| کد خبر: 164449 |

◄ بخشنامه محدودیت حمل بار و کاهش رغبت سرمایه‌گذاری در ناوگان جاده‌ای

هر مالک خودرو به‌طور متوسط ۲۰۰ میلیون تومان در این صنف سرمایه‌گذاری کرده است که سود بانکی این سرمایه‌گذاری با توجه به نرخ سود بانکی چیزی حدود ۴ میلیون تومان است و حقوق امروز یک راننده تریلر نیز چیزی حدود 2.5 میلیون تومان که با احتساب آن ۴ میلیون مجموعا 6.5 میلیون تومان می‌شود.

تین نیوز

در حالی‌که در چند روز گذشته خبری با عنوان «آخرین مقررات ابعاد و اوزان ابلاغ شده از سوی وزارت راه و شهرسازی در سال 1397» برای حمل بار جاده‌ای در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، جمعی از فعالان بخش ناوگان بار جاده‌ای انتقاداتی را نسبت به مقررات جدید ابراز داشته‌اند.

به گزارش تین‌نیوز، این بخشنامه که تصویر آن از سوی کمپین رانندگان ایمن اصفهان در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده حکایت از کاهش تناژ حمل بار برای خودروهای باری به شرح تصویر زیر دارد.

 

photo_2018-04-15_00-27-30

 در این زمینه علیرضا سمنانی یکی از فعالان بخش جاده‌ای یادداشتی در شبکه‌های اجتماعی و گروه‌های تلگرامی حمل‌ونقلی منتشر کرده  که در بخشی از آن آمده است:  اخیراً با دستپاچگی تمام و قبل از توجیه رانندگان و صاحبان کالا، اقدام به کاهش تناژ شده است و این بخشنامه قبل از رسیدن به دست رانندگان و توجیه در عملکرد، به دست پلیس راه رسیده و پلیس راه اقدام به آعمال قانو‌ن می‌کند.

وی در مورد این بخشنامه تاکید کرده است: این نکته را یادآوری می‌کنم که هنوز بارهای ۳۰ تن به بالا در کشتی‌های وارداتی به کشور وجود دارد و نمی‌توان با تغییر وزن کانتینرها، آنها را به وزن دلخواه مسئولان تبدیل کرد.

به گفته وی این امر نشان می‌دهد این بخشنامه حتی برای گمرک هم مشکل ایجاد می‌کند و تاجران و صاحبان کارخانه‌ها هم قطعا با مشکل تاخیر در ترخیص روبرو خواهند شد چرا که فقط بوژی می‌تواند این نوع بارها را حمل کند.

این فعال بخش جاده‌ای  با یادآوری این‌که به تازگی کامیون‌هایی با کارت‌های کشنده  بالا به رانندگان در ازای دریافت هزینه‌های زیاد از رانندگان واگذار شده ، این پرسش را مطرح کرده است که « تکلیف سرمایه‌گذارانی که حدود ۵۰۰ میلیون تومان در این زمینه سرمایه‌گذاری کرده‌اند چیست؟»

به گفته وی با این بخشنامه جدید کامیون‌های تولیدی کشور فقط ۲۱ تن بار می‌توانند حمل کنند که این تناژ، جوابگوی سود سرمایه‌گذاری انجام شده توسط مالکان این کامیون‌ها نیست.

سمنانی در توضیح این مطلب نوشته است: هر مالک خودرو به‌طور متوسط ۲۰۰ میلیون تومان در این صنف سرمایه‌گذاری کرده است که سود بانکی این سرمایه‌گذاری با توجه به نرخ سود بانکی چیزی حدود ۴ میلیون تومان است و حقوق امروز یک راننده تریلر نیز چیزی حدود 2.5 میلیون تومان که با  احتساب آن ۴ میلیون مجموعا 6.5 میلیون تومان می‌شود.

او در بخش دیگری از این یادداشت ضمن انتقاد از توافقی شدن کرایه حمل بار، این شیوه تعیین کرایه را به کرایه مناقصه‌ای تشبیه کرده و این پرسش را مطرح کرده است که «کجای دنیا صاحبان کالا نرخ زیادتری برای کرایه پرداخت کرده‌اند؟ کجای دنیا نرخ مناقصه  پایه ندارد؟» 

این فعال بخش بار جاده‌ای با بیان‌ این‌که پرداخت کرایه در این صنف بی‌قانون بوده و قانونی برای تعیین نرخ کرایه وجود ندارد، خواستار پرداخت کرایه حمل بار بر اساس تن بر کیلومتر شده تا به گفته وی بدین طریق رانندگان لااقل بتوانند بسنجند که  نرخ پرداخت شده بابت حمل بار واقعی است یا خیر.

سمنانی با بیان این‌که رانندگان سربازان اقتصاد این کشور و حاملان دلارهای تاجران و حاملان صادرات و واردات به این کشور هستند، از کاهش سهم آنان از درآمد این کشور خبر داده و هشدار داده است که درآمد رانندگان هر روز کمتر و کمتر می‌شود و این موضوع رغبت به سرمایه‌گذاری و فعالیت در این بخش را از بین می‌برد. 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • saeidalam 4 0

    باسلام.ما رانندگان کامیون خواستاری برقراری عدالت در بحث کرایه.توزیع بار.هستیم.از اینکه هر روز یک قانونی بدونه در نظر گرفتن عواقبش برای. ما وضع میکنند به ستوه آمده ایم.به جای اینکه بستری بسازند برای آرامش بیشتر رانندگان هر روز استرس جدید.
    از جناب سمنان بابت توضیحات کامل کمال تشکر را دارم

  • گلبرگ(محسن سابق) 2 2


    با احترام؛

    اول اینکه صاحبان کالا میتوانند با استریپ و سبک سازی، کانتینرهایی را که با وزن بالا سفارش دادند را حمل کنند.

    سوال اینجاست چراکانتینری که باید از لحاظ استاندارد حمل با کمرشکن( نه بوژی) 5 محور به بالا حمل میشده با کامیون 5 محور حمل میشده؟؟
    که باعث از بین رفتن سرمایه های ملی کشور میشد.

    دوست عزیز کسانی که 500 میلیون سرمایه گذاری کرده اند به طور حتم در چند ماه آینده با رونق بیشتری روبرو خواهند شد و از مزایای این طرح بهره مند خواهند شد.

    21 تن ظرفیت حمل کاملا اشتباه و غیر کارشناسی است.
    در این طرح ظرفیت کامیونهای کشور از سنگین ترین تا سبک ترین انها از 23 تا 27 خواهد شد.

    این تصمیم به طور حتم روند مثبتی در حمل و نقل ایجاد میکند و از سرمایه های کشور(جادها) محافظت میکند و باعث رونق بیشتر حمل و نقل خواهد شد.
    سوال دیگر اینجاست قبل از اینکه تناژ در دولت دهم به 44 تن برسد مگر حمل و نقل کشور با 40 تن اداره نمیشد؟

    در جاده های ایران قبل از اینکه وزن به 44 تن افزایش پیدا کند با پدیده افتاده جای لاستیک بر جاده ها مواجه نبودیم(به اصطلاح عامیانه خط افتادن روی جاده ها)
    بعد از افزایش وزن به 44 تن با این پدیده مواجه شدیم که باعث از بین رفتن جاده ها و پایین آمدن ایمنی جاده ها (به خصوص در مواقع بارندگی ) شدیم .که باعث بسیاری از تصادفات جاده ای هم همین پدیده به اصطلاح خط افتادن روی جاده ها بود.

    برای پرداخت کرایه بر اساس تن کیلومتر نقطه مشترکی است که همه بر سر آن توافق داریم و خواهان پرداخت کرایه یکسان بر اساس تن کیلومتر و حذف رابطه مالی بین راننده و شرکت حمل و نقل هستیم.

    من همین جا از وزیر محترم راه آقای آخوندی ،ریاست محترم سازمان حمل و نقل آقای حسن نیا و معاون محترم حمل و نقل آقای امانی کمال تشکر و قداردانی را دارم.
    و امیدوارم اتخاذ تصمیمات سنجیده با شیب و سرعت بیشتری در سازمان حمل و نقل ادامه پیدا کند.

  • ناشناس 4 0

    تشکر از اقای سمنانی که حرف دل تمام ما راننده ها را به گوش مسئولین میرسانند واقعا امروز با این اوضاع استهلاک وبا این کرایه ها وکم شدن تناژ ماشین داری جوابگوی مخارج زندگی نمیباشد

  • گلبرگ(محسن سابق) 0 0

    با احترام؛
    به طور حتم گفته آقای سمنانی حرف دل تمام راننده ها نیست.

    و بسیاری از رانندگان از این اصلاح تناژ حمل(نه محدودیت) راضی هستند.

    آقای ناشناس بهتر برای تامین مخارج استهلاک راهی برای افزایش کرایه با تناژ کمتر باشی.

    من به عنوان یک راننده از تمام کسانی که این اصلاح تناژ حمل را تصویب و اجرا کردنند کمال تشکر و قدردانی را دارم.

    • سعیدماروسی 0 0

      دوست عزیز آقای سمنانی تاکیدشون بیشتر روی افزایش کرایه س
      حالا که تناژ اومده پایین کرایه کمتر میدن آقای سمنانی هم خودش با تناژ پایین مخالف نیستن نظرشون اینه که با تناژ پایین کسری بار تا حدودی جبران میشه اما کرایه باید بالا بره که خواسته ی برحقی هم هست

  • حسن جان پریان 0 0

    بدبخت شدیم رفت 600ماشین خریدم بآیدمفتکشی کنیم

  • رضا سلیمانی 0 0

    جناب اقای سمنانی خیلی عالی فرمودند واقعا" این صنف رانندگان باید مسئولین فکری به حالشان شود.

  • ناشناس 0 0

    ما رانندگان تانکر حمل قیر که وزن خالی ۲۰تنی داریم چه کنیم؟

  • جعفرپور 1 0

    باسلام به همکاران عزیز متاسفانه دست نوشته های اقای سمنانی کاملا شخصی وغیر کارشناسی است وکم کردن تناژ بار باعث سالم ماندن تمامی جاده های کشور و تمامی پل ها و در مجموع تمامی زیرساخت های جاده ای است که متاسفانه سالهای سال سرمایه داران و غارتگران این کشور سود هنگفتی از بابت تناژ بالا برده اند و کرایه بارهای کمرشکنی را به نازل ترین قیمت با کشنده های کفی حمل نموده اند و ما رانندگان سنگین پرتجربه این کشور ازاین حرکت سازمان راهداری کشور در جهت کم کردن تناژ بار شدیدا و از جان و دل حمایت میکنیم
    باسپاس از همگی

  • علی 1 1

    سلام شما که میگید کاهش تناژ خوبه و عملکرد خوبیه حتما حتما ماشین کارت چهل تن دارید شما که میگید جاده ها خراب میشه حتما حتما برید جاده قم تهران که یکی از جاده های مهم کشور هست و روزانه شاید چند هزار ماشین و کالا جابجا بشه من دوازده سال پیش از این جاده رفت و امد داشتم این جاده همون خرابیهای دوازده ساله پیش رو داره ما اصلا جاده خوبی نداریم که بخاد خراب بشه

  • علی 0 1

    اتفاقا کار بسیار کارشناسی شده ای هست شما ببینید در مورد همین کشنده های اف 12 بعضی از کارتها ظرفیت بار 96 تن هست و برخی 40 تن چون ماشین من و جنابعالی کارت 96 تن هست نباید برای تخریب جادهای کشور فقط خودمان را ببینیم ولا ان بنده خدایی هم که کشنده اف 12 با کارت 96 تن میخرد بعد از تعویض پلاک کرتش 40 تن میشود حقش ضایع میشد با این بخشنامه دیگر کسی بدلیل 42 و 44 تن ماشینی نمیخرد بعد از تعویض پلاک بشود 40 تن و فروشنده بگوید شانس خودت بوده من با ظرفیت بالا به شما فروختم و مبلغ کلانی را به جیب بزند اما در مورد کامیونتها واقعا ظلم شده چرا که با وزن خالی کامیونت دیگر ظرفیتی برای بار نمی ماند با داشتن دو محور و 6 چرخ که با یک بنز تک و یا خاور 6 یا 9 تن از نظر محور یکی میباشد باید برای این بندگان خدا فکر اساسی کرد چون فقط ظرفیتشان کم در نظر گرفته شده مثال اندازه و تعداد محور خاور 6 تن با 8 تن