| کد خبر: 2825 |

تین نیوز | شهردار اصفهان با بیان این که ۱۱۹ پروژه عمرانی در معاونت فرهنگی و اجتماعی برای سال جاری پیش‌بینی شده است، بیان کرد: كلنگ‌زنی تئاتر شهر، بهره‌برداری از كتابخانه‌های خیرساز، ابرار و شیخ بهایی از جمله پروژه‌هایی است که در این سال انجام می‌شود.

مرتضی سقاییان‌نژاد اظهار کرد: بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده قرار است سالانه یك مترمربع به سرانه فضای سبز شهر اصفهان افزوده شود. تا قبل از سال ۸۶، سالانه یك میلیون اصله درخت كاشته می‌شد که از سال ۸۶ تاكنون به‌دلیل كم آبی، ۴۵۰ هزار درخت در سال كاشته می‌شود. 

وی افزود: از آنجا که شهر در حال گذار است و پروژه‌های عمرانی مختلفی در آن در دست اجرا است، در صورتی كه درختی در مسیر پروژه‌های عمرانی قرار گیرد قطع نمی‌شود، بلكه جابه‌جا می‌شود و در نقطه دیگری از شهر استفاده می‌شود. 

سقاییان نژاد با بیان اینکه بودجه شهرداری‌ها به مردم متصل است و نباید در این زمینه خدشه‌ای وارد شود یا كمك‌های دولتی قطع شود، اظهار کرد: لازم است جرایم راهنمایی و رانندگی و عوارض سوخت نیز در شهرداری‌ها به‌خصوص كلان‌شهرها توزیع شود؛ اما از یك هزار میلیارد تومان جرایم فقط ۲۰۰ میلیارد تومان آن در شهرداری‌ها توزیع شده است.  شهردار اصفهان گفت: كلان‌شهرها جمعیت ۱۶ استان كشور را شامل می‌شوند و درصورت كمرنگ شدن بودجه كلان‌شهرها از سوی مجلس و دولت، با توجه به اینكه بیش از ۸۵ درصد جمعیت كشور شهرنشین هستند مشكل ایجاد می‌شود و كلان‌شهرها دچار معضلاتی می‌شوند. 

واگن‌های مترو اصفهان در گمرک
شهردار اصفهان با اشاره به پروژه مترو اصفهان بیان کرد: چند ماه است قطارهای اصفهان، تبریز و شیراز در گمرك باقی مانده است و استانداران، نمایندگان مجلس سه شهر و معاون اول ریاست جمهوری می‌خواهند این موضوع را حل کنند كه هنوز این مهم محقق نشده است. قرار بود در سال ۹۲ مترو در این سه كلان‌شهر راه‌اندازی شود؛ اما متاسفانه به‌دلیل نبود واگن‌ها این مهم محقق نشد.

وی افزود: شركت مادرتخصصی قطارهای شهری قراردادی را به صورت ناقص با طرف خارجی بسته است؛ به گونه‌ای كه ریال در بانك مركزی بلوك شده است؛ در حالی كه باید در قبال ریال، ارز تعریف می‌شده كه این كار انجام نشده است. اكنون مطرح می‌كنند هر شهری جداگانه باید قرارداد ببندد؛ یعنی معامله‌ای كه یك طرف آن شركت مادر تخصصی و طرف دیگر شركت خارجی بوده نقض شود؛ در حالی كه ما از ابتدا در ۵ سال گذشته اعلام كردیم كه بگذارید خرید واگن‌ها را هر شهر به صورت جداگانه انجام دهد. 

 سقائیان‌نژاد ادامه داد: قطارهای اصفهان یك رام و ۵ واگن است که بعد از ترخیص واگن‌ها باید در ۲۰ هزار كیلومتر تست دینامیكی شود و بعد از تست مترو اصفهان، مترو شیراز و تبریز راه‌اندازی می‌شود؛ بنابراین باید اول قطار اصفهان تست و راه‌اندازی شود تا تبریز و شیراز بتوانند از واگن‌ها استفاده كنند؛ قرارداد واگن‌های اصفهان روی پروفیل ریل‌های تبریز بسته شده است؛ در حالی كه پروفیل و ریل‌های اصفهان در شیب و قوس با تبریز متفاوت است. 

وی گفت: زمانی مطرح می‌كردیم كه چند مدیریتی معضل اصلی مترو است؛ اما برخی می‌گفتند كه شهرداری نمی‌خواهد پول بدهد و به پروژه‌های دیگر می‌پردازد؛ در حالی كه اكنون این معضل در زمان حساس خود را نشان داد. 

وی تصریح کرد: شهرداری در سال ۹۳ مبلغ، ۲۰۰ میلیارد تومان به صورت نقدی  و ۵۰ میلیارد تومان به صورت غیرنقدی بودجه برای قطارشهری اختصاص داده است؛ در حالی كه دولت ۹۴ میلیارد تومان برای مترو اصفهان پیش‌بینی كرده در صورتی كه معلوم نیست چقدر از این بودجه دولتی تخصیص یابد.

شهردار اصفهان افزود: ۳۰۰ میلیارد تومان اوراق مشاركت برای پروژه مترو اصفهان تخصیص داده شده و مجوز فروش اوراق مشاركت به مبلغ ۱۵۰ میلیارد تومان در دو نوبت با ۲۱ درصد سود به اصفهان داده شده است، ولی با توجه به اینكه سود بانك‌ها به ۲۳ الی ۲۴ درصد افزایش یافته است هیچ كس حاضر نیست اوراق ۲۱ درصدی را بخرد. 

سقائیان‌نژاد با بیان اینکه شهرداری بیش از ۹۰۰ میلیارد تومان و دولت بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان برای مترو اصفهان هزینه كرده‌اند، ادامه داد: شهرداری مجوز فروش اوراق مشاركت را دارد؛ اما مهم خرید این اوراق است. همچنین اختصاص ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار از طریق فاینانس در حال پیگیری است و مباحث بسیار پیشرفت كرده و در سال جاری شهرداری ۷۵۰ میلیارد تومان بودجه شامل ۲۵۰ میلیارد تومان به صورت مستقیم، ۳۰۰ میلیارد تومان اوراق مشاركت و ۱۵۰ میلیارد تومان فاینانس را برای مترو پیش‌بینی كرده است. 

اخبار مرتبط

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

آخرین عناوین پربازدیدترین پربحث ترین
معرفی کتاب معرفی نشریه هفته نامه حمل ونقل