| کد خبر: 680 |

تین نیوز | سال ها قبل بود که خبر ورود مترو به شهر تبریز مردم را پر از شور و شعف کرده و انتظاری شیرین برای مترو دار شدن شهر در اذهان همه ایجاد کرده بود اما این انتظار هم اکنون پس از 12 سال تبدیل به انتظار نه چندان شیرین گشته و وعده بسیار مسئولین شهری در خصوص زمان افتتاح باعث بی اعتمادی مردم به این طرح شده است.
 
 اگر اخبار رسانه ها را از زمان مطرح شدن خبر احداث مترو که پیگیری بکنیم به راحتی می توانیم چندین و چندین وعده مسئولان که خیلی بیشتر از تعداد انگشتان است را برای بهره برداری از این پروژه عظیم مشاهده کنیم، وعده و قول هایی که همچنان به جایی نرسیده اند.
 
اما در این میان پای حرف های مردم شهر نیز که بنشینی به راحتی می توانی شاکی بودنشان از این وعده و وعیدها را متوجه شوی، مردمی که دیگر از افتتاح مترو تبریز ناامید شده و سوار شدن به مترو را رویای دست نیافتنی برای خود می دانند.
 
از طلا بودن پیشمان گشته ایم /مرحمت فرموده ما را مس کنید

 یکی از این افراد مرد میانسالی است که با اظهار نارضایتی از عدم بهره برداری به موقع مترو می گوید:چندین سال پیش محل کار من را به دلیل قرار گرفتن در ایستگاه مترو تخلیه کرده اند اما هم اکنون پس از گذشت چندین سال هنوز ایستگاه مترویی در شهر وجود ندارد.
 
وی ادامه می دهد : دیگر آنقدر در خصوص مترو تبریز وعده شنیده ایم که دست از انتظار برای ورود مترو به تبریز شسته ایم و شاید این مترو برای فرزندهای ما به کار بیفتد.
 
این مرد میانسال با اشاره به اینکه مردم شهر دیگر مترو نمی خواهند ، می گوید: وجود وعده های عملی نشده و دراز شدن زمان بهره برداری از مترو سبب شده است که اگر مترو به این شهر وارد شود نیز مردم شور و شوق خاصی نسبت به ورود این وسیله نداشته باشند و مسئولین به جای این همه هزینه در مترو به وضعیت اسفناک معابر و آسفالت خیابانها و حمل نقل عمومی رسیدگی کنند و به قول شاعر که چه خوب گفته است از طلا بودن پیشمان گشته ایم،مرحمت فرموده ما را مس کنید.
 
جوان دیگری با اشاره به اینکه هم اکنون در بخش های مرکزی و به خصوص مسیر بازار تبریز نیازمند افتتاح مترو هستیم، می گوید : فاز اول مترو از ائل گلی آغاز شده و تا بلوار 29 بهمن ادامه دارد اما در این قسمت ها به هیچ وجه شاهد ترافیک سنگینی نیستیم و در صورتی که می توانستیم ایستگاه ها را در مناطق شلوغ و پر ترافیک تبریز بسازیم شاهد حل بخش عظیمی از مشکلات ترافیکی شهر بودیم.
 
عدم همکاری بانک مرکزی برای ترخیص پنج واگن مترو تبریز از بندرعباس

 رئیس مجمع نمایندگان آذربایجان شرقی در مجلس شورای اسلامی در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: واگن ها طبق قرارهای قبلی وارد بندرعباس شده اند اما در این میان عدم همکاری لازم از سوی بانک مرکزی سبب ایجاد مشکلاتی شده است.
 
محمداسماعیل سعیدی ادامه داد : شهرداری تبریز سپرده مورد نظر را به موقع به بانک پرداخت کرده است اما تاکنون بانک مرکزی ارز لازم را برای ترخیص این واگن ها پرداخت نکرده است.
 
وی با بیان اینکه هم اکنون تمامی مسئولان پیگیر انتقال این واگن ها از بندرعباس به گمرک سهلان هستند ، گفت : زمان انتقال این واگن ها طولانی بوده و به همین دلیل پیشنهاد ما این است که تا طی مراحل قانونی، این واگن ها به گمرک سهلان انتقال یابد تا در وقت صرفه جویی شود.
 
سعیدی ادامه داد : اما در این میان بانک ملی و مرکزی در حالی که این امر به هیچ وجه مشکل قانونی ندارد از همکاری با مسئولان دریغ می کنند.
 
وی با بیان اینکه تنها واگن های شهر تبریز در گمرک بندرعباس نیستند، گفت: علاوه بر شهر تبریز شهرهای اصفهان و شیراز نیز دارای واگن های ورودی از چین هستند که همکاری نکردن بانک مرکزی سبب مشکلاتی برای این شهرها نیز شده است.
 
نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس افزود: در این خصوص مکاتباتی نیز با معاون اول رئیس جمهور و همچنین معاون اجرایی وی داشته ایم و علیرغم دستورات ویژه معاون اجرایی رئیس جمهور، بانک مرکزی همکاری لازم را برای ورود این واگن ها انجام نمی دهد.
 
آمادگی شهرداری برای ترخیص واگن های مترو با ارز آزاد

  در این میان شهردار تبریز نیز از آمادگی مجموعه مدیریت شهری برای ترخیص واگن های مترو با ارز آزاد به منظور تسریع در راه اندازی فاز نخست این پروژه خبر داد.
 
صادق نجفی در جلسه علنی هفته پیش شورای اسلامی شهر با اعلام این مطلب افزود: علی رغم پی گیری های شهرداری و در کنار آن نمایندگان محترم مردم در مجلس ، هنوز امکان ترخیص واگن های خریداری شده به دلیل تحریم های استکبار جهانی بر علیه ملت ایران فراهم نشده است.
 
وی افزود: حتی تلاش ها و پی گیری های نمایندگان مجلس برای تخصیص ارز از طریق بانک مرکزی نیز به دلیل نبود ارز به نتیجه نرسیده است.
 
شهردار تبریز با تأکید بر این که این آمادگی در شهرداری وجود دارد که با خرید ارز آزاد نسبت به ترخیص واگن ها اقدام کند، گفت : در صورت تصویب این موضوع از سوی شورای اسلامی شهر و نیز تأئید مصوبه قانونی توسط فرمانداری، شهرداری تبریز آمادگی لازم برای خرید ارز آزاد و ترخیص واگن ها را دارد.
 
وی در عین حال افزود: خوشبختانه مسیر فاز اول خط یک مترو تبریز کاملا به اتمام رسیده و آماده بهره برداری است و در صورت ورود واگن ها این خط به بهره برداری خواهد رسید.
 
ترخیص واگن ها با ارز آزاد امکان پذیر نخواهد بود

 سعید محدث با بیان اینکه حداکثر تلاش خود را انجام می دهیم تا این واگن ها را با استفاده از ارز دولتی ترخیص کنیم، گفت : مابه التفاوت ارز دولتی و آزاد بسیار زیاد بوده و با انجام این کار پول مردم را در تفاوت نرخ ارزها تلف می کنیم.
 
نائب رئیس شورای اسلامی شهر تبریز ادامه داد : برخی وعده ها برای ورود واگن ها از چین به ایران عملی شده و متاسفانه هم اکنون بانک مرکزی است که مانع از عملی شدن برخی قول های داده شده به مردم می شود.
 
وی با اشاره به گرفتاری واگن های اصفهان و شیراز در کنار واگن های تبریز در بندرعباس گفت : با وجود اینکه سه شهر بزرگ از شهرهای کشور درگیر این مساله هستند اما بانک مرکزی در این خصوص اقدامات لازم را انجام نمی دهد.
محدث همچنین با اشاره به قرار گرفتن فاز اول از شاهگلی تبریز گفت : مرکز اصلی مترو تبریز در خیابان ائل گلی بوده و ایستگاه های بازار و خیابان شهید بهشتی هم اکنون آماده نیستند و به همین دلیل باید فاز اول از ائل گلی تا بلوار 29 بهمن (فلکه دانشگاه)شروع شده و در زمان های بعدی شاهد بهره برداری از ایستگاه های مربوط به بازار باشیم.
 
شهردار، فرماندار و رئیس شورای شهر تبریز در راه چین
 سعید حاجی زاده با اشاره به سفر شهردار ، رئیس شورای شهر و فرماندار تبریز به چین گفت : مسئله مترو تبریز برای تمامی مردم و مسئولان شهری و استانی بسیار مهم بوده و تمامی مسئولان سعی خود را برای حل مشکل مترو تبریز به کار می گیرند.
 
وی افزود:این سفر بیشتر در راستای تعامل بیشتر با مسئولین کارخانه سازنده واگن ها و پیگیری مفاد قرار داد امضاء شده صورت گرفته است.
 
حاجی زاده تصریح کرد:یکی از مفاد این قرار داد که قابل توجه است این می باشد که این شرکت بعد از ارسال 180 واگن مترو تبریز در 36 پارتی ،دانش فنی آن را نیز به تبریز منتقل خواهد کرد.
 
وی با اشاره به تلاش مسئولان برای انتقال پنج واگن موجود در گمرک بندرعباس به سهلان گفت : این امر سبب می شود تا هم نگهداری و هم دسترسی آسان تری به واگن های مترو داشته باشیم و در صورتی که مشکلات بانکی در این خصوص برطرف شد، هرچه زودتر این واگن ها را به شهر تبریز بیاوریم.
 
با وجود شرایط پیش آمده و عدم همکاری بانک مرکزی برای ورود واگن ها به تبریز به نظر می رسد مردم شهر باید همچنان در رویای سوار شدن به مترو باشند و انتظار 12 ساله خود برای ورود مترو به تبریز را تمدید کنند.

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

آخرین عناوین پربازدیدترین پربحث ترین
معرفی کتاب معرفی نشریه هفته نامه حمل ونقل