| کد خبر: 167267 |

مدیر کل دفتر ارزیابی اقتصادی و مدیریت بهره‌وری حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی علت اصلی عدم استفاده از دوچرخه به عنوان یک مد از حمل‌ونقل پاک در تهران و دیگر کلان‌شهرهای کشور را عدم توسعه کافی حمل‌ونقل همگانی ذکر کرد.

تین‌نیوز | 

 مدیر کل دفتر ارزیابی اقتصادی و مدیریت بهره‌وری حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی علت اصلی عدم استفاده از دوچرخه به عنوان یک مد حمل‌ونقل پاک در تهران و دیگر کلان‌شهرهای کشور را عدم توسعه کافی حمل‌ونقل همگانی ذکر کرد.

به گزارش تین‌نیوز، سید محمدمهدی میرزایی قمی در یک فایل صوتی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، با طرح این پرسش که چرا در شهر تهران و دیگر کلان شهرهای کشور آن طور که شایسته است سیستم دوچرخه‌سواری توسعه و تسری لازم پیدا نکرده است، گفت:دلایل مختلفی در این مورد ذکر می‌شود و برخی آلودگی هوا، وضعیت توپوگرافی شهر تهران و ایمنی مسیرهای دوچرخه را دلایل عدم توسعه استفاده از دوچرخه می‌دانند.

وی خاطرنشان کرد: ولی اینها عمده دلایل اصلی استفاده از دوچرخه و توسعه آن در شهرهای ایران نیست بلکه علت اصلی آن، عدم توسعه وافی و کافی حمل‌ونقل همگانی است.

میرزایی افزود: شاید این سوال در ذهن ایجاد شود که عدم توسعه حمل‌ونقل همگانی چه ارتباطی می‌تواند به عدم توسعه دوچرخه داشته باشد؟

وی گفت: نکته اصلی این است که استفاده از  دوچرخه به عنوان یک مُد پاک و غیرموتوری برای مسافت‌های  کوتاه تعریف شده است و در واقع سفر با دوچرخه یک حلقه از حمل‌ونقل پاک و سبز است.

این کارشناس توضیح داد: قرار نیست که حمل‌ونقل پاک از ابتدا تا انتها با دوچرخه انجام شود بلکه بخشی از این فرایند با دوچرخه انجام خواهد شد. لذا عدم توسعه دوچرخه با عدم توسعه حمل‌ونقل همگانی ارتباط مستقیم دارد.

مدیر کل دفتر ارزیابی اقتصادی و مدیریت بهره‌وری حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی افزود: لازم است امکانات مربوط به پارکینگ دوچرخه در ایستگاه‌های حمل‌ونقل عمومی اعم از اتوبوس و یا مترو فراهم شود به‌طوری که صاحبان دوچرخه با آسودگی خاطر دوچرخه را در آن فضا پارک کنند و بعد به سفرشان ادامه دهند.

او با بیان‌این‌که این اقدام روش غیر متداخل پارکینگ دوچرخه محسوب می‌شود، تاکید کرد: همچنین اگر سیستم‌های حمل‌ونقل همگانی اعم از اتوبوس یا مترو به‌گونه‌ای تجهیز شود که امکان حمل دوچرخه در اتوبوس یا مترو فراهم شود و دارنده یا صاحب دوچرخه بتواند به راحتی دوچرخه‌اش را با سیستم حمل‌ونقل همگانی جابه‌جا کند به این ترتیب دوچرخه به سیستم حمل‌ونقل همگانی لینک و وارد چرخه کامل حمل‌ونقل همگانی شده است.

میرزایی گفت: پس جمع‌بندی به این ترتیب است که توپوگرافی، آلودگی هوا و مسایل ایمنی و وضعیت جوی نمی‌تواند علت تامه عدم توسعه دوچرخه باشد بلکه عدم توسعه و تجهیز حمل‌ونقل همگانی عمده علت عدم تسری و توسعه دوچرخه در شهرهای ایران است.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

آخرین عناوین پربازدیدترین پربحث ترین
معرفی کتاب معرفی نشریه حمل ونقل روزنامه تین