخوندی افزود: در این فرایند قانون محدود می‌شود و دست سیاست‌گذار و تصمیم گیر باز می‌شود. درواقع به سمت سیاست بروکراتیک و تخصیص ۱۰۰ درصد دولتی گام برداشته می‌شود. لذا هر کس وارد این گردونه مداخله حداکثری دولت نشد، کسی است که کاری انجام نمی‌دهد، پس تکلیف وی مشخص است.

این عضو کابینه دولت دوازدهم بابیان اینکه اقتصاد ایران در شرایط سختی قرار دارد گفت: معمولاً بزرگان علم اقتصاد به همه دولتمردان توصیه می‌کنند در مواقع قرار گرفتن در بحران و تنگنای اقتصادی، اول به داخل اقتصاد برگشته و مشکلات ساختاری اقتصاد را شناسایی کنند.

آخوندی تصریح کرد: قاعدتاً یک مشکل اقتصادی با راهکار سیاسی درمان نمی‌شود ممکن است مسائل سیاسی، بین‌المللی و محیطی نقش بسیار تعیین‌کننده‌ای برای تخفیف یا تشدید شرایط داشته باشند اما درنهایت مسائل اقتصادی را باید به روش اقتصادی حل کرد.

وزیر راه و شهرسازی افزود: به‌طور قطع یک سیاستمدار خارج از علم اقتصاد نمی‌تواند راهکاری برای رفع مشکلات اقتصادی پیدا کند.

آخوندی تذکر سوم را «عدم قطعیت» عنوان کرد و گفت: در محیط اقتصادی که عدم قطعیت وجود داشته باشد؛ هیچ‌گونه سرمایه‌گذاری صورت نخواهد گرفت و رشد اقتصادی در آن شکل نمی‌گیرد. پس اگر در تنگنای اقتصادی از قانون، حقوق و مالکیت عبور کنیم، آیا فکر کرده‌ایم که این اقدامات به افزایش قطعیت یا عدم قطعیت می‌انجامد؟

او گفت: بسیاری از مباحث که در جامعه مطرح می‌شود، در جهت افزاش عدم قطعیت، عبور از حقوق مالکیت و مشوق مداخله گسترده دولت در بازار است. در حالی‌ که دولت باید از قانون حمایت و از حقوق مالکیت حراست و حفاظت کند. همچنین تثبیت محیط اقتصادی و کم کردن عدم قطعیت‌ است.

وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: دولت نباید تسلیم فضای روانی شود. باید در برابر این فضایی که عدم قطعیت را تشدید می‌کند مقاومت کرد. زیرا تسلیم شدن در برابر عدم قطعیت و تصمیم‌گیری مداخله‌ای برای بازار ‌تصمیمات بعدی را به همراه خواهد داشت. که بازگشت از آن پرهزینه و سخت خواهد بود.

آخوندی بزرگ‌ترین مسئله در ایران را «نظریه» خواند و تصریح کرد: فقدان نظریه دردی است که امروز با آن در حوزه‌های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی  مواجه هستیم.  

او افزود: با مطرح‌شدن بحث خصوصی‌سازی در اوایل دهه ۸۰ شاهد تشکیل سیستم‌های تعزیرات حکومتی، سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان هستیم اما سیستم رقابتی را نداریم و نگاهی به لوازم و ملحقات مباحث تجاری‌سازی در اقتصاد آزاد نشده است.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه گفت: نقطه سر صفر یکی دیگر از مشکلات کشور است و همه باید تلاش کنیم یک نظریه داشته باشیم و از الزامات آن نیز دفاع کنیم.

آخوندی تأکید کرد: اگر بازار رقابتی را انتخاب کردیم باید الزامات آن را بپذیریم و اگر اقتصاد متمرکز را برگزیدیم تا ابد به الزامات آن پایبند باشیم. هرچند اقتصاد متمرکز را نه توصیه می‌کنم و نه آن را قبول دارم.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.