| کد خبر: 133616 |

موتمنی گفت: ما مالیات ارزش افزوده را قبول داریم اما معتقد هستیم که مانند همه دنیا باید یک بار از کالا این مالیات گرفته شود.

تین‌نیوز | 

موتمنی گفت: ما مالیات ارزش افزوده را قبول داریم اما معتقد هستیم که مانند همه دنیا باید یک بار از کالا این مالیات گرفته شود.

 

به گزارش  ایلنا، در خودرو نیز در بخش وارداتی‌ها یک بار در گمرک این هزینه پرداخت می‌شود و در تولیدات داخلی نیز در همان موقع ثبت‌نام این مبلغ پرداخت می‌شود اما اینکه بیاییم دوباره مالیات را پرداخت کنیم درست نیست.

 

رئیس اتحادیه فروشندگان اتومبیل در خصوص وضعیت اعضای این اتحادیه گفت: به طور کلی ما سال گذشته وضعیت خوبی نداشتیم و شب عید نیز آنطور که باید و شاید نتوانستیم از بازار استفاده کنیم.

 

سعید موتمنی ادامه داد: رکود و مشکل مالیات بیشترین اثرگذاری را در صنف ما داشته است. در حال حاضر ماموران دارایی فقط طبق دستورالعمل انجام شده عمل می‌کنند در صورتی که از واقعیت صنف بی‌اطلاع هستند. الان تقریباً بیش از نیمی از مردم کشور حداقل یک بار از نمایشگاه‌ها ماشین خریداری کرده‌اند اما هیچ‌کدام تا حالا پولی بابت ارزش افزوده نداده‌اند.  حالا اداره دارایی فشار می‌آورد که این ارزش افزوده را بگیرد.

 

وی ادامه داد: ما مالیات ارزش افزوده را قبول داریم اما معتقد هستیم که مانند همه دنیا باید یک بار از کالا این مالیات گرفته شود. در خودرو نیز در بخش وارداتی‌ها یک بار در گمرک این هزینه پرداخت می‌شود و در تولیدات داخلی نیز در همان موقع ثبت‌نام این مبلغ پرداخت می شود اما اینکه بیاییم دوباره مالیات را پرداخت کنیم درست نیست.

 

وی ادامه داد: ما سال گذشته مکاتبات و جلسات متعددی با ممیزین مالیاتی داشته‌ایم و نکته جالب این است

که آنها صحبت‌های ما را قبول می‌کنند اما دو روز بعد دوباره بر روی حرف‌های قبلی خود اصرار  می‌کنند.

 

موتمنی ادامه داد: مالیات ارزش افزوده را براساس دفاتر حساب می‌کنند به طور مثال یک سانتافه که قیمت آن ۲۴۲ میلیون تومان است را ۱۸ میلیون ارزش افزوده می‌گیرند و اینطور حساب می‌کنند که این پول یک بار به حساب ما واریز شده و بار دیگر خارج شده اما این در حالی است که ما این وسط واسطه بوده‌ایم و فقط رقمی بین ۵۰۰ هزار تومان تا یک میلیون تومان سود کرده‌ایم.  ممیزین مالیاتی به راحتی می‌توانند از پلاک ملی خودرو و از اینکه چند بار سند خورده بفهمند که آیا ما حق واسطه‌ای گرفته‌ایم یا خودرو را کامل خریده و فروخته‌ایم. این در حالی است که روزی که این سانتافه وارد کشور شده در گمرک مالیات ارزش افزوده خود را داده است.

 

وی ادامه داد: ما طرفدار شفاف‌سازی هستیم و حاضر هستیم هر مکانیزمی که اداره مالیات در نظر دارد برای اعضای ما نصب کند اما زودتر این مشکل حل شود و مالیات ارزش افزوده سال ۸۵ را امروز از ما نگیرند.

 

وی با انتقاد از شرکت‌ها و نمایندگی‌های زیرمجموعه خودروسازی گفت: امروز آنها تبدیل به یک واسطه برای فروش خودرو شدند و بازار دونرخی را به وجود آوردند که حداقل تفاوت آن ۵۰۰ هزار تومان است.

 

وی ادامه داد: علت این دو نرخی شدن ضعف سیستم نظارتی است از طرف دیگر خودروسازها محصول تولیدی خود را با سود ۲۶ درصد به فروش می‌رسانند این در حالی است که نرخ سود بانک مرکزی ۲۰ درصد است و این در واقع دخالت در کار بانک مرکزی و بازار مالی کلان کشور است.

 

وی با اشاره به یکی دیگر از مشکلات این صنف گفت: بحث آمریکایی بودن خودروها نیز یکی از دردسرهای صنف ما شده است. به طور مثال خودروی BMW اسپرت یک خودروی آلمانی است و تقریباً‌تمام دنیا آن را با این کشور می‌شناسند اما چون این خودرو در آمریکا مونتاژ می‌شود در وزارت صنعت آمریکایی محسوب شده و ورود آن یک‌شبه ممنوع شده است این در حالی است که واردکنندگان زیادی به صورت قانونی آن را ثبت سفارش و حتی وارد کشور کرده‌اند و گمرکی و تمام عوارض آن را پرداخت کرده‌اند اما امروز پلاک نمی‌شود. از طرف دیگر خریدار به واردکننده فشار می‌آورد و خودرو یا سرمایه خود را می‌خواهد و همین سبب شده تا تنش در بازار ایجاد شود و هفت ماه است که این خودروها بلاتکلیف مانده‌اند.

 

منبع: خبرگزاری ایلنا

اخبار مرتبط

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

نظرسنجی
به نظر شما اولویت استفاده از سرمایه‌های جذب شده خارجی از سوی وزارت راه و شهرسازی در کدام بخش است
نتایج
آخرین عناوین پربازدیدترین پربحث ترین
معرفی کتاب معرفی نشریه هفته نامه حمل ونقل